مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان مرکزی مطرح کرد؛

انقلاب اسلامی شخصیت کاذب آمریکا را در هم شکست/ «آری به انقلاب اسلامی» هنوز هم ادامه دارد

«مصطفی مشایخی» دوازدهم فروردین‌ماه را سالروز آری ملت به انقلاب دانست و گفت: امام خمینی (ره) با شکل‌گیری و پیروزی رساندن انقلاب اسلامی در مقابل رژیم پهلوی، در واقع شخصیت کاذبی که آمریکا برای خود ساخته بود را تخریب کرد و اثبات کرد که با خودباوری و استقلال می‌توان در مقابل دولت‌های غربی ایستاد.
کد خبر: ۲۸۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ - 01April 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان مرکزی، بهار ۵۸ از راه رسیده بود و شکوفه‌های سفید و صورتی‌رنگ درختان، مژده شکفتن و تازگی را می‌دادند.

این بهار طعم واقعی شکفتن، نو شدن و تازگی را برای ملت ایران به همراه داشت، ملتی که پس از سال‌ها، زمستانی سخت را پشت سر گذارده و فروردینی را تجربه می‌کردند که از همان روز‌های نخستش نوید زندگی دوباره را به مردم می‌داد.

این بار در فروردین علاوه بر شکوفه‌های رنگارنگ درختان، غنچه‌های نوشکفته «آری» را میدیدی که بر نهال نوپای انقلاب جوانه زده بود.

کمتر از ۲ ماه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در برابر رژیم چندین ساله طاغوت می‌گذشت که عشق و علاقه ملت، آنان را به پای صندوق‌های رأی کشاند و مهر «آری» آنان در بزرگترین رفراندوم تاریخ ایران، تثبیت حکومت جمهوری اسلامی را بر سرنوشت این مرز و بوم رقم زد و دوازدهم فروردین به عنوان تاریخ‌ساز‌ترین روز تقویم این کشور و جمهوری اسلامی نام گرفت.

بیش از ۴۰ سال از برگه‌های سفید «آری» در صندوق‌های رأی دوازدهم فروردین ۵۸ می‌گذرد و هنوز هم این عشق و دلدادگی به نظام ادامه دارد.

فرا رسیدن دوازدهم فروردین‌ماه و روز جمهوری اسلامی ایران، ما را بر آن داشت تا با «مصطفی مشایخی» یکی از کارشناسان حوزه انقلاب و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی گفت‌و‌گویی داشته باشیم که در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

مصطفی مشایخی در گفت‌و‌گوی تفضیلی با خبرنگار دفاع پرس در اراک، با اشاره به انقلاب‌های به وقوع پیوسته در قرون اخیر، اظهار داشت: در قرون اخیر سه انقلاب اساسی و مهم در نقاط مختلف جهان شکل گرفت که هر کدام با توجه به اهداف و آرمان‌های ویژه‌ای راه‌اندازی شد.

وی افزود: انقلاب فرانسه، روسیه و انقلاب اسلامی ایران که از با نام «انقلاب خدا» یاد می‌شود، از جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین انقلاب‌های شکل گرفته در قرون اخیر هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: طبیعتاً تفاوت این سه انقلاب، رویکرد‌ها و نگاهی بود که این سه انقلاب به مقوله انسان و جوامع داشت، انقلاب فرانسه، انقلاب «انسان‌محور» بود و ۲ هدف لذت‌گرایی و منفعت‌گرایی را دنبال می‌کرد و نقش معنویت و خداوند در آن رنگ و بویی نداشت.

وی ادامه داد: انقلاب روسیه هم به عنوان «انقلاب رنج» بود که با هدف از بین بردن تفاوت و تضاد طبقاتی شکل گرفت، که این انقلاب هم نزدیک به ۶۰ سال بیشتر استمرار نداشت.

مشایخی با اشاره به شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران با عنوان «انقلاب خدا» گفت: انقلاب بعدی که شکل گرفت انقلاب مربوط به جمهوری اسلامی ایران بود که از آن با عنوان «انقلاب خدا» یاد می‌شود که در سال ۱۳۷۵ ایجاد و امروز نزدیک به ۴۰ سال در عمر آن می‌گذرد.

انقلاب اسلامی شخصیت کاذب آمریکا را در هم شکست/ «آری به انقلاب اسلامی» هنوز هم ادامه دارد

«مردم» اصلی‌ترین محور شکل‌گیری انقلاب اسلامی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی با اشاره به مهم‌ترین محور شکل‌گیری و ایجاد انقلاب اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین محور‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی، پیروزی و استمرار آن، تکیه به عنصر مردم و به ویژه قشر مستضعف جامعه بود.

وی خاطرنشان کرد: امام راحل نیز تکیه جدی‌شان به مردم بود، و نگاه ویژه خود را بر قشر محروم و مستضعف جامعه معطوف کرده بودند و بار‌ها فرمودند که «محرومین، ولی نعمت ما هستند».

مشایخی با اشاره به پایگاه‌های اصلی انقلاب اسلامی گفت: مردمی که در سال ۵۷ در صحنه حضور پیدا کردند، عمدتا از مساجد تحت رهبری روحانیت جامعه بودند و انقلاب اسلامی توانست این تفکر که «دین از سیاست جدا است» را زدوده و پیوندی مستحکم میان مردم، روحانیت و دین ایجاد کند.

وی افزود: دومین پایگاه اصلی انقلاب اسلامی، معلمین مدارس و آموزش و پرورش بودند که در پروسه شکل‌گیری انقلاب اسلامی و همین‌طور مبارزات، حضور مؤثر و پررنگی از خود نشان دادند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: سومین گزینه در ارتباط با اقشار مؤثر در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، دانشگاه‌ها بودند که در سال ۵۷ «دانشگاه اراک» که در آن زمان «عالی علوم» نام داشت، یکی از مقر‌های جدی تظاهرکنندگان شد و جمعیت دانشگاهی استان مرکزی نیز نقش مؤثری را ایفا کردند.

مشایخی با اشاره به نقش «صنعت» در انقلاب اسلامی گفت: اسناد و تصاویر آرشیوی برجای مانده از دوران انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد که در کنار نقش‌آفرینی بسیاری از اقشار و گروه‌ها، همواره بخش «صنعت» استان مرکزی نیز حضور تاثیرگذار و ارزنده‌ای را در جریان انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و استمرار انقلاب اسلامی داشته و نخستین راهپیمایی سال ۵۷ نیز توسط کارگران «ماشین سازی اراک» آغاز شده است.

بقای عمر انقلاب اسلامی مدیون مدل حکومتداری امام (ره) است/ شعار اساسی امام راحل:"شاه باید برود"

مشایخی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت برجسته امام خمینی (ره) و نقش مؤثر ایشان در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: بی‌شک امام راحل نقش اساسی و ارزنده‌ای را در پیروزی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر عهده داشتند و بقای انقلاب را باید مدیون طراحی مدل حکومت‌داری حضرت امام (ره) بود.

وی ادامه داد: ما وقتی که زندگی حضرت امام خمینی (ره) را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که ایشان در هفت سرزمین یا هفت اقلیم عمر مبارک‌شان را سپری کردند و افتخاری شامل حال استان مرکزی است که با نام ایشان به «استان آفتاب» مزین شده است، ایشان نزدیک به ۲۰ سال از دوران زندگی خود را در این استان سپری کرده و نخستین تجربه منبرشان را هم در مدرسه «سپهداری» قدیم که امروزه با عنوان «امام خمینی» است را داشته‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: پس از استان مرکزی، «قم» دومین اقلیم حضرت امام (ره) است که پس از آن به «ترکیه» که همان اقلیم تنهایی و غربت ایشان بود تبعید شدند و پس از آن نیز «نجف اشرف»، «فرانسه» و در آخر به «تهران» باز می‌گردند.

مشایخی با اشاره به شعار اساسی امام خمینی (ره) گفت: شعار اساسی امام این بود که «شاه باید برود» و می‌خواستند یک مدل حکومت سلطنتی را برداشته و مدلی جدید را جایگزین کنند.

انقلاب اسلامی شخصیت کاذب آمریکا را در هم شکست/ «آری به انقلاب اسلامی» هنوز هم ادامه دارد

وی ادامه داد: امام راحل با آگاهی از تجربیات سایر انقلاب‌های جهان، به‌دنبال شکل‌گیری و راه‌اندازی حکومتی انقلابی بر پایه ولایت فقیه بودند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطرنشان کرد: انقلاب مشروطه پیروز نشد، چرا که از مدلی واحد پیروی نمی‌کرد و در نتیجه استمرار پیدا نکرد، در ارتباط با دیگر انقلاب‌ها نیز همین موضوع صدق می‌کرد.

مشایخی با اشاره به مدل انقلابی طراحی شده توسط امام خمینی (ره)، گفت: ۱۳ سال حضرت امام در نجف اشرف نشستند و مدلی را طراحی کردند و به جای مدل سلطنتی، مدل مبتنی بر ولایت فقیه یا حکومت اسلامی را ایجاد کردند.

وی افزود: اگر کسی سؤال کند که چرا با گذر ۴۰ سال از عمر مبارک انقلاب و با وجود هجوم تهدید‌ها و فشار‌های دشمنان علیه نظام، هنوز این راه ادامه‌دار است؟ پاسخ منطقی که می‌توانیم به این سؤال بدهیم، همین رابطه یا مدلی است که امام راحل طراحی کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: مدل امام خمینی (ره) امت و امامت و یا همان مدل مردم و رهبری بود.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر باید گفت که بقای این انقلاب و ادامه‌دار بودن حیات آن، با توجه به هجمه‌ها و فشار‌های خارجی دشمنان، مدیون همین طراحی مدل حضرت امام (ره) است.

رسالت اصلی امام خمینی (ره) تربیت تفکر انقلابی بود

مشایخی با اشاره به تربیت تفکر‌های انقلابی و شاگردان برجسته حوزه انقلاب توسط امام خمینی (ره) گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های امام راحل، تربیت شاگردان انقلابی و افرادی بود که بتوانند در آینده هدایت کشور را بر مبنای آموزه‌های دینی بر عهده بگیرند و در واقع یکی از نگرانی‌های جدی ایشان این مقوله بسیار مهم بود.

وی افزود: ایدئولوگ‌های بزرگ ما مثل شهید بهشتی، بزرگترین خدمت را به انقلاب اسلامی کردند و توانستند قانون اساسی ما را که برای اولین‌بار از قانون اساسی فرانسه و کشور‌های دیگر جدا و قانونی مبتنی بر مباحث ملی و دینی خودمان با مشارکت جمعی از نخبگان و بهره‌مندی از تجارب ارزنده آن‌ها در حوزه‌های علمی مذهبی طراحی و تدوین کرده و قانون اساسی را بنیان‌گذاری کنند.

ظهور شاگردان برجسته دیار آفتاب از مکتب روح‌الله

مشایخی با اشاره تربیت شاگردان برجسته و علمای تأثیرگذار دینی از مکتب امام خمینی (ره) در استان مرکزی، گفت: در استان مرکزی هم شاگردان و شخصیت‌های برجسته‌ای در حوزه انقلاب تربیت شدند که از نمونه آن‌ها می‌توان به مرحوم آمیرجعفری از پیشتازان این حوزه اشاره کرد که توانستند در انسجام بخشی به مردم انقلابی استان کمک فراوانی کنند.

وی بیان کرد: روحانیون استان مرکزی نیز به عنوان پیشگامان مکتب روح‌الله با هدایت و رهبری جامعه و همچنین آگاه‌سازی و حضور حماسی، توانستند نقش موثری در شکل‌گیری و استمرار انقلاب اسلامی ایفا کنند.

انقلاب اسلامی شخصیت کاذب آمریکا را در هم شکست/ «آری به انقلاب اسلامی» هنوز هم ادامه دارد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطرنشان کرد: ما حدود ۱۰۳ روحانی شهید در استان مرکزی داریم که این نسبت به جامعه‌ آماری روحانیت که در سطح وجود دارد، بیانگر نقش روحانیت در ایجاد استمرار انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به شهدای شاخص روحانی گفت: خوشبختانه نخستین شهید مشروطه، متعلق به این استان است و در لیست شهدای روحانی ۲ تن از آنان مربوط به شهدای ترور و چندین تن نیز به عنوان مدافعین حرم در جبهه بیداری اسلامی به شهادت رسیدند که این موضوع نشان می‌دهد که همواره این رسالت مستمر و دنباله‌دار بوده است.

وابستگی به غرب عامل شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود

مشایخی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار دفاع پرس، به تشریح عوامل شکل‌گیری انقلاب اسلامی پرداخت که با اشاره به موضوع «وابستگی رژیم شاهنشاهی به دولت‌های غربی» گفت: آن‌چه که در رژیم سابق اتفاق افتاده و سبب شد مردم در خیابان‌ها حاضر شوند و به اصطلاح انقلاب بزرگ و عظیمی را شکل دهند، وابستگی ۱۰۰ درصد رژیم به ابرقدرت‌ها به ویژه دولت‌های غربی بود.

وی افزود: وابستگی همه جانبه شاه از بعد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به غرب و به‌ویژه آمریکا و اسرائیل، سبب شد تا مردم نیاز به حکومتی مستقل را از جمله مهم‌ترین ضرورت‌های خود احساس کنند.

مدیرکل حفظ اثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: برقراری رابطه بسیار خوب و صمیمانه‌ با اسرائیل آن هم در شرایطی که با بسیاری از کشور‌های اسلامی رابطه تیره‌ای با این رژیم جعلی داشتند، روز به روز ضرورت شکل‌گیری حکومت اسلامی را تقویت می‌کرد.

مذهب‌دایی رژیم شاهنشاهی، عامل شکل‌گیری انقلاب اسلامی

مشایخی با اشاره به مقابله رژیم پهلوی با مقوله حجاب و همین‌طور مذهب‌زدایی در خاندان پهلوی، گفت: دومین علت در راستای شکل‌گیری انقلاب اسلامی، مذهب‌زدایی رژیم شاه بود، به معنای دیگر نفاق جدی‌ در شاه در این رابطه وجود داشت.

وی ادامه داد: در شکل ظاهری، حکومت پهلوی این ظواهر رعایت می‌شد، از چاپ قرآن کریم گرفته تا نام‌گذاری اسامی خاندان سلطتی این موارد دیده می‌شد، اما در اصل وقتی که ما از دوران رضاشاه بررسی می‌کنیم، مذهب‌زدایی و مبارزه با مذهب و نماد‌های که یک مقدار بوی حماسه جهاد و استقامت و ایثار می‌داد، با این‌ها به شدت مقابله می‌کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطرنشان کرد: در بحث حجاب مرور وقایع مربوط به دوران رضاشاه پهلوی نشان می‌دهد که ژاندارم‌های آن زمان را می‌گذارند تا به شکل رسمی چادر از سر مردم بردارند.

مشایخی با اشاره به بحث مقابله با هنر‌های حماسی، گفت: حتی در بحث هنر، از آن‌جایی که تعزیه هم یک ژانر هنری است که می‌تواند روحیه حماسی را در مردم بیدار کند و در واقع رویارویی ۲ جریان حق و باطل را نشان می‌دهد، در آن دوره از تاریخ تا مدت‌ها تحریم شد و برگزاری آن با مقابله و برخورد افراد حکومتی مواجه می‌شد.

وی افزود: استبداد رژیم شاهنشاهی و پهلوی نیز دیگر عامل در شکل‌گیری انقلاب و گرایش مردم در ایجاد این مقوله بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطرنشان کرد: آن دوران اگر حزبی تشکیل می‌شد و وابسته به خود شاه بود، اگر رسانه‌ای بود، بسیار محدود و زیر نظر شخص شاه اداره می‌شد، به تعبیر دیگر فضا بسته و تک حزبی بود.

انقلاب اسلامی شخصیت کاذب آمریکا را در هم شکست/ «آری به انقلاب اسلامی» هنوز هم ادامه دارد

اگر وحدت زیرچتر رهبری ایجاد شود هیچ آسیبی به کشور نمی‌رسد

مشایخی با اشاره به پشتیبانی از ولایت فقیه گفت: اگر وحدت زیر چتر رهبری انجام بشود هیچ آسیبی به کشور نمی‌رسد و پشتیبانی از ولایت فقیه، ما را در مقابل فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان بیمه می‌کند.

وی ادامه داد: استقلال و خودباوری و عدم وابستگی به دولت‌های غربی، بزرگ‌ترین دستاوردی بود که انقلاب اسلامی برای ملت ایران پدید آورد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: انقلاب اسلامی تحقق همان شعاری بود که امام (ره) به عنوان آرمان خود معرفی کردند و فرمودند: «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی».

مشایخی با اشاره به تحقق این شعار گفت: درحال حاضر نیز ما بر این اعتقاد بوده و بدون وابستگی به شرق و غرب، راه استقلال خود را ادامه داده و هزینه این عدم وابستگی را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: دشمنان به دنبال این هستند که به هر شکل ممکن این وابستگی دوباره ایجاد شده و از طرق مختلف سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای هم سعی دارند این نفوذ را انجام دهند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطرنشان کرد: این مدلی که امام خمینی (ره) طراحی کردند در هیچ جای دنیا، ما چنین مدلی را سراغ نداریم که می‌تواند در کشور وحدت آفرین باشد و همه جناح‌ها، گروه‌ها، احزاب، دسته‌جات سیاسی و... نیز می‌توانند زیر چتر این مدل قرار گرفته با وحدت زیر چتر رهبری، هیچ آسیبی به کشور نمی‌رسد و حضرت امام راحل نیز فرمودند که «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت‌تان آسیبی وارد نشود» بسیار جمله راهبردی دقیق و کارآمدی است. 

مشایخی با اشاره به تأثیرگذارترین حرکت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی (ره) با شکل‌گیری و پیروزی رساندن انقلاب اسلامی در مقابل رژیم پهلوی، در واقع شخصیت کاذبی که آمریکا برای خود ساخته بود را تخریب کرد و اثبات کرد که با خودباوری و استقلال می‌توان در مقابل دولت‌های غربی ایستاد.

وی تاکید کرد: مدل انقلابی ایجاد شده توسط امام راحل، اسلام انقلابی واقعی را به جهان نشان داده و می‌توان آن را به عنوان یک ایدئولوژی انقلابی در دنیا مطرح کرد، چرا که قبل از آن اسلام‌های بی‌خاصیت، اسلام‌های سکولار و اسلام‌های آمریکایی در دنیا فراوان بود، اما اسلام انقلابی نداشتیم و ظهور این اسلام واقعی را می‌توان یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی ایران دانست.

انقلابی بزرگ با رسانه‌ای کوچک

مشایخی با اشاره به اصلی‌ترین رسانه در انقلاب اسلامی گفت: تحلیلی که کارشناسان غربی از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران دارند از این تعبیر یاد می‌کنند که انقلابی بزرگ با رسانه‌ای کوچک «The big revolution, The small media» بوده است.

وی ادامه داد: در آن دوران، مهم‌ترین و عمده‌ترین رسانه‌ای که نیرو‌های انقلابی و مبارزان در اختیار داشتند «نوار کاست» بود شامل محتوای سخنرانی و پیام‌های حضرت امام (ره) می‌شد و به صوررت شبکه‌ای و در محافل مخفیانه به دست مبارزان می‌رسید.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: رسانه دیگر انقلابی‌ها «اعلامیه» بود و در واقع ما با تکیه بر همین ۲ رسانه کوچک، تحت رهبری داهیانه حضرت امام خمینی (ره) توانستیم تأثیرگذارترین انقلاب تاریخ را رقم بزنیم.

انقلاب اسلامی شخصیت کاذب آمریکا را در هم شکست/ «آری به انقلاب اسلامی» هنوز هم ادامه دارد

جشن «آری به انقلاب» در دوازدهم فروردین

مشایخی در بخش پایانی گفت‌و‌گوی تفضیلی خود با خبرنگار دفاع پرس، با اشاره به دوازدهم فروردین‌ماه مصادف با روز «جمهوری اسلامی»، گفت: سرانجام با مجاهدت‌ها و مبارزات اقشار مختلف و ملت آزادی‌خواه و استقلال‌طلب ایران، انقلاب پرچم پیروزی خود را برافراشت.

وی ادامه داد: دوازدهم فروردین‌ماه امام خمینی (ره) از تمامی مردم خواست که در رفراندومی همه‌گیر به پای صندوق‌های رأی آمده و خودشان نوع حکومت‌داری را تعیین کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطرنشان کرد: ملت ایران نیز در دوازدهم فروردین سال ۵۸ با برگه‌های «آری» خود، به پای صندوق رأی آمدند و مدل حکومت‌داری امام راحل را تأیید کردند و جمهوری اسلامی را برای خود برگزیدند. امروز دوازدهم فروردین ۹۷ است و نزدیک به ۴۰ سال از برگه‌های «آری» به جمهوری اسلامی می‌گذرد و هنوز هم این مسیر ادامه دارد.

گفت‌و‌گو: مهری کارخانه

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها