«بیت‌المقدس» بزرگترین عملیات نیرو‌های مسلح ایران در جنگ تحمیلی/ اسارت ۱۹ هزار بعثی توسط سربازان ایرانی

عملیات بیت‌المقدس یا الی‌بیت‌المقدس بزرگترین عملیات نیروهای مسلح ایران در جنگ تحمیلی محسوب می‌شود که از سوی ایران به اجرا درآمد.
کد خبر: ۴۸۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ - 26October 2021

بزرگترین عملیات نیرو‌های مسلح ایران در جنگ تحمیلی/ اسارت ۱۹ هزار سرباز عراقی توسط سربازان ایرانیبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، با اجرای سلسله عملیات‌های آزادسازی مناطق اشغالی، به همت رزمندگان اسلام، سازمان رزم ارتش بعثی عراق از هم گسیخت، تا آن‌جا که در عملیات ثامن‌الائمه، لشکر ۳ زرهی و یگان‌های تحت امر آن ـ که پس از اشغال خرمشهر و محاصره‌ی آبادان در منطقه استقرار داشتند ـ در معرض نابودی قرار گرفتند.

در عملیات طریق‌القدس، باقی مانده‌ی لشکر ۹ زرهی از بین رفت و تیپ ۲۶ زرهی و چند یگان دیگر نیز منهدم شدند. در عملیات فتح‌المبین، علاوه بر لشکر‌های ۱۰ زرهی و ۱ مکانیزه، نیرو‌های موجود در منطقه و سایر نیرو‌هایی که عراق از مناطق دیگر جمع کرده و به منطقه فرستاده بود، منهدم شدند. در مجموع، تا پیش از عملیات بیت‌المقدس، بسیاری از تجهیزات عراق منهدم شد؛ نیرو‌های پر‌شماری کشته یا اسیر شدند و سلاح و تجهیزات فراوانی به غنیمت گرفته شد.

بنابراین، ارتش بعثی عراق در آستانه‌ عملیات بیت‌المقدس در معرض از هم گسیختگی کامل قرار داشت. این موضوع، علاوه بر این‌که حاکمان بغداد را بسیار نگران کرده بود، از دید حامیان منطقه یی و جهانی عراق نیز پنهان نبود و سبب تشویش خاطر آن‌ها هم شده بود.

هم‌زمان با فعالیت‌های ستادی فرماندهان نظامی و یگان‌های ایرانی، برای طرح‌ریزی و آماده‌سازی یک عملیات بزرگ و رهایی‌بخش، ارتش بعثی عراق با در نظر داشتن این تحرکات، خود را آماده‌ی نبرد در آینده‌یی نزدیک می‌کرد. عراقی‌ها با تجزیه و تحلیل شکست‌های‌شان، عوامل روحی ـ روانی را دلیل اصلی این شکست‌ها می‌دانستند. برای همین تلاش برای بازسازی روحی نیرو‌های عراقی در دستور کار فرماندهان عراق قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل‌های عراقی‌ها آمده است که یکی از دلایل شکست‌های اخیر عراق، عوامل روحی ـ روانی بوده است که این مشکلات با قرار گرفتن ارتش بعثی عراق در موضع دفاعی پس از اشغال ایران ایجاد شده‌اند.

عملیات بیت‌المقدس یا الی بیت‌المقدس بزرگترین عملیات نیرو‌های مسلح ایران در جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود. نیرو‌های ایرانی با توان ۱۳۰ هزار سرباز در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان، به فرماندهی امیر سپهبد علی صیاد شیرازی، با هدف آزادسازی خرمشهر این عملیات را آغاز کردند. عملیات بیت‌المقدس سه هفته بطول انجامید.

در ابتدا نیرو‌های بعثی با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب‌نشینی کردند و در تاریخ ۱ خرداد ۱۳۶۱ ارتش بعثی عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیرو‌های مسلح ایران آغاز نمود و سرانجام نیرو‌های ایرانی توانستند در مقابل پاتک گسترده ارتش بعثی عراق ، مقاومت نمایند و در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۶۱ نیرو‌های ایرانی، به‌طور کامل بر شهر خرمشهر مسلط شدند و این شهر را که از روز‌های نخست جنگ به اشغال ارتش بعثی عراق درآمده بود، آزاد نمودند. در هنگام عقب‌نشینی نیرو‌های ارتش بعثی عراق، بیش از ۱۹ هزار سرباز عراقی به اسارت نیرو‌های ایرانی درآمدند، همچنین مقادیر قابل‌توجهی مهمات و ادوات رزمی باقیمانده در خرمشهر نیز در کنترل نیرو‌های ایرانی قرار گرفت.

انجام عملیات بیت‌المقدس در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود، که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن‌الائمه (ع) و عملیات طریق القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می‌آید. آزادسازی خرمشهر که در پی اجرای مرحله چهارم انجام گرفت، از مهمترین نتایج این عملیات بود.

انتهای پیام/ 361

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار