گزارش دفاع پرس از عملیات ترکیبی پهپادهای نیروی زمینی ارتش

چتر شناسایی پهپاد "یسیر" بر فراز محدوه عملیاتی پهپادهای انتحاری

فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش به تشریح نحوه اجرای عملیات‌های ترکیبی پهپاد شناسایی "یسیر" و پهپاد انتحاری "رعد" پرداخت.
کد خبر: ۳۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 13January 2015

چتر شناسایی پهپاد

سرهنگ عملیات هوایی و خلبان پهپاد «رضا خاکی» فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، با اشاره به استفاده ترکیبی از پهپادهای رزمی و شناسایی در عملیاتهای نزاجا گفت: نیروی زمینی متناسب با نوع مأموریتهای عملیاتی خود از تاکتیکهای مختلفی استفاده میکند.

وی در خصوص قابلیتهای رزمی پهپاد انتحاری «رعد» گفت: برخلاف شکل ظاهری سایر پهپادهای این نیرو «رعد» نوعی پهپاد رزمی است که برای عملیات انتحاری از آن استفاده میشود و با سرجنگی بسیار قوی که دارد میتواند همچون یک موشک کروز مواضع مورد نظر را مورد اصابت قرار دهد.

**ارسال آنلاین تصاویر تا لحظه اصابت

سرهنگ خاکی در خصوص برد عملیاتی و دقت عمل پهپاد «رعد» اظهار داشت: این پهپاد در فاصله 100 کیلومتری اهداف مورد نظر را بهصورت نقطهای و در فاصله 200 کیلومتری با کمترین ضریب خطا مورد اصابت قرار میدهد.

وی افزود: این سامانه تا لحظه اصابت قابل هدایت است و همچنین تا آخرین لحظات (انهدام) تصاویر آنلاین را به ایستگاه هدایت کننده خود ارسال میکند.

**تشریح عملیات ترکیبی پهپادهای نزاجا

سرهنگ خاکی با بیان اینکه معمولا یگان پهپادی نزاجا از این نوع پهپاد انتحاری بهصورت ترکیبی با پهپادهای شناسایی چون "یسیر" و مهاجر در مأموریتهای عملیاتی خود استفاده میکند، افزود: یکی از تاکتیکهای یگان پهپادی این است که هر موضعی را که بخواهد با پهپاد «رعد» مورد حمله قرار دهد علاوه بر شناسایی و تصاویری که خود این پهپاد برای ایستگاه ارسال میکند، در همان لحظه پهپاد شناسایی دیگری را نیز همچون یسیر بر فراز منطقه نبرد فرستاده و بدین ترتیب نقطهای را که پهپاد انتحاری «رعد» مورد اصابت قرار میدهد مورد ارزیابی قرار داده و برآورد میزان تخریب را به ایستگاه هدایتکننده ارسال میکند.

پهپاد یسیر

فرمانده یگان پهپاد نزاجا خاطرنشان کرد: نیروی زمینی تنها یگان ارتش است که از پهپاد انتحاری در اندازههای متفاوت برخوردار است، که بُرد برخی از این پهپادها بیش از 200  کیلومتر است.

وی همچنین بیان کرد: امروز متخصصان ما به سطحی از توانمندی رسیدهاند که مهمترین تجهیزات مورد استفاده در پهپادها را با قدرت بزرگنمایی و رزولوشن بالا ساخته و در اختیار یگان قرار میدهند؛ تجهیزاتی که نیاز نیروی زمینی را در زمینه جمعآوری اطلاعات و کشف و شناسایی رفع میکند.

پهپاد یسیر مجهز به دوربین با رزولوشن بالا


** افزایش شعاع تخریبی پهپادهای نزاجا با استفاده از سامانههای ترابری

به گزارش دفاع پرس، نیروی زمینی ارتش در راستای حفاظت، شناسایی، کنترل مرزها و مقابله با نوع تهدیدات، رصد آنلاین تحرکات دشمن در مناطق عملیاتی، شناسایی اهداف عملیاتی دشمن در دوردستها و همچنین متناسب با مأموریتهای عملیاتی از سامانههای پهپادی خود در سطح قابل توجهی استفاده میکند.

امروز نیروی زمینی میتواند با استفاده از پهپادهای انتحاری خود اهداف ثابت و متحرک را در زمین، هوا و دریا مورد اصابت قرار دهند.

با توجه به تست موفقیتآمیز سامانههای ترابری منصوب بر پهپادهای نزاجا در رزمایش اخیر ارتش، یگان پهپاد نزاجا امروز با بهکارگیری این سامانه قدرت حمل بمب و مواده منفجره را بهطور فزایندهای پیدا کرده که این قابلیت بر شعاع تخریبی آنها افزوده است.

**قابلیت پدافندی پهپادهای انتحاری نزاجا

پهپادهای انتحاری نزاجا قابلیت اجرای عملیات پدافند هوایی را در مواجهه با تهدیدات هوایی دارند و میتوانند اهداف هوایی ازجمله بالگردها و هواپیماهای متخاصم را در ارتفاع متوسط و پایین مورد هدف قرار دهند؛ که البته شعاع تخریبی آنها با توجه به محمولهای که به آن متصل میشود متفاوت است.

مهاجر۲

براساس این گزارش پهپادهای کلاس مهاجر، طوفان و رعد ازجمله پهپادهای انتحاری نزاجا هستند که هرکدام با توجه به ساختار و طراحی متفاوتی که دارند، متناسب با تاکتیکها و مأموریتهای عملیاتی این نیرو ساخته شدهاند.



طوفان

با توجه به اینکه رویکرد نزاجا در استفاده از پهپادها مبتنی بر جنگ ناهمطراز و ایجاد ظرفیت و امکان بیشتر برای مقابله با تهدیدات است، یگان پهپاد نزاجا تاکنون دستاوردهای متنوعی را در راستای اجرای این رویکرد استراتژیک از خود به جا گذاشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار