معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس تشریح کرد

جزئیات انهدام پهپاد 'هرمس'/ سامانه‌های پدافندی ایران از سیستم‌های روز دنیا پیشرفته‌ترند/ پوشش راداری تمام فضای کشور

معاون قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: از نظر پوشش هوایی، امروز جای نگرانی نداریم و توان سیستم‌های‌مان چند برابر سیستم‌های موجود در سطح دنیاست و می‌تواند پاسخگوی انواع تهدیدات باشد.
کد خبر: ۳۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 13October 2014

جزئیات انهدام پهپاد 'هرمس'/ سامانه‌های پدافندی ایران از سیستم‌های روز دنیا پیشرفته‌ترند/ پوشش راداری تمام فضای کشور

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، بی تردید جایگاه پدافند در هر منازعهای از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. دفاع از حریم هوایی، پشتیبانی از نیروهای رزمی، حراست از نقاط استراتژیک، شناسایی پرندههای خودی از دشمن و حمایت از نیروی هوایی، همگی از وظایف تعیینکننده پدافند هوایی در شرایط صلح و جنگ است و در حقیقت میتوان گفت عملکرد این نیرو در پیروزی یا شکست یک کشور تأثیر بسزایی دارد.

کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام از مؤلفههای اصلی پدافند هوایی هستند که هر کدام از این مراحل عملیاتی مختصات ویژه خود را دارند و عملکرد صحیح سامانههای پدافندی در هر یک از مراحل مذکور میتواند نتیجه مطلوبی را برای کل مجموعه شبکه پدافندی در طول اجرای فرآیند به ارمغان آورد، در همین رابطه خبرنگاران دفاع پرس گفتوگویی را با امیر «شاهرخ شهرام» معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) ترتیب دادند، که مشروح آن در ذیل آمده است.

وظیفه پدافند هوایی قبل از انقلاب چه بود؟

**پیش از انقلاب پدافند در دفاع از منافع آمریکا خلاصه میشد

با توجه به تعریف عملیاتی که پیش از جنگ و خصوصا قبل از انقلاب اسلامی بهعنوان دستورالعمل برای یگانهای پدافندی تدوین شده بود، میتوان گفت پدافند در آن دوران در دفاع از مراکز اقتصادی خلاصه میشد که بخشی از آن با منافع آمریکا مرتبط بود؛ یعنی استفاده از پدافند هوایی تنها در برخی از نقاط، آن هم برای دفاع از منافع آمریکا صورت میگرفت.

نقش پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس را تبیین فرمایید؟

آغاز جنگ برای پدافند هوایی کشور دوران بسیار سختی را رقم زد و پدافند در همان اوایل جنگ برای مقابله با دشمن کار بسیار بزرگی را انجام داد، زیرا آن دوران مصادف بود با خروج مستشاران غربی از کشور و بحث وابستگی که از لحاظ تجهیزاتی، فنی و عملیاتی در حوزههای دفاعی با آن مواجه بودیم.

این جریان باعث شد تا کار دفاع هوایی برای ما در وهله اول سخت و دشوار شود و با یک سری اطلاعات ناقص از سامانههای پدافندی، وارد معرکه جنگ با دشمن بعثی شویم که به لحاظ تجهیزاتی و نیروی هوایی از توانمندی لازم برخوردار و از کمک شرق و غرب نیز بهره میبرد، اما آن غیرت و همیت ایرانی به دشمن این اجازه را نداد که آن چه را بعثیها در ذهن میپرورادند، جامه عمل بپوشانند.

با ادامه جنگ این فرآیند رو به رشد چه شکلی به خود میگرفت؟

 به مرور هرچه از آغاز جنگ تحمیلی فاصله میگرفتیم، نسبت به نقاط ضعف و آن بحثهای عدم پوشش راداری که در برخی مناطق احساس میشد، اشراف بیشتری پیدا کرده و آن نیاز پدافندی که داشتیم با پوشش بهتری اعمال میشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار