سفیر پیشین ایران در فرانسه:

غرب پاسخ دهد چرا منطقه را انبار مهمات کرده است

دلفی گفت: غربی‌ها باید به این سؤال مهم و جدی پاسخ دهند که چرا این میزان از تسلیحات غربی به کشورهای منطقه ما فروخته می‌شود و آن را به انبار مهمات تبدیل کرده‌اند.
کد خبر: ۴۳۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ - 14December 2020

سفیر پیشین ایران در فرانسه: غرب پاسخ دهد چرا منطقه را انبار مهمات کرده استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ابوالقاسم دلفی سفیر پیشین ایران در فرانسه در گفت‌وگویی، در خصوص مطرح کردن شرایط جدید از سوی اروپا، تحت عنوان رسانه‌ای برجام پلاس، اظهار داشت: طرف غربی همواره نسبت به توان نظامی و دفاعی ایران ایراداتی را مطرح کرده است. ما در منطقه‌ای قرار گرفتیم که کشور‌هایی همچون عربستان و امارات جزو بزرگترین خریداران تسلیحات نظامی در جهان هستند.

وی بیان کرد: توان دفاعی نظامی این کشور‌ها به نسبت جمعیت و درآمد سرانه شان اصلاً قابل مقایسه با ایران نیست و سوالی که پیش می‌آید این است که به چه دلیل آن‌ها به این میزان از توانایی‌های نظامی نیاز دارند و اینگونه لشکرکشی کرده اند؟

دلفی اظهار داشت: آمریکا و فرانسه بیشترین تسلیحات و تجهیزات نظامی را در اختیار سعودی‌ها و اماراتی‌ها قرار دادند، عربستان به همسایه جنوبی خودش یعنی یمن رسماً تجاوز می‌کند و با همه آنچه که در سوریه، عراق و افغانستان در سال‌های اخیر شاهد بودیم و هستیم، طرف غربی جمهوری اسلامی ایران را متهم به ناامن کردن منطقه می‌کند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه بیان کرد: بنابراین اگر لزومی به مذاکره در خصوص توان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران احساس می‌شود قطعاً اولویت غرب باید مذاکره در خصوص امنیت منطقه و شرایط دفاعی نظامی کشور‌های منطقه باشد که با خرید گسترده تسلیحات و تجهیزات نظامی این منطقه را به انبار باروت تبدیل کرد‌ه‌اند.

وی ادامه داد: امروز این غربی‌ها هستند که باید به این سوال مهم و جدی پاسخ بدهند که چرا این میزان از تسلیحات غربی به کشور‌های منطقه ما فروخته می‌شود؟ این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سال‌های متمادی است که مورد تحریم تسلیحاتی واقع شده است و هیچ کس حاضر به فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به ایران نبوده است.

دلفی تصریح کرد: بنابراین در موضوع توان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران که طرف غربی آن را پیش کشیده است، باید بگوییم که اتفاقاً در این حوزه ما طلبکار و مدعی دنیا هستیم نه بالعکس آن.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران نه پیش از دوران انقلاب و نه پس از آن تا به امروز هیچگاه آغازگر جنگی نبوده و به هیچ کشوری تجاوز نکرده است، اما شما ببینید عربستان سعودی پیش چشم همه جهان به راحتی به کشور همسایه جنوبی خود یعنی یمن حمله می‌کند و ائتلافی عربی غربی را در این خصوص ایجاد می‌کند و همه این موارد مورد حمایت کشور‌های غربی نیز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر طرف غربی توضیحات لازم را در خصوص چرایی ناامن کردن منطقه ما؛ حضور نظامی وسیع در خلیج فارس و فروش گسترده تسلیحات و تجهیزات نظامی به کشور‌های منطقه را ارائه داد، ما هم در شرایط عادی مذاکره برای تامین امنیت منطقه‌ای توسط کشور‌های منطقه آمادگی خود را اعلام خواهیم کرد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه در پایان خاطرنشان کرد: چندی پیش شاهد پایان تحریم تسلیحاتی ایران بودیم که موضوع بسیار مهمی است، چرا که طرف غربی حتی پس از پایان دوران تحریم تسلیحاتی هم حاضر به حمایت از جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نشد که این نیز جای تامل بسیاری دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار