روایت حماسه تیپ 12 قائم (عج) در عملیات «نصر 8»

بر اساس دستور عملیاتی شماره 2 قرارگاه نجف اشرف به فرماندهی سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری» در تاریخ 22 آبان‌ماه 1366 به تیپ 12 قائم (عج) ماموریت و ابلاغ شد تا «تک کنند و خط نصر را تصرف و تامین نمایید».
کد خبر: ۲۶۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ - 20November 2017

نقش رزمندگان استان سمنان در عملیات نصر8به گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، امروز بیست و نهم آبان‌ماه سالروز انجام عملیات «نصر 8» است که با هدف تصرف ارتفاع «گرده رش» و در نتیجه تسلط بر بخشی از رودخانه «قلعه چولان» و تسهیل عبور نیروها در منطقه عملیاتی شمال سلیمانیه طراحی و اجرا شد.

این عملیات ساعت یک و 15 دقیقه بامداد 29 آبان سال 1366 با رمز «یا محمدبن عبدالله ادرکنی، ادرکنی، ادرکنی،» آغاز شد.

در این عملیات برای تک هماهنگ به مواضع دشمن، یگان‌ها با پنج تا هشت ساعت راهپیمایی، زیر مواضع دشمن مستقر شدند و پس از اعلام حمله، به مواضع دشمن حمله کردند و موفق شدند هدف‌های خود را بر روی قله‌های «1426»، «1418»، «1391» و همچنین، قرارگاه تاکتیکی «تیپ 39» و مقر گردان یک این تیپ، عراق را تصرف کنند.

انهدام یگان‌های دشمن شامل تیپ 29 از لشکر 44، تیپ‌های 77، 83 و 603 پیاده، یک گردان کماندویی از سپاه یکم، سه گردان توپخانه، یک گروهان تانک و گردان کماندویی لشکر 44، کشته و زخمی شدن بیش از 2000 نفر و اسارت 200 نفر و... از دیگر نتایج این عملیات بود.

نقش تیپ 12 قائم (عج) و رزمندگان استان سمنان در این عملیات

بر اساس دستور عملیاتی شماره 2 قرارگاه نجف اشرف به فرماندهی سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری» در تاریخ 22 آبان‌ماه 1366 به تیپ 12 قائم (عج) ماموریت و ابلاغ شد تا «تک کنند و خط نصر را تصرف و تامین نمایید».

همچنین در این ماموریتابلاغی اعلام شده بود «پس از تصرف خط نصر منطقه متصرفی لشکر 11 را تحویل گرفته و با لشکر 21 الحاق و در منطقه پدافند کنند و پس از آن با لشکر 11 یک قرارگاه تاکتیکی مشترک ایجاد نموده و کلیه هماهنگی‌های کامل را انجام دهند و به عبور از خط لشکرهای 7 و 155 کمک کنند».

تیپ 12 با طرح‌ریزی و شناسایی راهکارهای مناسب عملا آمادگی خود را در انجام این عملیات اعلام کرد. مهندسی قرارگاه نجف برای عبور از رودخانه «قلعه چولان» پل فلزی را به طول 18 متر در 6 تکه 3 متری که با لولا به هم وصل می‌شدند طراحی کرد.

در شب عملیات (28 آبان‌ماه 66) نیروهای آموزشی و مهندسی هر دو نفر تکه‌ای را روی دوششان گذاشته و با توجه به سختی کار پس از یک ساعت کار پل بر روی رودخانه به اتمام رسید تا نیروها بتوانند به راحتی از آن عبور کنند.

طبق ابلاغ نقطه رهایی پس از رودخانه چولان رزمندگان تیپ برای تصرف هدف مشخص از دو راهکار در یال شمالی گردان کربلا و یال شرقی راهکار گردان موسی بن جعفر (ع) که از محور گردان کربلا تا پای سنگرهای کمین دشمن و درگیری حدود هفت ساعت و از محور گردان موسی بن جعفر (ع) تا نقطه درگیری پنج ساعت راه بود لذا هر دو گردان ساعت یک بامداد به پشت میدان مین می‌رسند.

پس از شنیدن رمز عملیات در ساعت یک و 17 دقیقه بامداد با نام «یا محمد بن عبدالله ادرکنی، ادرکنی، ادرکنی» از بی‌سیم، توپخانه خودی شروع به ریختن آتش می‌کند و در ابتدا گردان موسی بن جعفر (ع) و دقایقی بعد از آن گردان کربلا به خط دشمن زده و در مدت زمان کوتاهی خط شکسته می‌شود و نیروهای دشمن که کاملا از حمله رزمندگان اسلام غافلگیر شده بودند عده ای در عالم خواب کشته می‌شوند و تعدادی زخمی و پا به فرار می‌گذارند و عده‌ای نیز به اسارت در می‌آیند وساعت 3 بامداد کلیه یگان‌ها به اهداف خود می‌رسند.

در این عملیات 50 تن از رزمندگان تیپ 12 قائم (عج) مجروح و تعداد 33 نفر از بهترین عزیزان به شهادت می‌رسند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار