خودداری واشنگتن از بررسی برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی

غرب و واشنگتن همواره از توجه به برنامه هسته‌ای اعلام نشده رژیم صهیونیستی خودداری کرده‌اند.
کد خبر: ۴۹۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵ - 12December 2021

خودداری واشنگتن از بررسی برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برای بیش از نیم قرن، رژیم صهیونیستی یک سیستم توسعه و تحویل سلاح‌های هسته‌ای یکپارچه و خودکفا را در سرپیچی از رژیم‌های منع اشاعه که توسط جامعه بین‌المللی پذیرفته شده است، توسعه داده و مستقر کرده است.

به گزارش «نشنال اینترست»، منشأ توانایی رژیم صهیونیستی برای نادیده گرفتن تلاش‌های دیپلماتیک مداوم، اما بی‌ثمر با هدف وادار کردن این رژیم به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود، معامله‌ای است که با آمریکا در پی جنگ ژوئن ۱۹۶۷ انجام داد.

در سال ۱۹۶۸، رژیم صهیونیستی مشتاق خرید اف-۴ فانتوم، برترین جت جنگنده آمریکا و ایجاد منبع قابل اعتماد تسلیحات مدرن و حمایت سیاسی با واشنگتن بود.

واشنگتن امیدوار بود که از فروش فانتوم‌ها به‌عنوان اهرمی برای به دست آوردن پایبندی رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) استفاده کند و این رژیم را متعهد کند که برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را که مرکز آن در نیروگاه هسته‌ای دیمون است، که واشنگتن از زمان کشف دیمونا در سال ۱۹۶۰ به دنبال بستن آن بود، خنثی کند.

اما مذاکرات بین «پل وارنک»، مقام وقت وزارت دفاع آمریکا و «اسحاق رابین»، سفیر وقت رژیم صهیونیستی در واشنگتن به نتیجه بسیار متفاوتی رسید.

بر اساس شرایط تفاهم آنها، واشنگتن تلاش‌ها برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به تبعیت از NPT و بستن دیمونا را متوقف کرد؛ در عوض، اسرائیل فانتوم‌های خود را دریافت کرد، انتقالی که در طول سال‌ها به تعهد آشکار و علنی آمریکا برای حمایت نظامی از رژیم صهیونیستی تبدیل شد؛ تا به امروز، تعهد آمریکا به حفظ حمایت نظامی از رژیم صهیونیستی توسط هر دولت جدید آمریکا به‌طور رسمی اعلام شده است.

در ازای فانتوم‌ها و پایان فشار بر برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی، «رابین»، مدعی تعهد این رژیم به عدم ارائه اولین سلاح هسته‌ای در منطقه شد.

این موضع منعطف، استراتژی ابهام هسته‌ای را در بر می‌گیرد که بر اساس آن رژیم صهیونیستی زرادخانه پیشرفته‌ای از سیستم‌های حمل سلاح‌های هسته‌ای هوایی، زمینی و دریایی را توسعه داده، مستقر کرده و حتی آزمایش کرده است.

به‌طور خلاصه، رژیم صهیونیستی سلاح تحویل گرفت و پذیرفت که بمب‌های اعلام نشده و غیر شفاف خود را در زیرزمین نگه دارد.

در مواقع بحرانی، به‌ویژه در روز‌های آغازین جنگ اکتبر ۱۹۷۳، رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از پیشروی سوریه در قلب اراضی اشغالی، به استفاده از تسلیحات هسته‌ای پرداخت و حتی آن را در نظر گرفت.

با این حال، جامعه بین‌المللی به سرکردگی واشنگتن هرگز به راه‌حل نظامی برای توانایی‌های هسته‌ای اعلام نشده رژیم صهیونیستی فکر نکرده است؛ و اقدامات رژیم صهیونیستی، به‌ویژه توافق «بمب در زیر زمین» با واشنگتن، بدون تسریع مداخله دیپلماتیک یا نظامی بین‌المللی، از قابلیت‌های هسته‌ای این رژیم محافظت کرده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار