سردار اصلانی در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد

افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش بیمارستان بقیة‌الله(عج)/ توقف طرح توسعه بیمارستان/ رکورد جالب پزشکان ایرانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) گفت: بیمارستان بقیة‌الله(عج) با انجام برخی اقدامات ازجمله ارایه خدمات کلینیکی و بستری به‌صورت «دی کلینیکی» توانسته ظرفیت پذیرش بیماران بستری را 20 درصد افزایش دهد.
کد خبر: ۳۸۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵ - 14January 2015

افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش بیمارستان بقیة‌الله(عج)/ توقف طرح توسعه بیمارستان/ رکورد جالب پزشکان ایرانی

سردار جعفر اصلانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس درباره استفاده از تجارب گروههای امدادی و درمانی دوران دفاع مقدس، گفت: تجربیات دفاع مقدس اتفاقی است که باعث شد تجارب ارزشمندی را بهویژه در بخش امداد و درمان مجروحان به دست آوریم، زیرا در آن دوران حداکثر طی مدت نیم ساعت مجروحان را از خطوط درگیری به اولین بیمارستان صحرایی منتقل میکردیم.

وی افزود: این موضوع در شرایطی اتفاق میافتاد که رکورد این انتقال را آمریکاییها در مدت ۲ ساعت آن هم در جنگ ویتنام در اختیار داشتند، اما ما در دوران دفاع مقدس توانستیم این زمان را به نیم ساعت برسانیم و مجروحان را تحت عمل جراحی قرار دهیم.

سردار اصلانی ادامه داد: این اقدام پزشکان و امدادگران در انتقال و درمان مجروحان آن هم طی مدت حداکثر نیم ساعت جزو افتخارات امدادگران و پزشکان در دوران دفاع مقدس است، و این رکوردی است که شاید برای دیگران دستنایافتنی باشد.

وی یادآور شد: با این حال نباید به افتخارات گذشته بسنده کرد، بلکه باید همواره با درس گرفتن از گذشته در بهبود شرایط مشابه تلاش کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) سپس بیان داشت: در دوران دفاع مقدس اگر توانستیم هنگام برخی عملیاتها درمان مجروحان اعم از انتقال، ارائه خدمات، تریاژ و انجام اعمال جراحیهای متعدد را مدیریت کنیم، یک دلیل داشت و آن هم داشتن برنامهریزی، هماهنگی، عشق و علاقه تمامی دستاندکاران انتقال و درمان مجروحان بود؛ البته وجود این عوامل در سایر عرصهها نیز لازم است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به لحاظ فردی نیز تیم درمانی دوران دفاع مقدس از نظر تجاربی که در انجام عملهای متعدد جراحی، آن هم در سختترین شرایط بهدست آورد، اکنون جزو نخبگان پزشکی در دنیا هستند؛ علاوه بر این شکلگیری دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) را هم میتوان بهعنوان محصول تجارب پزشکان دوران دفاع مقدس دانست.

سردار اصلانی همچنین در پاسخ به سؤال دفاع پرس مبنی بر وجود برخی محدودیتها در پذیرش و مراجعه بیماران به بیمارستان بقیةالله(عج) عنوان کرد: برخی محدودیتها برای ارائه خدمات مطلوبتر به مراجعین وجود دارد که از حیطه مدیریتی این دانشگاه و بیمارستان بقیةالله(عج) خارج است؛ زیرا امکان اینکه بتوانیم فضای فیزیکی خارج از محدوده بیمارستان بقیةالله(عج) را تغییر دهیم، وجود ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر امکان جلوگیری از مراجعه بیش از حد توان به بیمارستان را هم نداریم، ولی برای کاهش آثار منفی این قبیل محدودیتها اقداماتی را در دست انجام داریم که یکی از آنها افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت بخش بستری بیماران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) تصریح کرد: برای افزایش چنین ظرفیتی مدت زمان بیماران بستری را از پنج روز به چهار روز کاهش دادیم؛ البته هرچند تحقق این عمل بسیار مشکل بود، ولی توانستیم با مدیریتی صحیح، خدمات کلینیکی و بستری را بهصورت «دی کلینیکی»، ارایه دهیم.

وی ساخت پارکینگ برای استفاده عموم مراجعهکنندگان به بیمارستان را از دیگر اقداماتی برشمرد که با هدف افزایش رضایتمندی مراجعین به بیمارستان بقیةالله(عج) در حال انجام است.

سردار اصلانی ادامه داد: علیرغم این قبیل کارها باز هم نیازهای مراجعین بیش از امکانات ما است، لذا مرکز «ترومایی» که به دنبال ایجاد آن هستیم میتواند بخش زیادی از حجم مراجعات به بیمارستان را کنترل کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) درباره طرح ساخت شعبههای کوچکتری از بیمارستان بقیةالله(عج) در نقاط دیگر تهران هم بیان داشت: علیرغم آماده بودن طرح توسعه خدمات این بیمارستان در سایر نقاط تهران، به دلیل محدودیتهای بودجهای که بخش دفاعی کشور طی سالهای اخیر با آن مواجهه بوده، نتوانستیم این طرح را اجرا کنیم؛ طرحی که در صورت اجرا تا حد زیادی مراجعات به این بیمارستان را کاهش میدهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها