از سیستان تا شلمچه در جست‌وجوی شهادت

«اسدالله هاشمی» شهید شاخص جهادگری است که مبارزه علیه رژیم شاه را به تحصیل در انگلیس ترجیح داد و مزد جهاد خود در سیستان و بلوچستان را در شلمچه گرفت.
کد خبر: ۳۳۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸ - 24March 2019

از سیستان تا شلمچه در جست‌وجوی شهادتبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، یکی از تدابیر موثر حضرت امام خمینی (ره) فرمان ایشان مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی بود که علاوه بر اثرات بی‌شماری در محرومیت زادیی نداشت نقشی اساسی در جبهه‌ها نیز داشت.

جهاد سازندگی در طول هشت سال دفاع مقدس شهدای بسیاری را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد که «حاج اسدالله هاشمی» یکی از این شهدای گرانقدر است. وی که در سال ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسید به عنوان شهید شاخص قرارگاه راهیان نور وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۸ معرفی شده است در ادامه قسمتی از زندگی این جهادگر شهید را می‌خوانید.

جهادگر نستوه، شهید اسوه

«حاج اسدالله هاشمی» در سال ۱۳۳۴ در روستای خنجین از توابع فرهان اراک مصادف با تاسوعای حسینی دیده به جهان گشود. تحصیلاتش را تا مرحله فوق دیپلم رشته برق گذراند و سپس در آزمون ورودی دانشکده نفت قبول شد، قرار بر این بود تا جهت ادامه تحصیل از طریق شرکت نفت به انگلستان اعزام شود که به علت همزمانی با مبارزات مردم مسلمان ایران با رژیم ستم‌شاهی تصمیم گرفت خود را برای آزمون بزرگتری مهیا کند.

برای همین که پا به میدان مبارزه گذاشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد کمیته شد. چندی بعد که به فرمان امام خمینی جهاد سازندگی تشکیل شد، شهید هاشمی وارد آن شد. در ابتدای ورودش به جهاد سازندگی همراه با جهادگران عازم سیستان و بلوچستان شد تا به هم‌وطنان محروم سیستانی خود خدمت کند.

مدت کوتاهی بعد از آن جنگ تحمیلی آغاز شد و شهید هاشمی به عنوان نیروی رزمی گروه جنگ‌های نامنظم در کنار شهید چمران در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافت.

شهید هاشمی مسولیت ترابری سنگین دفتر مرکز جهاد سازندگی را برعهده داشت. با وجود مشکلات بسیار در رابطه با تهیه و تامین ماشین‌آلات بسیج و سازماندهی رانندگان نشان داد که با اداره امور حمل و نقل در مناطق جنگی و در تمامی خطوط می‌توانند ترابری جهاد را به عنوان پایگاه و پشتوانه‌ای برای جبهه‌های جنگ معرفی کند.

شهید هاشمی در ساخت پل‌ها، جاده‌ها و خاکریزها از غرب تا جنوب نقش داشت. وی در پذیرفتن خطرات و رفتن به معرکه جنگ همیشه پیش‌قدم بود چنان که دو بار بر اثر بمباران شیمیایی از ناحیه چشم آسیب دید اما این خدمات مانع ادامه راه حل نشد.

حاج اسدالله در قلب همکاران و همرزمانش جای داد چرا که او مصداق بارز صداقت، پاکی، فروتنی، اخلاص، شجاعت، جوانمردی و عطوفت بود. هر کس او را می دید شیفتش می‌شد به همین دلیل بود که در سخت‌ترین شرایط حرفش را به گوش جان می خریدند و زیر رگبار گلوله‌ها راه را برای پیش روی هموار می کردند.

حاج اسدالله هاشمی در عملیات خیبر با ساختن جاده سیدالشهدا، در آبادان با برگرداندن مسیر آب بهمنشیر، در ولفجر۸ با احداث جاده شهید اسلام پناه و احداث پل‌های مهم و استراتژیک در کربلای ۱ ،۲ ،۳ ،۴ و ۵ اقدامات موثری انجام داد.

در عملیات طریق القدس پس از بحث های گوناگون در مورد یک غافلگیری دشمن، رزمندگان جهادگر شروع به ساخت جاده‌ای کردند. این جاده که ۱۹ کیلومتر طول داشت، انتهای آن به پشت خاکریزهای دشمن ختم می شد. باید احداث می شد. تصور احداث چنین جاده ای در دید مستقیم دشمن ظاهرا غیر ممکن بود، تا چه رسد به عملی کردن این طرح بزرگ.

در عملیات والفجر هشت مسئولیت نصب پل‌های شناور و متحرک حضر را برروی اروند به عهده گرفت و علی‌رغم انبوه مشکلات فنی و اجرایی و در زیر شدیدترین بمباران‌های دشمن این مسئولیت را با موفقیت به انجام رساند.

در عملیات کربلای پنج او با استفاده از تجربه خود توانست بر روی آب‌گرفتگی بوبیان، پل‌های شناور و متحرک را نصب نمود و با این اقدام سهم فراوانی در تداوم و پیروزی عملیات ایفا داشت.

حاج اسدالله هاشمی در آخرین ماموریت که در هفدهم اسفندماه ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی شلمچه به عهده گرفت برای آوردن یک دستگاه بلدوزر که آسیب دیده بود عازم خط شد. پس از تعویض فیلترهای بلدوزر برای آوردن یک قطعه دیگر با یکی از همرزمانش راهی ‌شد که بر اثر گلوله مستقیم دشمن به شهادت رسید.

انتهای/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار