سرلشکر باقری در همایش ملی پدافند غیرعامل:

اگر تحریم‌ها بازگردند،‌ ماندن در برجام معنایی ندارد/ هیچ تصمیمی در غرب آسیا بدون حضور ایران قابل اجرا نیست

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نباید تحریم‌ها به بهانه‌ها و نام‌های دیگر بازگردند؛‌ اگر تحریم‌ها بازگردند، ماندن در برجام معنایی ندارد.
کد خبر: ۲۶۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱ - 30October 2017
اگر تحریم‌ها برگردند،‌ ماندن در برجام معنایی ندارد
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (دوشنبه 8 آبان) در همایش ملی پدافند غیرعامل اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله پدافند غیر عامل باید توجه به تهدید شناسی باشد تا همانند آغاز جنگ تحمیلی غافلگیر نشویم؛ پس باید با بهره‌گیری از فرصت‌ها و امکانات کشور در این مسئله اهتمام ورزید.

وی افزود: کشور و انقلاب اسلامی در مسیر خود در حال حرکت است و وضع کشور در داخل مرز ها و منطقه به‌هیچ‌وجه با روزهای انقلاب، دوران دفاع مقدس و قبل از این‌ها قابل قیاس نیست و این مولود انقلاب به حرکت رو به رشد خود ادامه می‌دهد به نحوی که اکنون در منطقه جنوب غرب آسیا هیچ تصمیمی بدون حضور ایران قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد: توطئه و تهدیدات دشمنان روز به روز در حال گسترش است؛ دشمنی که انواع تهدیدات را علیه ایران از ایجاد نا امنی داخلی، تحمیل جنگ تا ترور و انواع و اقسام تهدیدهای دیگر را علیه کشورمان اعمال کرده و حتی در همین دوره اخیر نیز دو تهدید را علیه کشورمان و کشورهای منطقه انجام داده است.

سرلشکر باقری تصریح کرد: مسئله تروریسم و تکفیری‌ها اولین توطئه‌ای است که در سال‌های اخیر انجام داده‌اند؛ سال‌ها سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای استکباری تلاش کردند تا با تحریک بخشی از جوانان کشورهای اسلامی در کشورهای مسلمان منطقه آشوب درست کنند که داعش و جبهه النصره محصول این تلاش آنهاست. این هم موضوع کوچکی نیست که زیر ساخت‌های کشورهای اسلامی از بین برود تا امنیت و آرامش برای اسرائیل فراهم شود.

وی تاکید کرد: اما امروز به برکت خون شهدای مدافعین حرم و نیز همکاری کشورهای اسلامی این توطئه آنها در عراق و سوریه در مرحله پایانی خودش قرار دارد هر چند اشکال دیگری از تهدید مانند انفجار، ترور و مشکلات فرهنگی و غیره همچنان ادامه خواهد داشت.
 
سرلشکر باقری عنوان کرد: آنها با تشکیل داعش در نظر داشتند نا امنی را به داخل مرزهای ایران بکشانند که به غیر از یکی دو مورد، در مابقی اقدامات‌شان شکست خوردند و این جریان آنها اکنون در مرحله پایانی و شکست قرار دارد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که دنبال می‌کردند، کلید زدن تجزیه کشورهای اسلامی است با انجام همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق صورت گرفت؛ همه‌پرسی که هزاران سوال به همراه داشت؛ اما این اقدام نیز با هوشیاری مرجعیت عراق، دولت و ارتش و بسیج مردمی این کشور با شکست مواجه شد و به سایر مناطق اسلامی سرایت نیافت و این توطئه هم در نطفه خفه شد.

سرلشکر باقری ادامه داد: اما راهبرد جدید آمریکا که بعد از ماه‌ها آن را اعلام کردند این است که می‌خواهند ایران و کشورهای مستقل را با مشکلات عدیده‌ای مواجه سازند؛ لذا نباید به نداشتن تعادل روانی رئیس جمهور آمریکا دل خوش کنیم؛ کشوری که به ظاهر از احزاب و جریانات مختلفی تشکیل شده اما در دشمنی با ایران وحدت کامل دارند که نمونه آن تصویب طرح مقابله با توان موشکی ایران در مجلس این کشور است.

وی گفت: می‌توان در طرح‌هایی که آمریکایی‌ها علیه کشورمان دارند، دست چدنی را با روکش دستکش مخملین دید. 
 
سرلشکر باقری در ادامه افزود: روشن شدن چهره آمریکا کمکی شایان برای جهان اسلام در جهت مقابله با سیاست‌های استکباری این کشور است، دولتی که ملت ایران را تروریسم می‌خواند و با نامی جعلی خلیج فارس را یاد می‌کند، این صراحت لهجه‌اش به مقابله ما با آن کمک می‌کند.

سرلشکر باقری با بیان اینکه هر راهبرد از 3 جز تشکیل می‌شود، گفت: هدف اصلی آمریکایی‌ها از تدوین راهبردهای جدید براندازی نظام جمهوری اسلامی است که طی روزهای اخیر رئیس جمهور  و وزیر خارجه آمریکا به صورت علنی آن را بیان کردند.

وی تاکید کرد: کسی که هدفش براندازی نظام اسلامی است، لیاقت و جایگاه مذاکره ندارد. با کسی می‌شود مذاکره کرد و یک درصد هم احتمال تفاهم داد که به دنبال براندازی نباشد. روش آمریکایی‌ها بهره‌گیری از تمام روش‌های ممکن است و در این موضوع آنها استفاده از جنگ نظامی و روش سخت را در انتهای لیست و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تنگنای معیشتی را در راس تهدیدات جدید خود قرار داده‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در مدت اخیر شاهد تصویب قوانینی در آمریکا هستیم، مانند قانون کاتسا؛ هدف از اجرایی شدن این قانون ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت در ایران و قرار دادن ما بر سر یک دو راهی است که یا دفاع از شرف و حیثیت خودمان در کنار تنگنای معیشتی را بپذیریم یا اینکه پذیرش ذلت و نابودی در کنار قول‌های آمریکا برای کاهش تنگنای معیشتی را قبول کنیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های به وجود آمده در توافق هسته‌ای گفت: این تصمیم جمهوری اسلامی است که محدودیت‌هایی را موضوع هسته‌ای بپذیرد تا تحریم‌های مرتبط با این حوزه برداشته شود؛ اما اگر این تحریم‌ها به بهانه‌های دیگری بازگردد تصمیم نظام آن خواهد بود که ماندن در برجام معنایی نخواهد داشت.

سرلشکر باقری تصریح کرد: برجام یک هدف و یک آیه مقدس نیست که ما در هر شرایطی به‌ آن پایبند باشیم. برجام یک قول و قرار دو طرفه است که عزیزان دستگاه دیپلماسی ما ماه‌ها تلاش کردند و با 1+5 به توافق رسیدند و این موضوع در قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز به تایید سازمان ملل رسید. یک بخش از برجام پذیرش محدودیت‌های هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی و بخش دیگری از آن برداشته شدن تحریم‌ها بوده است؛ اما اگر تحریم‌ها برگردد خروج ما از برجام قطعی خواهد بود.

وی با اشاره به حمایت‌های آمریکا از داعش تصریح کرد: آمریکایی‌ها با صراحت و به دفعات متعدد فرماندهان داعش را جابجا کرده‌اند و برای آنها کمک‌های تسلیحاتی فرستاده‌اند.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یکی دیگر از ویژگی‌های تهدیدات علیه انقلاب اسلامی را پیچیدگی این تهدیدات برشمرد و خاطر نشان کرد: مقابله با تهدید نظامی روشن و شفاف است و خدا را شکر نیروهای مسلح ما با فرماندهی مقتدرانه و با تلاش رزمندگان، دشمن را در این موضوع به بازدارندگی رسانده‌اند. اینکه آمریکا تهدید نظامی را در انتهای لیست خود قرار می‌دهد بی‌علت نیست.

سرلشکر باقری تاکید کرد: دشمنی که دشمنی‌اش حد و مرزی ندارد لحظه‌ای برای تهدید نظام درنگ نخواهد کرد؛ زیرا زودتر به نتیجه می‌رسد؛ اما می‌دانند که تهدیدات نظامی هزینه و تلفات بالایی برای آنها دارد؛ لذا این موضوع را در انتهای لیست قرار می‌دهند. اما سایر تهدیدات بسیار پیچیده و حساس هستند و تشخیص آنها بسیار سخت است. مانند استفاده از شبکه اینترنت. اتصال به شبکه‌های اطلاعاتی نیاز ضروری جهان امروز است؛ اما اینترنتی که ارتش آمریکا آن را ایجاد کرده برای بهره‌برداری اطلاعاتی و ایجاد ویروس‌های مخرب از آن بهره‌ می‌گیرد و ما باید بدانیم که حد و مرز استفاده از آن و مقابله با تهدیدات آن است.

وی با بیان اینکه شناسایی تهدیدات توسط سازمان پدافند غیرعامل را مهم‌ترین وظیفه این سازمان است، افزود: هر یک از دستگاه‌های اجرایی باید با نهایت دقت و سخت‌گیری و بصیرت مراقب باشند تا در حیطه تهدید دشمن وارد نشده و با ایجاد سدی محکم در برابر آن از این امکانات استفاده کنند.

سرلشکر باقری به فرصت‌های به وجود آمده از پیشرفت‌های تکنولوژی اشاره و گفت: اگر روزی ما در دیوارهای اهواز می‌جنگیدیم و نگران از دست رفتن اهواز و خلیج فارس بودیم، امروز کشور و مرزهای امن داریم و حوزه توسعه مقاومت فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور ما رفته است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ما باید وارد موضوع دفاع همه جانبه بشویم و اینجاست که پدافند غیرعامل معنا پیدا می‌کند. دفاع نظامی و غیرنظامی باید به هم پیوسته و هماهنگ باشد تا دفاع معنای کاملی پیدا کند.

سرلشکر باقری با بیان اینکه دفاع از مرزهای کشور برعهده نیروهای مسلح است، اضافه کرد: بخش دیگری از این دفاع برعهده خود دستگاه‌های اجرایی است همیشه فکر ما این است که اگر خدایی نکرده کشور دچار جنگ دیگری شد، نیروهای مسلح نباید در همه جا درگیر شوند و لذا خود دستگاه‌های اجرایی باید با استفاده از امکاناتشان در حوزه‌های دیگر دفاع وارد شوند.

وی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل برای فرهنگ‌سازی و هماهنگی و ساماندهی این امر ایجاد شده است و ما در کمیته دائمی پدافند غیرعامل که ماهانه تشکیل می‌شود هدفمان همین است که چگونه حرکت کنیم تا زیرساخت‌های کشور با استفاده از تجربه و دانش نیروهای مسلح و دستگاههای اجرایی مصون و امن شوند.

سرلشکر باقری خاطر نشان کرد: از رویکردهای جدیدی که در پدافند غیر عامل با جدیت آن را دنبال می‌کنیم نزدیکی و همراهی با دولت است. ما اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل را در اختیار دولت گذاشته‌ایم و در کمیته سیاسی هیئت دولت در حال همفکری هستیم که اگر لازم شد این اساسنامه را اصلاح کرده تا مطمئن شویم که همه بخش‌های کشور همراه و هماهنگ به دنبال اجرای پدافند غیرعامل برای مصونیت دائمی کشور هستند و در این زمینه موافقت‌هایی را نیز از دولت محترم کسب کرده‌ایم.

انتهای پیام/231 
نظر شما
پربیننده ها