نماینده مردم در مجلس:

تدوام مذاکرات منوط به شناختن حقوق ملت ایران است

مقتدایی با بیان اینکه تدوام مذاکرات منوط به شناختن حقوق ملت ایران است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است که بر مواضع اصولی خود پافشاری خواهد کرد.
کد خبر: ۴۷۳۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹ - 25August 2021

مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم ایران و آمریکا نقش موثری در احیا برجام ندارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «عباس مقتدایی» نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره تاثیر مذاکره مستقیم ایران و آمریکا برای تسریع در روند احیا برجام، اظهار داشت: اگر قبلاً ما با طرف‌هایمان مذاکره و قرارداد‌هایی را منعقد نکرده بودیم این حرف می‌توانست مبنا داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در گذشته مذاکره مستقیم با آمریکا کردیم و مذاکره با طرف‌های غربی داشته‌ایم آن‌ها تعهداتی را پذیرفتند که بخشی از مطالبات عملیاتی شد، اما آن‌ها نقض عهد کردند و یک‌طرفه از برجام خارج شدند.

وی افزود: به نوعی می‌توان گفت که نباید حافظه تاریخی ما سبب گمراهی شود که غرب به دنبال حافظه تاریخی مردم ایران را محو نماید در حالی که غربی‌ها می‌دانند آن کس ناقض آمریکا است و با او همراهی کردند.

مقتدایی بیان کرد: اگر کشور‌های اروپایی با همدستی آمریکا منافع ایران را به خطر بیندازند سکوت و تمکین نخواهیم کرد بلکه در صورتی که حاضریم به مذاکرات ادامه بدهیم که به سرعت منافع بیشتری برای ملت ما حاصل شود.

وی ابراز کرد: اگر مذاکرات منافع ایران نادیده بگیرد فایده‌ای نخواهد داشت بنابراین ملت ایران از مسئولان کشور می‌خواهند در قبال تعهد طرف مقابل تعهدی را بپذیرد.

تدوام مذاکرات منوط به شناختن حقوق ملت ایران است

مقتدایی در واکنش به اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره احیای برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است که بر مواضع اصولی خود پافشاری خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما اهل گفتگو، مذاکره، بستن پیمان و قرارداد هستیم، اما اهل زیر بار زور رفتن نیستیم.

وی افزود: ملت ایران اگر قرار بود زور دشمنان را بپذیرد ضرورت نداشت این همه سال مقاومت کند؛ وقتی ما اهل مقاومت هستیم یعنی فشار بر جمهوری اسلامی ایران نتیجه نخواهد داد.

مقتدایی تصریح کرد: چه این فشار در قالب تحریم، بلوکه کردن اموال، تجاوزگری نظامی در عرصه‌های مختلف نظیر پولی، مالی، حقوق بشری باشد باز هم ایران تسلیم نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در همه عرصه‌ها به دنبال احقاق حقوق ملت ایران و به رشد رساندن ایران عزیز هستیم که این رشد ابعاد مادی و معنوی را در بر می‌گیرد.

وی بیان کرد: به هر صورت اگر قرار باشد که برجام مبنای فشار باشد این برجام به سر انجام نخواهد رسید، اما اگر طرف‌های مقابل ما بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده و آن‌ها بد پیمانی، بد عهدی و نقض تعهد کردند در چنین حالتی است که می‌توانیم به احیای برجام امیدوار باشیم.

مقتدایی تصریح کرد: احیای برجام به طرف مقابل ایران بستگی دارد که آیا به دنبال آن است که به محروم کردن از مزایا برجام ادامه دهد یا نه؛ اگر طرف‌های غربی به دنبال سوء استفاده از برجام باشند جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد.

وی عنوان کرد: مذاکرات قبلی را در صورتی که طرف مقابل حاضر باشد حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد تداوم خواهیم داد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها