آیت‌الله نوری‌همدانی:

رابطه با ولایت پیروزی را به ارمغان می‌آورد

یکی از مراجع تقلید گفت: صبر فردی، مقاومت اجتماعی و رابطه محکم با ولایت و تقوای الهی مولفه‌هایی هستند که پیروزی و فلاح را به ارمغان می‌آورند.
کد خبر: ۲۸۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰ - 28February 2018

آیت الله نوری همدانی: رابطه با ولایت پیروزی را به ارمغان می آوردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، پیام مرجع عالی قدر آیت الله العظمی نوری همدانی به بیست و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیجیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

ای اهل ایمان در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و همیشه مهیا و مراقب کار دشمن بوده و خدا ترس باشید، باشد که پیروز و رستگار شوید (آیه ۲۰۰، آل عمران)

در این آیه شریفه به چهار امر تصریح شده است که عبارتند از: «اصْبِرُوا -صَابِرُوا – رَابِطُوا –اتَّقُوا» که همگی مطلق و بدون قید هستند یعنی وقتی می فرماید ناصْبِرُوا» این صبر شامل صبر بر شدائد می شود، شامل صبر بر ترک معصیت می شود و همچنین صبر بر طاعت خدا هم می شود در این مرحله صبر و مقاومت تک تک افراد مطرح است و بلافاصله می فرماید «صَابِرُوا» که به صیغه مفاعله آمده است و در مواردی استعمال می شود که ماده فعل بین دو طرف محقق شود لذا مصادره یعنی جمعیتی که به اتفاق یکدیگر شداند و سختی ها را تحمل می کنند و این خبر اجتماعی باعث می شود که همه نیرو ها به هم وصل شود و در نتیجه قدرت عظیمی را پدید آورد و مرابطه هم به مفهوم وصل کردن تک تک نیروها نه فقط برای مقابله با شدائد و سختی ها بلکه برای تعاون و همبستگی همه نیرو ها برای جمیع شئون زندگی چه در سختی باشد و چه در آسانی قرار داشته باشند.

استاد بزرگوار ما حضرت علاه طباطبایی (رض) در تفسیر شریف المیزان در پیرامون این آیه بحث مستوفایی دارند بطوری که برای همین یک سطر آیه، پنجاه صفحه. مطلب نوشته اند و از منظر فرابطه و رابطو مباحث اجتماعی اسلام را مطرح کردند و به تبیین رابطه انسان و اجتماع پرداخته و تصریح می کنند که اسلام تنها دینی است که بنیان خود را بر اجتماع نهاده و هیچ شأنی از شئون اجتماعی را مهمل و بی پاسخ نگذاشته و برای آن شرایعی وضع کرده است کما اینکه مهمترین احکام خود از قبیل حج، جهاد، نماز و انفاق و تقوای دینی را بر اساس اجتماع قرار داده و علاوه بر آنکه قوای حکومت را حافظ و مراقب شعائر دینی و حدود آن کرده، همه آحاد مردم را بر فریضه امر به معروف و نهی و همه این ها حاکی از اجتماعی بودن روح دین اسلام است که برای اداره جامعه و حکومت اسلامی برنامه دارد.

مفسر بزرگی مانند علامه طباطبایی در همین بحث بیان می کنند که جامعه را مردم می سازند و همین مردمی که عرصه های مختلف اجتماعی فعالیت دارند، نیازمند یک ولی هستند که جامعه را رهبری کند و ایشان در همین بیان ولایت فقیه را اثبات می کنند و مطالعه این بحث را در تفسیر المیزان به همه ی قرآن پژوهان و شما عزیزان بسیجی که مأنوس با قرآن هستید وصیت می کنم.

در کتاب معانی الاخبار از امام صادق (ع) در تفسیر همین آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» آمده است که در (اصْبِرُوا) یعنی در مصائب صبر کنید (صَابِرُوا) (یعنی بر دشواری های فتنه صبر کنید و (رَابِطُو) یعنی بر طاقت کسی که به او اقتدا می کنید استوار باشید و یا در تفسیر عیاشی از امام صادق نقل شده است که فرموده اند : (اصْبِرُوا) یعنی تک تک شما بر دین خود صبر کنید و از(صَابِرُوا) یعنی دسته جمعی برای دفع دشمن صبر کنید و (رابطوا) یعنی با امام خود رابطه ای استوار داشته باشید.

اما در جمع بندی این مباحث میتوانیم بگوئیم که صبر فردی، مقاومت اجتماعی و رابطه محکم با ولایت و تقوای الهی مولفه هایی هستند که پیروزی و فلاح را به ارمغان می آورند.

عزیزان بسیجی، شما باید همیشه آن جمله وصیت گونه امام راحل (رض) را خطاب به خود فراموش نکنید که فرمودند: جوانان عزیزم که چشم امید من به شماست! با یک دست قرآن و با یک دست دیگر سلاح را برگیرید و جنان از حیثیت و شرف خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه خود را از آنان سلب نمایید.

رهبر معظم انقلاب نیز که همواره بر انس جوانان با قرآن تأکید دارند، می فرمایند در یک دست بسیجی قرآن و در دست دیگرش سلاح باشد. بنا بر این ارتباط با قرآنی که با تلاوت و تحفیظ قرآن می بدست می آید و فهم و درک آن که با مطالعه تفاسیر و تدبر در قرآن میسر است، امری ضروری است والبته همه این ها مقدمه عمل به قران است که انشالله امیدواریم خداوند همه ما را به آن موفق فرماید.

در پایان از تلاش سازمان بسیج مستضعفین در بسط و گسترش فرهنگ قرآنی و برگزاری مسابقات قرانی بین بسیجیان کشور قدردانی کرده، دوام توفیقات آنان را در حفظ و حراست از نظام اسلامی و میراث شهیدان از درگاه الهی مسئلت دارم.

حسین نوری همدانی

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها