سردار عراقی در گفت‌وگوی مشروح با دفاع مقدس:

نیروی زمینی سپاه در برابر معاندان تهاجمی عمل می‌کند/ اجازه هیچ‌گونه حرکتی به دشمن نخواهیم داد

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: مواضع نیروی زمینی سپاه در مقابل معاندان در تمام کشور کاملاً تهاجمی است و اجازه هیچ‌گونه حرکتی را به دشمنان نخواهد داد.
کد خبر: ۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹ - 05November 2013

سردار سرتیپ پاسدار "عبدالله عراقی" جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه بازدید از مجموعه خبرگزاری دفاع مقدس، در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار ما به تشریح برنامه‌های این نیرو و بیان خاطراتی از دوران جنگ تحمیلی پرداخت.

سردار عراقی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در انتقال مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: با توجه به ارزش‌های دفاع مقدس که در طول تاریخ بی نظیر بود و برای همیشه ماندگار شد، لازم است که رسانه‌ها، این ارزش‌ها و هنجارهای آن دوران را، در این مقطع از زمان که آحاد مردم از نظر اطلاعاتی بسیار هوشمند هستند به منصه ظهور برسانند.

وی با بیان اینکه در هر جامعه‌ای ارزش‌ها و هنجارهایی وجود دارد که نمی‌تواند با هنجارها و ارزش‌های دنیا همراه شود، افزود: هر جامعه هنجار و ارزش‌های خاص خود را دارد، چه از لحاظ دینی و چه از لحاظ فرهنگی؛ در اینجاست که افرادی هنرمند باید این هنجارها و ارزش‌ها را در کشور پایه‌گذاری و حفظ کرده و آن را به دنیا انتقال دهند، که این هنر اهالی رسانه است.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در تشریح سخنان خود گفت: در جامعه‌های دیگر، فقط حرف مقاومت و اقتدار زده می شود، اما در عمل اینگونه نیست؛ در کشورهای دیگر یک رزمایش یا عملیات را به صورت ظاهری طراحی می‌کنند و تجهیزات خود را به نمایش می‌گذارند، اما اگر پای عمل به میان بیاید و دشمنی آنها را تهدید کند، هرگز به میدان نخواهند آمد؛ در صورتی که در دوران دفاع مقدس، یک نوجوان 15 ساله نارنجک به کمرش می‌بندد و وقتی از او می‌پرسند برای چه می خواهی این کار را انجام بدهی می‌گوید "رضایت خداوند و شهادت"، لذا هیچ‌گاه ارزش‌های کشور ما با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست.
 
ارزش‌های دفاع مقدس در طول تاریخ بی نظیر بود

سردار عراقی در ادامه به تشریح بخشی از فعالیت‌های خود قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس پرداخت و بیان کرد: در زمان انقلاب با اینکه 16 سال بیشتر نداشتم، اما آشنایی با تعدادی از روحانیون مطرح آن زمان، از جمله سید بزرگوار حاج آقا ابوترابی، آیت‌الله باریک‌بین و دیگر روحانیونی که از قم به قزوین که محل زندگی ما بود می‌آمدند، باعث شد من وارد خط و مشی جدیدی از مسیرهای آن دوران شوم.
 
فرمانده سابق سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ افزود: من از قبل با نام و عقاید امام (ره) از طریق رساله ایشان که با مهر آیت‌الله مرعشی در اختیار مردم قرار گرفته بود آشنا شده بودم. من که آن زمان در هنرستانی واقع در منطقه سعدی، خیابان آقا بابا در قزوین و در رشته مکانیک تحصیل می‌کردم، به همراه دوستان هنرستانی‌ام کم کم فعالیت‌های انقلابی خود را آغاز کردم.
 
 
وی ادامه داد: ساواک چند بار ما را دستگیر کرد، اما خدا را شکر که نتوانستند اطلاعاتی به دست آورند و ما را آزاد کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد کمیته شدم که جزء اولین جرقه‌های انقلاب بود و وظیفه‌اش، سوخت رسانی، انتظامات شهرها، آذوقه رسانی و کارهایی از این قبیل بود، اما چون این فعالیت‌ها من را قانع نمی‌کرد به جهاد سازندگی رفتم و مدتی هم در جهاد سازندگی مشغول شدم که این امرعطش مرا در زمینه خدمت‌رسانی سیراب نکرد تا اینکه همزمان با درگیری‌های کردستان وارد سپاه پاسداران شدم و به دفاع از میهن عزیزمان پرداختم.
 
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه، آغاز رسمی فعالیت‌های خود را در دفاع مقدس از تیپ 17 قم با فرماندهی شهید حسن درویش، ذکر کرد و اظهار داشت: تیپ 17 قم که بعدا، لشکر 17 علی ابن ابیطالب نام گرفت از پنج استان اراک، سمنان، قزوین، قم و زنجان تشکیل می شد.
 
سردار عراقی حضور خود در عملیات‌های دفاع مقدس و مسئولیت‌های خود در آن دوران را اینگونه تشریح کرد: عملیات والفجر 4 لشکر 17 علی ابن ابیطالب مسئول آمادگی رزم، عملیات خیبر، لشکر17 علی ابن ابیطالب، فرمانده لشکر قدس، فرمانده تیپ عملیاتی قزوین، عملیات رمضان، تیپ 17 علی ابن ابیطالب، فرمانده گروهان یکم گردان شهید دلاک، محرم، فرمانده گردان امام حسن، مسئول اطلاعات محور قمر بنی هاشم، جانشین محور قمر بنی هاشم،در عملیات بدر، لشکر 17 علی ابن ابیطالب، فرمانده تیپ قمر بنی هاشم، عملیات والفجر 8، لشکر 31 عاشورا، فرمانده تیپ قزوین، عملیات کربلای 4، لشکر 8 نجف، فرمانده تیپ قزوین، عملیات کربلای 5، لشکر 8 نجف، فرمانده تیپ قزوین، عملیات والفجر 10، فرمانده تیپ مستقل صاحب الامر قزوین، عملیات مطلعالفجر، مسئول گروهان قزوین.
 
شهیدی که با خون خود نوشت "السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)"
 
وی در ادامه این گفت‌وگو به بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس پرداخت و افزود: شهیدی به نام شهید "نژادفلاح" که بیسیمچی من بود، همیشه به دوستانش می‌گفت: «من شهید می‌شوم و با خون خود می‌نویسم السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)»؛ در عملیات والفجر 8 در حال حرکت بودیم که ناگهان دشمن به شدت ما را مورد حمله قرار داد. که به یکباره، انفجار شدیدی رخ داد. من که در حال صحبت کردن با بیسیم بودم متوجه شدم بیسیم سنگین شده و من نمی‌توانم از بیسیم استفاده کنم، وقتی برگشتم دیدم، شهید بزرگوار (شهید نژادفلاح) از ناحیه گردن گلوله خورده و خون از محل جراحتش بیرون می‌زند؛ خواستم گلویش را با چفیه‌ای ببندم؛ گفت «لحظه‌ای صبر کنید»، دستش را به خون گلویش، تر کرد و به آرامی روی سنگی نوشت "السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)" و به شهادت رسید؛ این همان بصیرت شهداست که باید به آن برسیم.
 
یادگیری دینداری به معنای واقعی و نه فقط در ظاهر
 
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه که با فرماندهان بزرگواری همچون شهید درویش، شهید زین الدین، شهیدصادقی، شهید حسن پور، شهید ردانی پور، شهید دل آذر، شهید اللهیاری، شهید مسیب مرادی، شهید حاج احمد کاظمی، سرلشکر رضایی، سرلشکر جعفری، سرلشکرصفوی، سردار غلامرضا جعفری و... همرزم بوده است، با چشمانی اشک آلود از یاد و خاطره این شهیدان تاکید کرد: این روحیات و اعتقادات باید بین جوانان ما رایج شود و این ممکن نیست، مگر با اعتقاد صادق به خداوند و قران کریم و یادگیری دینداری در مساجد به معنای واقعی و نه فقط در ظاهر. اصل دین برای جوانان ما باید به درستی معنی شود.
 

نیروی زمینی سپاه امنیت را در مناطق صفر مرزی به خوبی برقرار کرده است
 
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه، در خصوص برخی تحرکات و فعالیت تروریست‌ها در نقاطی از کشور اظهار داشت: نیروی چریک در هر کشوری که باشد، دهها سال می‌تواند عمر کند و هیچ نیروی مسلحی در تمام دنیا نمی‌تواند ادعا کند که نیروی چریک را به طور کامل از بین برده است؛ البته شاید به صورت مقطعی آن را کم‌رنگ‌تر کنند، اما هرگز نمی‌توانند ادعا کنند آن را به طور کامل از بین برده‌اند، لذا درگیری اخیری که در سراوان رخ داده نمونه بارز این امر است.
 
سردار عراقی اظهار داشت: متاسفانه تروریست‌ها با استفاده از فضای ناامن کشورهای هممرز ما، باعث تنش و به شهادت رسیدن شماری از مرزبان عزیز و سربازان بی گناه ما شده و به کشورهای دیگر متواری می‌شوند، والا به حول و قوه الهی نیروی زمینی سپاه به خوبی توانسته امنیت را در نقطه‌های صفر مرزی کشور برقرار کند. زمانی بود که کرمانشاه از سه راه پاوه در اختیار معاندان بود، اماستاد فرماندهان غرب کشور از جمله شهید کاظمی و در شمال غرب و شهید شوشتری کارهای ارزشمندی انجام داده‌اند؛ شهید شوشتری با طرح بسیج کردن بومی‌های منطقه، از خود مردم برای حفظ ثبات و امنیت منطقه بهره برد و امنیت را در مناطق مختلف برقرار کرد.
 
موضع سپاه و نیروی زمینی سپاه در برابر معاندان کاملا تهاجمی است
 
وی موضع نیروی زمینی سپاه را در برخورد با تروریست‌ها کاملا تهاجمی عنوان و تأکید کرد: طبق فرمانی که مقام معظم رهبری دادهاند موضع ما کاملا تهاجمی بوده و موضع تدافعی را به هیچ عنوان در نیروی زمینی سپاه نخواهیم داشت؛ تروریستها را در هر نقطه‌ای که باشند به هلاکت می‌رسانیم، آنها حتی قبل از ورودشان به کشور شناسایی می‌شوند و خدا را شکر امروز، بانه، سردشت و پیرانشهر امن‌ترین نقاط مرزی ما هستند.
 
این فرمانده ارشد نظامی درباره نشر و گسترش ارزش‌های دفاع مقدس هم اظهار داشت: نیروی زمینی که دارای غنی‌ترین آثار دفاع مقدس، از قبیل فیلم، عکس و اطلاعات است، آمادگی دارد که این اطلاعات را در اختیار مطالبه‌گران این حوزه قرار دهد.
 
خط مشی تخصصی جنگ‌های ناهمطراز توسط نیروی زمینی سپاه اجرا شد
 
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در خصوص راهبرد سپاه در جنگ‌های ناهمطراز عنوان کرد: نیروی زمینی سپاه از لشکرهای مردم‌پایه، بنا به نیاز خود استفاده میکند و اگر جنگی هم صورت بگیرد، قطعا نیروی زمینی در سطح ناهمطراز با همین لشکرها و نیروهای مردمی به میدان خواهد رفت.
 
سردار عراقی تصریح کرد: اکنون حدود چهار سال است که در زمینه جنگ ناهمطراز در حال تحقیق هستیم و با بررسی‌های کارشناسانه، پژوهش‌های تخصصی و دقیق و اجرای آن روی زمین، طی رزمایش‌هایی در مناطق مختلف از جمله یزد، کرمان، خراسان و خواف به صورت پیاده، مکانیزه، هوابرد و تکاور توانسته‌ایم به یک خط مشی تخصصی برسیم که توسط نیروی زمینی سپاه اجرا شده است و با بررسی‌های مناسب دراین زمینه با همت همه نیروهای مسلح به خوبی توانستیم از عهده آن برآییم.
 
وی اساس جنگ ناهمطراز را پدافند غیر عامل عنوان کرد و گفت: پدافند غیر عامل شامل مولفه‌های مختلفی چون استتار، پوشش، اختفاء، پراکندگی،کوچکسازی و... است؛ این مولفه‌ها را باید در جنگ به منظور عِده و عُده در حمله‌های اولیه دشمن رعایت کنیم و یا به نوعی استفاده بهینه و درست از زمین داشته باشیم. ما در رزم نزدیک بر دشمن برتری خاصی داریم؛ چرا که دشمن تجهیزات‌محور است و ما نیرومحور.

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نوآوری‌های این نیرو در زمینه تولید ادوات و تجهیزات دفاعی خاطرنشان کرد: نیروی زمینی سپاه دارای مرکز پژوهش‌های تحقیقاتی است که با همت کارشناسان و تکنسین‌های عالی‌رتبه و با توجه به نیازهایی که دارد نمونه‌سازی تجهیزات صورت می‌گیرد و بعد از تست صحیح، با همکاری وزارت دفاع، آنها انبوه‌سازی می‌شود.
 
 
انتصاب به‌عنوان رئیس ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای نیروهای مسلح
 
فرمانده سابق سپاه محمد رسول الله (ص) در پایان از علایقش به ورزش‌های باستانی گفت و بیان داشت: من از دوران جوانی به ورزش علاقه‌مند بودم و اعتقاد دارم که ورزش برای همه لازم و برای نیروهای مسلح واجب است، زیراسرباز باید از بدنی آماده برای رزم بهره‌مند شود.
 
سردار عراقی افزود: در هر مقطعی هر جا رفتهام به ورزش‌های باستانی پرداخته‌ام که اوج آن در کرمانشاه بود، زیرا زمینه این ورزش در آنجا وجود داشت. در نیروی زمینی سپاه، باشگاه ورزش‌های باستانی را راه‌اندازی کرده‌ایم؛ دوستان که متوجه این موضوع و علاقمندی من شدند، یک سال پیش حکم ریاست هیئت‌های ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای را در نیروی زمینی سپاه به من ابلاغ کردند. اخیرا هم سرلشکر دکتر فیروزآبادی طی حکمی مرا به عنوان رئیس ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای نیروهای مسلح منصوب کردند که امیدوارم بتوانم در این راستا تأثیرگذار باشم.
 
ورزش باستانی می‌تواند فرهنگ اصیل ایرانی را در جامعه رواج دهد
 
وی ورزش باستانی را دارای اهمیت بالایی دانست و گفت: این ورزش از زمان حمله مغول‌ها در ایران رایج شد؛ در آن زمان مردم در زیر زمین مکان‌هایی را احداث می‌کردند و درهای ورودی آن را می‌بستند و در آنجا به ورزش‌های باستانی می‌پرداختند که اصل حرکت‌های آن از ادوات جنگی در زمان جنگ الهام گرفته است. در این ورزش که تمام مراحلش با ذکر خداوند صورت می‌گیرد و هنگام ورود به این ورزش باید با خشوع از دری که مخصوصاً کوتاه ساخته شده است وارد شد؛ در این ورزش، بزرگان در بالای مجلس جای دارند و افراد احترام خاصی برای بزرگترها قائلند؛ فرهنگی که در سطح جامعه کمتر رعایت می‌شود؛ لذا امیدوارم بتوانیم با پرداختن به این نوع ورزش‌های ارزشی در جامعه فرهنگ اصیل ایرانی را ترویج دهیم.
 
 
گفت‌وگو از: شهاب الدین شعبانی نیا و طیبه کرانی
نظر شما
پربیننده ها