اشغال بحرین به دست عربستان در پوشش «سپر جزیره» 6 ساله شد

۱۴ مارس سال ۲۰۱۱ نیروهای موسوم به «سپر جزیره» به بهانه دفاع از منافع استراتژیک بحرین به درخواست پادشاه این کشور و با هدف حقیقی سرکوب انقلاب مردمی وارد بحرین شدند.
کد خبر: ۲۳۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ - 14March 2017
اشغال بحرین به دست عربستان در پوشش «سپر جزیره» 6 ساله شدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سال 2011 مردم بحرین برای اصلاحات در کشور خود اعتراض‌های مدنی آغاز کردند.

هرگونه تغییر اجتماعی در بحرین، بسرعت به شرق عربستان منتقل می‌شود. به همین دلیل قبل از آنکه آل خلیفه از اعتراضان نگران شود، آل سعود در عربستان دستپاچه شد.

ریاض که دنبال فرصت برای سرکوب انقلاب مردمی بحرین بود، از بحرین خواست که به صورت رسمی از عربستان درخواست کمک کند. بنابراین آل سعود به بهانه درخواست پادشاه بحرین مزدوران خود را وارد خاک این کشور کرد که از همان بدو ورود شروع به قتل و کشتار شهروندان بحرینی معترض به سیاست‌های آل خلیفه کردند.

چگونگی شکل‌گیری نیروهای «سپر جزیره»

نیروهای «درع الجزیره» یا همان «سپر جزیره» یک نیروی نظامی است که توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس متشکل از عربستان ، امارات عربی متحده، کویت، قطر، بحرین و عمان با هدف ایجاد یک قدرت نظامی در خلیج فارس جهت دفاع از امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و حمایت این کشورها در برابر تجاوزات خارجی تشکیل شد.

وزیران دفاع کشورهای یاد شده در نوامبر 1982 در سومین نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در منامه پایتخت بحرین پیشنهاد تشکیل این نیروها را مطرح کردند و پس از شکل‌گیری نیروهای سپر جزیره تا کنون مانورهای مشترکی بین نیروهای کشورهای عضو آن برگزار شده است که نخستین مانور آن نیز در امارات عربی متحده و در سال 1983 برگزار شد.

مقر نیروهای مذکور متشکل از 5 هزار نیروی نظامی در سال 1986 در منطقه «حفر باطن» واقع در شمال شرقی عربستان سعودی تعیین شد و پس از آن کشورهای عضو با افزایش تعداد نیروهای آن موافقت کرده و تا سال 2002 تعداد نیروهای آن به 22 هزار نفر افزایش یافت.

در سال 2003 همزمان با آمادگی نیروهای نظامی آمریکا برای حمله احتمالی به عراق، کویت اعلام کرد که موافقت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای استقرار یگان‌های نظامی نیروهای سپر جزیره در خاک کویت را کسب کرده است.

در نوامبر 2005 نیز «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان به دنبال سرنگونی رژیم صدام در عراق اعلام کرد که دیگر نیازی به وجود نیروهای سپر جزیره وجود ندارد و خواستار انحلال این نیروها شد که در ابتدا عربستان با آن موافقت کرد اما یک سال بعد خواستار گسترش توانمندی‌های این نیروها و ایجاد سیستم فرماندهی مشترک شد و به دنبال آن در سال 2008 دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس پیشنهاد استقرار نیروهای نظامی سپر جزیره در کشور خود را مطرح کرد.

ورود سپر جزیره به بحرین برای سرکوب انقلاب مردمی

14 مارس سال 2011 با شدت گرفتن انقلاب مردمی علیه آل خلیفه همزمان با بیداری اسلامی در تعدادی از کشورهای عربی از جمله مصر، تونس ، لیبی و یمن که به سرنگونی رژیم‌های دیکتاتوری این کشورها منجر شد، شاه بحرین نیز از ترس پیروزی انقلاب مردم خواستار ورود نیروهای سپر جزیره به این کشور شد و عربستان سعودی نیز از این فرصت استفاده کرده و به بهانه دفاع از منافع استراتژیک بحرین بنا به درخواست پادشاه این کشور مزدوران خود را وارد خاک بحرین کرد.

نیروهای نظامی عربستان به محض ورود به بحرین با حمله به مردم این کشور ده‌ها تن از شهروندان بحرینی را کشته و مجروح نمودند.

این نیروها هنوز در بحرین مستقر هستند و همچنان اعتراض‌های مدنی مردم را سرکوب می‌کنند.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها