یادداشت/ میثم بشیرنژاد

«صداقت» شرط اول خادمی در وکالت

وکلای صادق هیچ‌گاه خیانت نخواهند کرد و اگر قصوری یا کوتاهی از آن‌ها سربزند، بدون تردید به اشتباه خود اعتراف خواهند کرد و صادقانه با موکل خود همه‌ی مسائل را در میان خواهند گذاشت.
کد خبر: ۳۸۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ - 05February 2020

صادق بودن شرط اول خادمیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- میثم بشیرنژاد؛ بحث انتخاب و انتخابات یکبار دیگر در جامعه‌ی ما داغ و مهیج افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود درگیر کرده است. اتفاقی که در دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر به چشم آمده؛ این است که امسال به نسبت سنوات قبل، شورای نگهبان با دقت‌ نظر خاصی در خصوص کاندیدا‌ها و مخصوصا کسانی که قبلا تجربه نمایندگی را داشته‌اند تحقیقات لازم را انجام داده و می‌دهد، و این موضوع نه تنها ارزشمند و قابل دفاع است، بلکه برای مردم که بدانند که وکیل آن‌ها از هر نظر سلامت است، بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود.

عنوان وکیل، نماینده و معتمد مردم بودن بسیار موضوع مهم و قابل تاملی است، طبق آمار در مجلس دهم تنها ۱۴ درصد نمایندگان در رشته حقوق درس خوانده‌اند و به اصطلاح حقوقدان هستند، این آمار براستی برای وکلای ملت پایین است، کما‌اینکه دلیل محکمی هم نیست که حتما کسی که حقوق خوانده، می‌تواند در مجلس بهتر از حق مردم دفاع کند. ولی در هر صورت تسلط به مسائل حقوقی بسیار بیشتر به کار نمایندگان می‌آید تا اینکه فقط آشنایی مختصری در این خصوص داشته باشند.

ولی آن چیزی که برای مردم از هر حیث مهم است؛ این است که کاندیدا‌هایی که سودای نشستن بر روی صندلی‌های ساختمان بزرگ بهارستان را دارند، با آن‌ها صادق و رو راست باشند. متاسفانه در بسیاری از مواقع و در طول دوره‌های گذشته، بی‌شمار افرادی بودند که خارج از توان خود شعار‌هایی را مطرح کردند که هیچ گاه  نتوانستند آنها را عملیاتی کنند و هیچ باری هم  از روی دوش مردم با آن تبلیغات و شعار‌ها برداشته نشد. حضرت امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «اَلصِّدْقُ صَلاحُ کُلِّ شَیْءٍ. «راستگویی مایه صلاح هرچیز است». در مقابل، کذب و دروغگویی را ریشه همه فساد‌ها و سرچشمه همه تباهی‌ها دانسته است: اَلْکِذْبُ فَسادُ کُلِّ شَیْ ءٍ. دروغگویی موجب تباهی هر چیز است.»

چه خوب است افرادی که داعیه رفتن به مجلس را دارند با قوانین بیشتر آشنا باشند و حد و حدود خود را بشناسند و در چهارچوب موازین و قانون اساسی جمهوری اسلامی با مردم عهد ببندند و وعده دهند. نکته دیگری که در زمان تبلیغات کاندیداها به چشم می خورد حجم زیاد و بی‌رویه تبلیغات محیطی است که جز دردسر برای کارگران شهری و زشت کردن چهره شهر، خروجی چندانی ندارد، با توجه به کارکرد رسانه‌های نوین و فضای مجازی امروز تبلیغات از طریق پوستر، بنر، تراکت، کارت ویزیت و ...  و همچنین قیمت‌های گزاف کاغذ و چاپخانه صرف اقتصادی چندانی ندارد و بدون شک اگر همین مبالغ در مسیر بهتری برای کمک به افراد نیازمند جامعه هزینه شود. بازخورد بهتری قطعا خواهد داشت.

بدون تردید فرد صادق هیچ‌وقت به دنبال تخریب رقیب خود نخواهد بود، بلکه بیشتر درصدد معرفی خود و برنامه‌هایش است و مردم با شناختی که پیدا می کنند، تصمیم به حمایت  از او یا تجدید نظر در آراء خود خواهند داشت. «امام خمینی (ره) در جایی فرمودند: از آقایان کاندیدا‌ها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی انسانی را در تبلیغ برای خود و کاندیدا‌های خویش مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند. همچنین عنوان کردند: مجلس است که اساس یک کشور را اصلاح می کند، یا اساس یک کشور را رو به فساد می‌برد.»

همان طور که عنوان شد افراد متخصص و متعهد که تعداد آن‌ها هم خوشبختانه در جامعه ما کم نیست، در شرایط کنونی با توجه به تحریم‌های دشمنان که روز به روز به دنبال تنگ کردن عرصه بر کشورمان هستند، امروز می‌توانند بسیاری از گره‌ها را باز کنند، کما اینکه در بسیاری از دوران و مخصوصا دفاع مقدس با کمک نخبگان و فرماندهان جوان و خلاق از بسیاری از مشکلات ممکن درآن روزگار عبور کردیم.

وکلای صادق هیچگاه خیانت نخواهند کرد و اگر قصوری یا کوتاهی از آن‌ها سربزند، بدون تردید به اشتباه خود اعتراف خواهند کرد و صادقانه با موکل خود همه چیز را در میان خواهند گذاشت.

امروز بیش از گذشته به آدم‌های صادق و پاکدست در راس امور نیاز داریم. وقت آن رسیده از همین بضاعتی که داریم، چه از حیث نیروی انسانی و چه منابع خدادادی و همچنین منابع موجود از ظرفیت، توان مالی و مادی ملی به بهترین وجه ممکن در راستای برداشتن شکاف طبقاتی و امنیت روانی وبه دنبال آن زندگی بهتر برای همه آحاد جامعه استفاده کرد.

خوشبختانه در چله دوم انقلاب اسلامی مردم شریف ما به آن بالندگی و آگاهی لازم رسیده‌اند که سره را از ناسره تشخیص دهند و با انتخاب افراد صالح و کارآزموده فصل نوینی را برای ایران اسلامی رقم بزنند جایی که همه نگاه‌ها به دوم اسفند و انتخابات مجلس شورای اسلامی معطوف شده است.

باید گفت آزمون سخت دیگری در راه است و ملت ایران بدون تردید همانند گذشته پیروز این آزمون بزرگ خواهند بود.

 انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار