فرمانده پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول:

مقاومت مردم و پایگاه دزفول معادلات صدام را به هم ریخت / پرواز با «میراژ» غیرممکنی که ممکن شد

فرمانده پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول گفت: اگر مقاومت مردم و کارکنان نیروی هوایی در دزفول نبود، صدام به راحتی می توانست به نقشه های شوم خود دست بیابد.
کد خبر: ۴۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵ - 28March 2015

مقاومت مردم و پایگاه دزفول معادلات صدام را به هم ریخت / پرواز با «میراژ» غیرممکنی که ممکن شد

به گزارش دفاع پرس به نقل از روابط عمومی نهاجا، امیر سرتیپ دوم خلبان سیدحمیدرضا آشنا فرمانده پایگاه چهارم وحدتی دزفول در حاشیه نمایشگاه بزرگ راهیان نور در این پایگاه علت اصلی برپایی چنین نمایشگاه هایی در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را انتقال فرهنگ جهاد و شهادت را به زائرین این مناطق عنوان کرد.

وی درباره ماه های ابتدایی جنگ تحمیلی افزود: مقاومت مردم دزفول و کارکنان پایگاه چهارم شکاری این شهر باعث شد که خواب صدام در فتح 3 روزه خوزستان آشفته شود و تمام معادلات صدام به هم بریزد.

وی همچنین افزود: راهیان نور فرصت استثنایی است تا مردم کشورمان بدانند نسل اول انقلاب چگونه و با چه تفکری به یاری ملت و امام راحل شتافتند، تا جایی که افرادی مثل شهید حسین فهمیده یا شهید عباس دوران خود را تکه تکه کردند اما نگذاشتند این تفکر انقلابی آسیب ببیند.

امیر آشنا درباره شهید عباس دوران گفت: هنگامی که فرمانده کل قوا دستور نا امن کردن بغداد را صادر کرد، هیچ کسی نمی توانست آن را طرح ریزی و عملیاتی کند بجز نیروی هوایی ارتش و این شهید عباس دوران بود که با انجام یک مأموریت بی نظیر و بدون بازگشت، باعث شد تا اجلاس غیر متعهدها در بغداد لغو شود.

وی به سیر تکامل نمایشگاه راهیان نور در پایگاه دزفول پرداخت و گفت: در ابتدای تشکیل نمایشگاه، فقط دستاوردهای همین پایگاه در معرض دید زائرین مناطق عملیاتی قرار می گرفت، بعد از استقبال گسترده عموم مردم، از حدود 10 سال پیش قرار بر این شد که بخشی از توانمندی ها و ابتکارات کل نیروی هوایی به معرض دید همگان گذاشته شود.

فرمانده پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول به حضور پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در این نمایشگاه و توضیح درباره رشادت های رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی به بازدیدکنندگان افزود: من و هم دوره ای های من نسلی هستیم که تا حدودی دوران جنگ و انقلاب را درک کرده ایم و برپایی این چنین نمایشگاه هایی را وظیفه ذاتی خود می دانیم و حداکثر تلاش خود را می کنیم که فرهنگ شهادت نسل اول انقلاب را به نسلهای بعدی منتقل کنیم.

وی ضمن اشاره به نقش پررنگ نیروی هوایی در تمام عملیاتهای دوران دفاع مقدس گفت: نیروی هوایی ارتش در تمام عملیات های جنگ تحمیلی نقش بسزایی داشته و پایگاه شکاری دزفول نیز در کلیه عملیات های منطقه جنوب غرب انجام شده نقش انکارناپذیری ایفا کرده است.

امیر سرتیپ دوم خلبان آشنا نقش پررنگ پایگاه دزفول در عملیات غرورآفرین آزادسازی خرمشهر را از افتخارات این پایگاه معرفی کرد و افزود: به نیروی هوایی ارتش ابلاغ شد که در عملیات فتح المبین قرار است خرمشهر آزاد شود، کارشناسان نیروی هوایی در آن مقطع با بررسی های دقیق به این نتیجه رسیدند بهترین اقدامی که می توان برای این عملیات انجام داد، انهدام پلی بود که عراقی ها بر روی رودخانه اروندرود ساخته بودند.

امیر آشنا افزود: دشمن از ابتدای جنگ این پل را ساخته بود و نیروهای خود را در خرمشهر و آبادان پشتیبانی می کرد، یک فروند جنگنده اف4 نیروی هوایی ارتش به خلبانی مرحوم اسکندری و امیر سرتیپ زمانی با وجود پدافند بسیار قوی در اطراف این پل، در 16 اردیبهشت سال 61 آن را منهدم کردند و باعث شدند که نیروهای عراقی با آغاز عملیات فتح المبین نتوانند پشتیبانی شوند و با پیشروی نیروهای ایرانی در خرمشهر، عراقی ها نتوانستند عقب نشینی کنند و بیش از 19 هزار نفر از نیروهای عراقی به اسارت درآمدند.

فرمانده پایگاه شکاری وحدتی دزفول به تقدیم بیش از 50 شهید خلبان این پایگاه به انقلاب اشاره کرد و گفت: شهید عباس بابایی سالها در این پایگاه خدمت کرد، شهید لشکری سیدالاسرای ایران از این پایگاه به مأموریت اعزام شد و به اسارت دشمن درآمد، اولین شهید خلبان که 6 ماه قبل از آغاز رسمی جنگ به شهادت رسید شهید باستانی بود و نیز شهید شیخ حسنی که روی باند فرودگاه بر اثر موشکباران جنگنده های دشمن به شهادت رسید، جزو افتخارات پایگاه چهارم شکاری دزفول هستند.

امیر سرتیپ دوم خلبان آشنا در پاسخ به سؤالی درباره پرواز با هواپیمای جنگنده میراژ گفت: جناب آقای نقدی بیک اولین نفری بودند که با هواپیمای میراژ پرواز کردند، آن هم بدون هیچ کتابچه و اطلاعات مدونی از این جنگنده، من به عنوان شاگرد ایشان، دومین نفری بودم که با این هواپیمای ناشناخته­ی سالهای گذشته پرواز کردم.

وی در این خصوص افزود: ایرانی ها بارها ثابت کرده اند که می توانند کارهای بسیار بزرگی را با دست خالی انجام دهند، همانند ساخت جنگنده تک کابین و دو کابین صاعقه، پرواز با یک جنگنده ای که اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست هم کار بسیار بزرگ و عجیبی است که به یاری خدا جناب نقدی بیک توانست آن را بدون ایجاد کوچکترین سانحه ای انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار