لاریجانی در کنفرانس امنیتی تهران:

ایران دشمن سعودی نیست/ راه حل بحران‌های منطقه سیاسی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران دشمن سعودی نیست و مخالفتی با نقش آفرینی مثبت این کشور در منطقه ندارد.
کد خبر: ۲۱۷۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ - 11December 2016
ایران دشمن سعودی نیست/ راه حل بحران‌های منطقه سیاسی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس امنیتی تهران که در سالن اجلاس سران با حضور مهمانان بین المللی در حال برگزاری است، گفت: کشورهای منطقه می توانند به جای رقابت های فرسایشی در محور اسلام حرکتی را برای ایجاد آرامش آغاز کنند. در این چارچوب هزینه های نظامی بدل به پایه های جدید توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای منطقه ظرفیت متحول سازی منطقه را دارا هستند. حل بحران های مهم منطقه در سوریه، یمن و بحرین را باید در راه حل های سیاسی جستجو کرد.

وی تصریح کرد: همه کشورها به خصوص سعودی باید بداند ایران نه دشمن آنها است و نه با نقش آفرینی مثبت آنها در منطقه مخالفتی دارد. جمهوری اسلامی با جنگ آفرینی ها در سوریه و یمن مخالف است.

وی ادامه داد: ارزیابی فعلی ما از شرایط منطقه این نیست که بهم ریختگی امنیتی در کوتاه مدت سامان یابد.

لاریجانی راه دیگر برای حل مشکلات امنیتی منطقه را ایجاد نظم امنیتی با تمسک به ظرفیت های منطقه ای خواند و گفت: کشورهای مهم منطقه ظرفیت بالقوه برای حل بحران و ایجاد نظم را دارند اما به دلیل رقابت های نارس و توهمات در هژمون سازی های پوشالی، توهمات امپراطوری های گذشته خود در بحران عقلانیت سیاسی گرفتارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر سوال این باشد که آیا امروز امیدی به یک راه حل منطقه ای در کوتاه مدت وجود دارد باید گفت متاسفانه خیر لذا دورنمای به هم ریختگی امنیتی منطقه این نیست که در کوتاه مدت سر بر بالین آرامش بر مبنای نظم جدید بگذاریم. شاید احتیاج به زمان بیشتر است تا پختگی سیاسی در منطقه حاصل شود و بعضی سیاست ها و راهبردها که نتیجه آن آشفته سازی منطقه بوده نتایج اسف آور خود را به همگان نشان دهد.

وی تصریح کرد: البته این زمان بر بودن خود هزینه های زیادی بر منطقه بار می کند. اما گاه ماهیت تحول آنقدر پیچیدگی دارد که جز با تحمل درد زیاد زایمان سیاسی امنیتی درست به وقوع نمی پیوندد.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در شرایط فعلی بهترین مجال تنفسی برای رژیم صهیونیستی فراهم شده است که بدون هزینه انرژی همه قدرت های منطقه را مستهلک کند و عملا به آرزوی قدرت بلامنازع منطقه دست یابد.

نماینده مردم قم اظهار داشت: کشورهایی که فکر می کنند با هر تئوری توطئه که در سر می پرورانند می توانند با تمسک به رژیم صهیونیستی جای تضادها را عوض کنند باید توجه نمایند طغیان این رودخانه سیاسی امنیتی منطقه آنها را با هم می بلعد و کینه ای که مسلمانان منطقه از مکر رژیم صهیونیستی در مددرسانی به تروریست ها دارند سرنوشت آنها را به ناکجا آباد محول می کند.

لاریجانی تاکید کرد: مسیر درست در همگرایی هر چه بیشتر مسلمانان منطقه است. استراتژی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اتحاد کشورهای اسلامی و مبارزه با رژیم صهیونیستی است و با این راه ما فکر می کنیم هم مسیری را انتخاب کرده ایم که حق است و هم با واقعیت های اجتماعی ملل مسلمان همگرا هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معقول سازی توقعات کشورها متناسب با شرایط اگرچه نیاز به زمان دارد ولی راهی جز چنین مفاهمه ای نیست. باید پذیرفت امروز عصر امپراطوری گری نیست. در گذشته یکی از صاحب نظران آمریکایی گفته بود بازگشت امپراطوری ایران نگران کننده تر از خطر تروریست های داعش است.

وی ادامه داد: این سخن هم کج فهمی است و هم با توجه به تعلقات صاحب این نظریه به رژیم صهیونیستی به احتمال زیاد به بیراهه بردن مسیر عقلانیت سیاسی منطقه برای منافع اسرائیل است.

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ایران نه تنها به دنبال امپراطوری نیست بلکه مخالف این تئوری در منطقه است. دوران هژمون سازی های تاکتیکی نیز نیست. هژمون ها اگر بر پیکره تفکرات اعتقادی و استراتژیک بنا شود تاب آوری سیاسی و امنیتی می تواند داشته باشد، اما هژمون بر مبنای منافع تاکتیکی نگاهی نارس به صحنه منازعات منطقه ای است.

نماینده مردم قم با تاکید بر اینکه نگاه ما نه امپراطوری گری و نه هژمون سازی بر اساس منافع است، گفت: نگاه ما گفتمانی بر مبنای تفکر اسلامی و تقویت بنیه مسلمانان منطقه غرب آسیا است و اختلاف شیعه و سنی را که عده ای دستاویز قرار داده اند نوعی دستاویز دروغین می دانیم که تلاش می کنند بر پایه آن هژمون بی سامانی را شکل دهند.

علی لاریجانی تصریح کرد: ما همه مسلمانان اعم از حنفی، مالکی، حنبلی، شافعی، شیعه همه مسلمان هستیم و کتاب و پیامبر واحدی داریم و به سوی یک قبله نماز می گزاریم و اصول واحدی از نظر اعتقادی داریم لذا سنگر گیری برخی سیاستمداران و کشورها پشت هر یک از این مذاهب را یک فریبکاری و خدعه نابکارانه می دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امام فرمود کسانی که بین شیعه و سنی تفرقه افکنی می کنند با اساس اسلام مخالفند.

وی گفت: معتقدیم کشورهای منطقه می توانند با حفظ منافع خود بهترین همگرایی را حول این تفکر شکل دهند.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: ما با غرب مسیحی به هیچ وجه به دنبال درگیری های صلیبی نیستیم. ما روابطی مسالمت آمیز را قائلیم البته با روش های استعماری و استبدادی غرب در جهت ایجاد فضا برای رژیم صهیونیستی مخالفیم و با آن مبارزه می کنیم.

نماینده مردم قم گفت: تبلیغات و سیاست هایی که امروز در مبارزه با مسلمانان ساماندهی می شود را غلط می دانیم. آمریکایی ها علی القاعده باید فهمیده باشند که سیاست مهار دوگانه ایران با تمسک به روش های غلوآمیز جهت معرفی ایران به عنوان خطر امنیتی رنگ باخته کما اینکه بعد از دو دهه سر و صدا علیه پرونده هسته ای که مرتب آمریکایی ها و صهیونیست ها می گفتند ایران به بمب هسته ای رسیده است چگونه معلوم شد همه اینها سراب بوده است. حالا باید گزارش دهند با توجه به گزارشات آژانس آن همه سر و صدا برای چه بوده است حال آن که می دانستند رهبر معظم انقلاب فتوا به تحریم سلاح های کشتار جمعی داده اند.
نظر شما
پربیننده ها