سرلشکر صفوی:

ایران در عرصه جنگ سایبری پاسخ‌های مناسبی به دشمنان داده است

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه باید نسبت به تهدیدات آینده نگاه‌ پیش‌دستانه داشته باشیم، گفت: توانسته‌ایم در حوزه جنگ سایبری پاسخ‌های مناسبی به دشمنان بدهیم.
کد خبر: ۴۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳ - 07February 2015

ایران در عرصه جنگ سایبری پاسخ‌های مناسبی به دشمنان داده است

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بازدید از یکی از مراکز تحقیقات فناوری اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تأکید بر لزوم کاربردی کردن فناوری اطلاعات و ارائه آن به بخشهای اجرایی و تصمیمگیری کشور، گفت: دشمنان ما در حوزه فناوری اطلاعات کارهای بسیاری انجام دادهاند و دارای شبکههای قدرتمندی هستند. هنوز خیلی از مسئولان کشور نمیدانند در بخش فناوری اطلاعات، چه اتفاقی در دنیا افتاده و چه پیشرفتهایی حاصل شده است، بایستی مراکز تحقیقاتی، یافتههای این حوزه را به رؤسای دستگاههای مختلف عرضه کنند.

وی در ادامه بر لزوم مدلسازی بحرانهای متصور، در آینده تأکید کرد و گفت: ما بحرانها و تهدیدات را با دو منشأ انسانی و طبیعی تقسیمبندی میکنیم. بحرانهای مختلف نظیر بحرانهای اجتماعی، زلزله و ... موضوعاتی هستند که قابل پیشبینی و مدلسازی و مدیریت هستند و در صورت نپرداختن به این موضوعات، قطعاً مشکلات بسیاری برای آینده کشور، متصور خواهد بود.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: یکی از کارکردهای مراکز تحقیقاتی، پرداختن به بحرانهای آتی میباشد که این مراکز میتوانند علاوه بر پیشبینی و آیندهنگری، در مورد اینکه بایستی چه مراحلی برای تصمیمگیری و مواجهه و مقابله و پیشگیری از این بحرانها طی کرد، ارائه راهکار کنند.

سرلشکر صفوی درباره لزوم جامعنگری در بحرانهای آینده، گفت: صرفاً نبایست در مدلسازیها، ملاک تهران باشد و بایستی استانها و شهرهای بزرگی مانند مشهد، اصفهان، شیراز و غیره را در آنالیز بحرانهای آتی لحاظ کرد.

وی با اشاره به کارکردهای مراکز تحقیقات فناوری اطلاعات در تهدیدات و جنگهای سایبری، گفت: بایستی نگاه پیشدستانه نسبت به تهدیدات آینده در قبال جمهوری اسلامی ایران داشت و تهدیدات مختلف را رصد کرد و متناسب با هر تهدیدی سناریوهای مختلف مقابله با آن را تدوین و اجرایی کرد.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: مهمترین موضوعی که از مراکز اطلاعاتی و تحقیقاتی، انتظار داریم، جلوگیری از غافلگیری استراتژیک است، بدترین موضوع برای یک کشور غافلگیری استراتژیک است.

* توانستهایم در حوزه جنگ سایبری پاسخهای مناسبی به دشمنان بدهیم

سرلشکر صفوی با بیان اینکه یکی از تهدیداتی که در سطح ملی و سطح نیروهای مسلح مطرح است، تهدیدات سایبری است که میتواند کشور را دچار آسیب کند، افزود: توانستهایم در حوزه جنگ سایبری پاسخهای مناسبی به دشمنان بدهیم.

وی ادامه داد: دشمنان ما در جنگ سایبری فعالیتهای بسیاری انجام دادهاند، که در صورت عدم برنامهریزی مداوم مسئولان کشور، امکان آسیب رساندن به زیرساختهای حیاتی که بهنوعی با فناوری اطلاعات در ارتباط هستند، فراهم میشود البته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه جنگ سایبری پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند و توانستهاند در برهههای مختلف پاسخهای مناسبی به دشمنان بدهند.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با تأکید بر لزوم فرهنگسازی دستگاههای مربوط در استفاده از فناوریهای نوین، گفت: ظریب نفوذ اینترنت و شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل و اینترنت در کشور رو به افزایش است و این در حالی است که دستگاههای مسئول در این موضوع فرهنگسازی نکردهاند و بیش از آنکه استفادهکننده درست از این فناوریها باشیم، استفاده نادرستی از این ابزارها میکنیم.

سرلشکر صفوی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 51 درصد از جمعیت کشور را جوانان زیر 30 سال تشکیل میدهند، گفت: نسل جوان، قدرت و سرمایه عظیمی برای کشور میباشند و با نسلی روبهرو هستیم که از هوشمندی بالایی برخوردار است و بایستی بتوانیم در جهت درستی از این نسل استفاده کنیم و برای این جمعیت جوان ایجاد اشتغال و از پتانسیل عظیم نسل جوان در جهت حل مشکلات کشور استفاده کنیم.

وی به لزوم برنامهریزی بلندمدت در فضای مجازی و بهرهگیری از تکنولوژیهای نو اشاره و تصریح کرد: تکنولوژیهای نوین با سرعت بسیار زیادی در حال بروز، ظهور و گسترش میباشند، یکی از بخشهایی که در دهههای آینده بایستی متحول گردد، بخش آموزش است. باید برنامهریزی در رأس فعالیتها باشد.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به دشمنان پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: باید در مقابل دشمنان، بهخصوص آمریکاییها و صهیونیستها توانمند شد؛ سیاست قدرت و زور حرف اصلی و حرف آخر آمریکاییها است. آنها اعلام میکنند: "چون ما قدرتمند هستیم، پس بایستی تابع ما باشید"، در حالی که ملت ما نمیخواهند زیر بار حرف زور بروند و تابع آمریکاییها باشند.

سرلشکر صفوی در پایان تأکید کرد: علم باعث توانمندی و قدرت میشود، چون با دشمنان زورگو و قدرتمندی روبهرو هستیم بایستی صاحب علم و قدرت شویم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار