امیر سیاری در برنامه «متن حاشیه»:

جواب درخواست بازرسی از توان نظامی دریایی ایران «سرب داغ» است

فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد که درخواست بازرسی از توان دریایی کشورمان را با «سرب داغ» پاسخ می‌دهیم.
کد خبر: ۴۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ - 29April 2015

جواب درخواست بازرسی از توان نظامی دریایی ایران «سرب داغ» است

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار حبیبالله سیاری در برنامه «متن حاشیه» که شب گذشته با موضوع «ماموریتها و برنامههای آیندهٔ نیروی دریایی» برگزار شد، درباره دلایل اهمیت اعزام ناوگروه ۳۴ نداجا به خلیج عدن اظهار کرد: اصلیترین دلیل رسانهای شدن عزیمت این ناوگروه توسط رسانههای غربی و عربی، ایجاد جو رسانهای علیه ایران است. نیروی دریایی ایران از سال ۸۶ در خلیج عدن حضور داشته است و این مسئله جدیدی نیست؛ اما رسانههای بیگانه و عربی برای استفادههای تبلیغاتی و ایجاد جو رسانهای علیه ایران امروز این مسئله را مطرح کردند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت خلیج عدن بهعنوان شاهراه عبور کشتیهای اقتصادی و نفتی، و همچنین حضور دزدان دریایی در این منطقه عنوان کرد: در سال ۸۶ با حضور دزدان دریایی در خلیج عدن و به درخواست سازمان جهانی دریانوردی، ایران از همان سال ناوگروههای خود را برای برقراری امنیت به این منطقه اعزام کرد.

فرمانده نداجا افزود: ایران اولین کشوری بود که آمادگی خود را برای برقراری امنیت دریایی منطقه اعلام، و نیروهای دریایی خود را به منطقه اعزام کرد. در حال حاضر نیز روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ ناوگروه از کشورهای مختلف در این منطقه حضور دارند.

* تکذیب خبر ارسال سلاح به انصارلله توسط ناوگروه ایرانی

دریادار سیاری ادامه داد: دلیل حساسیت دیگر کشورها به حضور ایران در این منطقه این است که اکثر کشورهایی که در خلیج عدن حضور دارند تحت نظر ناتو فعالیت میکنند، اما کشورهای ایران، چین و روسیه بهصورت مستقل عمل میکنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تکذیب ارسال سلاح به یمن گفت: حضور ایران در خلیج عدن به درخواست سازمان بینالمللی دریانوردی صورت گرفته است و ایران از سال ۸۶ در این منطقه حضور دارد و این مسئلهٔ جدیدی نیست. ایران با تبعیت از قوانین بینالمللی هیچگاه وارد مرزهای دریایی کشورها نشده است. حتی در مواقع تعقیب و گریز دزدان دریایی، با اینکه اجازه تعقیب تا ساحل و بندر کشورها را داشتهایم این کار را نیز هیچگاه انجام نداده و تنها دزدان دریایی را از منطقه دور کردهایم.

امیر سیاری درباره ارتباط ناوگروه ایرانی با ناوگروه روسیه اعلام کرد: تمامی ناوگروههای حاضر در خلیج عدن برای ایجاد امنیت و همچنین ایجاد نظم تردد در منطقه با هم ارتباط دارند، و خاج از این روابط، رابطهای وجود ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر مقایسه توان دریایی ایران و آمریکا و عربستان اظهار کرد: هیچگاه ما خود را با استکبار جهانی در بحث تجهیزات مقایسه نمیکنیم؛ زیرا تجهیزاتی که آنها برای خود تهیه کردهاند بسیار کلان است و مورد نیاز ما نیست.

دریادار سیاری افزود: ما تجهیزاتی مورد نیازمان هست که بتوانیم از امنیت و مرزهای خود دفاع کنیم، و در این امر هم بسیار توانمند هستیم. ما خود را با کشورهایی که خود را بهمنظور تجاوز به دیگر کشورها تجهیز کردهاند مقایسه نمیکنیم. توان نظامی ما برای برقراری امنیت دریایی کشور بسیار مطلوب و مناسب است.

** جواب درخواست بازرسی توان دریایی ایران را با سرب داغ خواهیم داد

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سؤال که جانشین فرمانده کل سپاه گفته "اگر قصد بازرسی مراکز نظامی ما را داشته باشند جوابشان را با سرب داغ خواهیم داد"؛ اگر از شما درخواست بازرسی از توان دریایی را داشته باشند جواب شما چیست؟ گفت: ما با سرب داغتر جواب خواهیم داد.

امیر سیاری درباره برآورده کردن توقعات رهبری از نیروی دریایی نیز گفت: ما در صدد برآورده کردن انتظاراتی هستیم که مقام معظم رهبری درباره دریا و نیروی دریایی دارند، اما این کار زمانبَر است. آرزوی من این است که خداوند به ما توفیق بدهد تا بتوانیم روزی تمام توقعات رهبر را در این باره برآورده کنیم.

* تاکنون هیچ کشوری به خود اجازه نداده که به نیروی دریایی ایران تذکر بدهد/ حضور ناوگروه ایران در شرق خلیج عدن

در ادامه برنامه تماس تلفنی با ناخدا یکم تاج الدینی فرمانده ناوگروه ۳۴ از عرشه ناوشکن البرز از خلیج عدن برقرار شد.

ناخدا تاجالدین ضمن اعلام موقعیت مکانی ناوگروه عنوان کرد: در حال حاضر ما در شرق خلیج عدن هستیم. با اینکه رسانههای بیگانه اعلام کرده بودند با حضور ناوگان آمریکایی ما تغییر مسیر دادهایم باید بگویم این خبر تنها جنبهای رسانهای دارد، و "به عمل کار برآید؛ به سخنرانی نیست."

وی افزود: از زمانی که ما وارد خلیج عدن شدهایم با بسیاری از یگانهای دریایی کشورهای ارتباط داشتهایم؛ و تاکنون هیچگاه هیچ کشوری حتی به خود اجازه نداده که به نیروی دریایی ایران تذکر بدهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار