سردار همدانی مطرح کرد

بی‌قراری شهید بروجردی در دفاع از سرپل ذهاب/ رشادت‌های "کاک عبدالله"

سردار همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: آن روزها فردی به نام "کاک عبدالله" بود که مردانه به همراه تیمش می‌جنگید، امروز وقتی سراغ کاک عبدالله را از محلی‌ها گرفتم، گفتند یکی دو سال پیش فوت کرد. او یک مدافع مقاوم بود که همچون یک گنج از میان ما رفت.
کد خبر: ۴۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ - 25April 2015

بی‌قراری شهید بروجردی در دفاع از سرپل ذهاب/ رشادت‌های

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، مراسم گرامیداشت شهدای بازی دراز با حضور کاروانهای راهیان نور و جمعی از خانوادههای شهدا در امامزاده احمد بن اسحاق سرپل ذهاب برگزار شد.

سردار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این مراسم گفت: بنده وظیفه دارم از همهی کسانی که در اجرای حرکت فرهنگی راهیان نور تلاش کردند، تشکر کنم چرا که مقام معظم رهبری میفرمایند "برگزاری یادوارههای شهدا یک اقدام فرهنگی است"، اقدام فرهنگی یک جهاد است و امیدواریم تمامی دست اندرکاران پاداششان را از شهدا بگیرند.

همدانی با بیان اینکه امروز از گردنهی "پاطاق" که سرازیر شدم، همهی حوادث مهرماه 59 در ذهنم مرور شد، تصریح کرد: وقتی از "پاطاق" عبور میکردیم باید مواظب بودیم که دشمن ما را نبیند، روز اول مهر در "پل ماهی" دیدم تعدادی جوان از اهالی سرپل ذهاب و اطراف آن با تفنگهای برنو و M-1 و با حداقل امکانات موضع گرفتهاند.

سرپل ذهاب در محاصره

وی خاطرنشان کرد: پس از گردنهی "پاطاق" نقطهی مهم، تنگهی "کلب داوود" بود، ما برنامهریزی میکردیم که آنجا را منفجر کنیم تا دشمن از آن عبور نکند. کوههای "دانه خوش" نیز دست دشمن بود اما بازی دراز هنوز سقوط نکرده بود، لشکر 6 زرهی عراق تمام شهر را درنوردیده بود و به ابتدای شهر رسیده بود. تانکی ساختمان سپاه را ویران کرده بود. همهی منازل شهر و مغازهها خالی از سکنه بود و مردم بدون وسایل اساسی زندگی شهر را ترک کرده بودند و من عروسکهایی را دیدم که از دست کودکان افتاده بود.

رشادتهای کاک عبدالله

وی با بیان اینکه ما سرپل ذهاب را همچون زادگاه خودمان دوست  داریم و شناختی که از این منطقه داریم از شهر خودمان نداریم، اظهارداشت: روز سوم و چهارم مهرماه، نیروها تا پمپ بنزین شهر پیشروی کردند و تعدادی نیز در این راه به شهادت رسیدند، آن روزها فردی به نام کاک عبدالله بود که مردانه به همراه تیمش میجنگید، امروز وقتی سراغ کاک عبدالله را از محلیها گرفتم، گفتند یکی دو سال پیش فوت کرد؛ او یک مدافع مقاوم بود.

سردار همدانی با بیان اینکه آن روزها دشت سرسبز ذهاب، سیاه شده بود، خاطرنشان کرد: دشت ذهاب دائم در آتش میسوخت، "شهرک مهدی" ویران شده بود. دشمن در بالای شهرک بود و نیروهای بعثی در ارتفاعات"قراویز" به راحتی راهپیمایی میکردند.

این یادگار دفاع مقدس با بیان اینکه از رشادتهای رزمندگان در ارتفاعات "کوره موش"، "شاه نشین"، "بمو"، "افشارآباد" و" بازی دراز" در تاریخ دفاع مقدس کم نوشته شده است، یادآور شد: در ارتفاعات "قراویز" بیش از 100 نفر از جوانان این وطن شهید شدند، دشمن به طور مکرر حمله میکرد تا از تپه مجاهدین عبور کند.

وی ادامه داد: طی عملیاتی، یکی از تانکها از روی پای یکی از نیروها رد میشود، اما برای اینکه دشمن متوجه حضور سایر نیروها در کنار آنها نشود، دم بر نمیآورد و با سکوت درد را در خودش خفه میکند.

بیقراری شهید بروجردی در دفاع از سرپل ذهاب

سردار همدانی با اشاره به رشادتهای سردار شهید "سید محمدسعید جعفری" فرمانده سپاه کرمانشاه بیان داشت: وقتی انسان به این منطقه میآید، نمیتواند حماسه آفرینیهای شهید جعفری و شهید بروجردی را از یاد ببرد، بروجردی در روزهای نخست اسلحهها را از کرمانشاه آورد و به دست نیروها داد، او آرام و قرار نداشت.

وی ادامه داد: بعثیها شهر را محاصره کرده بودند اما همین رزمندگان با کمترین امکانات دفاع کردند، این رزمندگان تربیتشدهی حسینیهها و مساجد بودند، وقتی نیروها در سرپل ذهاب مجروح میشدند باید آنها را تا کرمانشاه برای مداوا میبردند، ما وقتی اسیر مجروح عراقی گرفتیم با احترام او را مداوا کردیم.

سردار همدانی با بیان اینکه امروز سرپل ذهاب و این منطقه مکان مقدسی شده است، گفـت: مردم از فاصلههای دور میآیند اینجا تا با شهدا تجدید پیمان کنند، کوههای امثال بازی دراز در کشور زیاد است اما چرا امروز بازی دراز برای عاشقان مهم شده است؟

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: دشمن بارها با موشک شهرهای ما را بمباران کرد اما وقتی ما می خواستیم موشک بزنیم، امام(ره) فرمودند که "اگر مردمی آنجا هستند به آنها اطلاع دهید تا آن منطقه را تخلیه کنند".
وی با بیان اینکه صحنههایی را که در سرپل ذهاب میدیدیم، موجب میشد هر مسلمانی آرام و قرار نداشته باشد، گفت: در آن وضعیت برخی از منافقین، اسلحه میگرفتند و به عقب میبردند که در چند نوبت در دژبانی دستگیر شدند.

سردار همدانی در ادامه به خاطرهای از روزهای نخست دفاع از سرپل ذهاب اشاره کرد و گفت: آن روزها در ساختمان قدیمی حرم احمد بن موسی جمع میشدیم، ما باور نداشتیم که بتوانیم "قراویز" را  پس بگیریم اما رزمندگان در برابر یک لشکر نابرابر ایستادگی کردند و پیروز شدند.

وی با بیان اینکه امروز خون شهدا به ثمر نشسته است، خاطرنشان کرد: آن روز ما تنها و در محاصره کامل بودیم. اما امروز اینگونه نیست و وعدههای خدا حتمی و قطعی است.

انقلاب اسلامی در منطقه 3 فرزند دارد

فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: بسیاری از جوانان مراجعه میکنند تا به عراق و سوریه بروند اما نیازی نیست. امروز دشمن از قدرت انقلاب اسلامی به خطر افتاده و حزب الله فرزند انقلاب اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: سال 61 دشمن اشتباهی کرد که نتیجه آن به وجود آمدن حزب الله بود، سال 89 به سوریه حمله کرد و فرزند انقلاب اسلامی و حزب الله دوم در سوریه راه اندازی شد؛ این چیزی است که وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است.

وی با بیان اینکه دشمن در سوریه ناکام ماند، اظهار داشت: دشمن به عراق حمله کرد و قصد تصرف بغداد را داشت اما با تشکیل جیش الشعبی و با ایمان به خدا این اتفاق نیفتاد، فرمانده آمریکایی میگوید ما هرجا دست گذاشتیم، ایران مانع ما شده است.

سردار همدانی خاطرنشان کرد: امروز ایرانیها محبوبترین ملتها در سوریه و عراق هستند و مردم این کشورها عاشق انقلاب اسلامی و رهبری معظم ایران هستند.

وی با بیان اینکه 90 درصد نیروی دفاع وطنی سوریه از اهل سنت هستند، گفت: این آمار و جمعیت قابل دستکاری نیست، حاکمین سوریه میگویند دفاع وطنی نسخه شفابخش سوریه است که تجربهی آن از دوران دفاع مقدس به دست آمده است.

وی با بیان اینکه شمارش معکوس نابودی و زوال آل سعود شروع شده است، گفت: امروز انقلاب اسلامی در منطقه 3 فرزند دارد، اکنون دولتهای منطقه با ما هستند و ما در محاصره نیستیم.

سردار همدانی در پایان گفت: برخی به امام(ره) میگفتند جنگ طولانی شده است و مردم خستهاند اما امام(ره) میفرمود که "شما خسته شدهاید و مردم خسته نیستند"؛ ما از تیم مذاکره کننده هستهای حمایت میکنیم اما اگر خطا بکنند عاقبتشان مشخص است.
انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار