رئيس موسسه توسعه هنرهای معاصر:

گفتمان ملی «فرهنگ حماسه» بايد از شعار فاصله بگيرد

مهدی افضلی گفت: برای ایجاد گفتمان ملی «فرهنگ حماسه» بايد از شعار فاصله بگيریم.
کد خبر: ۲۲۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ - 11February 2017
گفتمان ملی فرهنگ حماسه بايد از شعار فاصله بگيرد«مهدی افضلی» رئيس موسسه توسعه هنرهاي معاصر در گفت و گو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، فرهنگ حماسه را دارای قدمتی كهن در ايران دانست و اظهار داشت: اوج حماسه و ايثار را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.
 
 وی با اشاره به جان فشانی شهدای آتش‌نشان كه در اوج ايثار جان خود را از دست داده اند، گفت: حماسه را در تربيت فرهنگی ایرانیان می توان جستجو کرد. بروز حماسه‌ ایثار و از خود گذشتگی بيشتر در اتفاقات مهم قابل مشاهده است. امیدوارم بتوانیم این اتفاق را در تمامی ابعاد زندگی خود متجلی کنیم.

افضلی نقش كنگره فرهنگ حماسه را در جهت بازشناسی حماسه ملی بسيار مهم خواند و اذعان كرد: اين كنگره هم می تواند به بروز حس كرامت انسانی كه در وجود همه نهفته است، كمك كند. كنگره بايد به شكلي گام بردارد كه حس حماسه خود را نشان دهد و برای مردم ملموس‌تر باشد. رسالت ما در حوزه فرهنگ و هنر همين كار است كه بايد از ابزارهای هنری برای بيدار كردن حس مردمی استفاده كنيم.
 
اين مسئول هنري با اعلام اينكه وزارت ارشاد به تنهايي توانایی به سرانجام رساندن گفتمان ملی «فرهنگ حماسه» را ندارد، تصريح كرد: نه اينكه وزارت ارشاد قادر به انجام اين كار نباشد؛ بلكه بايد همه و همه دست به دست هم دهند تا به نتيجه دلخواه برسیم؛ چراكه در كشور 100 دستگاه موازی موجود دارد كه كار فرهنگی انجام می دهند؛ بنابراين ما نمی توانيم با يك كنگره به نتيجه برسيم و اين يك واقعيت است كه بايد پذيرفته شود. برای ایجاد گفتمان ملی فرهنگ حماسه بايد از شعار فاصله بگيریم.
 
افضلی در خصوص نتايج برگزاری كنگره گفتمان ملی فرهنگ حماسه اظهار داشت: اگر ما هدفمند عمل كنيم به نتايج قابل قبولی دست پيدا خواهيم كرد. برای اين كار بايد دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در اين رابطه به يک اجماع كلی برسند و يك برنامه‌ريزي چندساله در اين ارتباط داشته باشند؛ چراكه بسياري از اين كنگره‌ها برگزار مي‌شود و مسئولان سخنان بسيار ارزنده‌ای هم ارائه می دهند، اما به عمل نمی رسد در حالی كه از اين استعداد نهفته در بين مردم بايد بهتر استفاده كنيم.
 
انتهای پیام/ 141
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار