فرمانده پدافند هوایی ارتش در منطقه جنوب غرب کشور در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

از سرنگونی 90 فروند هواپیمای دشمن تا بومی شدن تجهیزات پدافند در عرصه انهدام و جستجو

سرهنگ محمود احمدی با اشاره به ناکامی دشمن در تقابل هوایی با ایران، گفت: عقبه پیشرفت پدافندی و برتری هوایی ایران به اقتدار ما در عرصه تقابل با دشمن در دوران دفاع مقدس برمی‌گردد که در عملیات والفجر8 ، 90 فروند هواپیمای دشمن توسط پدافند ارتش سرنگون شد که در نوع خود بسیار بی‌نظیر بود.
کد خبر: ۴۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱ - 19March 2015

از سرنگونی 90 فروند هواپیمای دشمن تا بومی شدن تجهیزات پدافند در عرصه انهدام و جستجو

سرهنگ محمود احمدی فرمانده منطقه پدافند هوایی ارتش در جنوب غرب کشور به همراه معاونان و کارکنان این قرارگاه از یادمان شهدای گمنام اندیمشک بازدید کردند. در حاشیه این بازدید این فرمانده دلاور 8 سال دفاع مقدس و هدایت کننده پدافند هوایی ارتش در شمال خوزستان(منطقه جنوب غرب کشور) در خصوص نقش محوری پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی به خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، گفت: پدافند هوایی ارتش در صحنه نبرد با پوشش دهی مناسب از تأسیسات نفتی، اماکن پتروشیمی و مناطق حساس و حیاتی کشور نقش موثر و فعالانه ای را ایفا کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر پشتیبانی های پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس نبود پیروزی رزمندگان ما در تقابل با رژیم بعث عراق بدست نمی آمد. مصداق بارز آن عملیات والفجر8 بود که همگان شاهد بودند که دلیرمردان پدافند هوایی ارتش 90 فروند هواپیمای دشمن را چگونه سرنگون کردند که به اعتراف تحلیلگرانشان این اتفاق نظامی تا پایان جنگ بی نظیر بود.

فرمانده پدافند هوایی ارتش در جنوب غرب کشور، افزود: به اعتقاد بنده پدافند هوایی ارتش توانست مسئولیت خود در دوران دفاع مقدس را که پاکسازی آسمان از لوث وجود دشمن در فضای عملیات است را به نحو مطلوب و شایسته ای انجام داده است تا به واسطه آن برتری هوایی نصیب رزمندگان ما شود. به گونه ای که در مقاطعی نیروهای ما پیشروی زیادی به دل دشمن داشتند و آن ها در حوزه هوایی حرفی برای گفتن نداشتند؛ این مهم بیانگر برتری هوایی ایران در جنگ 8 ساله بود و این تحلیل ها و صحبت های رزمندگان ما در راستای این موفقیت و ناکامی دشمن نه یک ادعای واهی بلکه یک حقیقت بلامنازع است.

وی  استفاده از شاخصه بومی شدن را  هدف پدافند هوایی ارتش در ارتقای توانمندی های خود دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه پدافند هوایی ارتش با اتکا به نیروهای متخصص خود چه در دانشگاه پدافند هوایی خاتم و چه دلیرمردان همیشه در صحنه پدافندی کشور به سمت بومی شدن حرکت می کنیم و با تمام قوا می کوشیم تا کلیه تجهیزات پدافندی را چه در عرصه کشف و جستجو و چه در عرصه انهدام و رهگیری به سامانه های بومی تجهیز کنیم که در این راستا توفیقات فراوانی را بدست آورده ایم ولی این پایان هدف و راه ما نیست.

سرهنگ احمدی در پاسخ به این سوال که آیا خاطره ای از دفاع مقدس در آستانه و یا جریان تعطیلات عید نوروز دارید، افزود: 29 اسفند ماه سال 66 بود که با دشمن در جزیره خارک درگیر شدیم. حماسه آفرینان و سلحشوران عرصه جهاد و شهادت در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جلوی حمله دشمن به فروند هواپیماهای دشمن به اسکله Tرا گرفتیم به گونه ای که هواپیماهای دشمن ترجیح دادند عقب نشینی کنند و سراسیمه در حین فرار تیری نیز به یکی از کشتی های نفت کش ما اصابت کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در آن روز علیرغم ناکام گذاشتتن دشمن از رسیدن به موفقیت در اجرای مأموریت و اهداف عملیاتی خود، سه فروند موشک اگزوست دشمن را توسط پدافند هوایی  ارتش مستقر در جزیره خارک منهدم کردیم. این اتفاق خوش یمن یکی از خاطرات بنده در دوران دفاع مقدس بود که در آستانه عید نوروز سال 67 یک عیدی برای مردم شهیدپرور ایران به حساب می آمد که توسط رزمندگان ما بدست آمد.

انتهای پیام/م.ب

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار