نماینده مردم در مجلس:

روند مذاکرات امیدوارکننده است

رحیمی جهان‌آبادی گفت: آن چیزی که از اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌هایی که وزارت امور خارجه در به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه می‌کند، این است که روند گفت‌وگو‌ها امیدوارکننده است؛ اگرچه سنگ‌اندازی کشور فرانسه و مشکل‌سازی آمریکایی‌ها همچنان ادامه داد.
کد خبر: ۵۰۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸ - 22January 2022

روند مذاکرات امیدوار کننده است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جلیل رحیمی جهان آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به روند مذاکرات در وین، اظهار داشت: پرونده اتمی ایران و مسئله مذاکرات ایران و کشور‌های غربی بر سر این موضوع در واقع یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های امنیتی، سیاسی، فنی و اقتصادی چند دهه اخیر جهان است. در این پرونده چه در زمانی که برجام به امضا رسید، چه زمانی که آمریکایی‌ها از این روند خارج شدند و توافق بین‌المللی را زیر پا گذشتند و چه در این دور که مذاکرات مجدد شروع شده نمی‌توان روند دقیقی پیش بینی کرد و گفت به چه جمع‌بندی‌ای خواهیم رسید.  

نماینده مجلس بیان کرد: هم موضوعات مورد اختلاف نظر بین این کشور‌ها زیاد است هم اتفاقات مختلفی که بعد از خروج آمریکا رخ داده است از جمله افزایش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، تغییر نسل‌های سانتریفیوژ‌ها یا میزان انباشت اورانیوم یا اقداماتی که غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها در تحریم علیه ایران انجام داده اند، فرآیند را به شدت پیچیده کرده است.

وی ادامه داد: ظرف این سال‌ها به بهانه‌های مختلف انواع و اقسام تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد، این گفت‌وگو‌ها شاید بتواند بخشی از این مشکلات را حل کند، اما آن چیزی که برای ایران و غرب مهم بوده این است که روند تنش‌ها و چالش‌ها به فرآیند برد-برد برای دو طرف تبدیل شود واقعیت امر این است که این خواسته به این راحتی اتفاق نمی‌افتد.

رحیمی جهان آبادی عنوان کرد: برجام به عنوان چارچوب گفت‌وگو و توافق در اختیار طرفین قرار دارد، اما حوادثی که بعد از برجام با خروج آمریکایی‌ها رخ داده و به قرارداد برجام آسیب زده، اکنون بازگشت به شرایط سابق به این راحتی نه برای ایران وجود دارد نه برای غرب. این امر باعث شده که روند مذاکرات پیچیده شود همچنین آمریکایی‌ها که اصلی‌ترین برهم زنند و آسیب زننده به توافق برجام هستند به صورت مستقیم در مذاکرات حضور ندارند که این موضوع به پیچیدگی مذاکرات اضافه کرده است.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتدا خواسته‌های خود را به صورت شفاف اعلام کرده است اینکه چارچوب مذاکرات و توافق برجام است، ایران تن به توافق جدید یا تعهدات جدید نمی‌دهد، اگر قرار است ایران به تعهدات برجامی برگردد باید تمام تحریم‌ها رفع شود و شرایط زمان برجام مهیا شود و مسئله دیگر این است که تضمینی وجود داشته باشد.

 نماینده مجلس تاکید کرد: ایران تجربه ناموفقی از برجام دارد، بعد از اینکه برجام به انتها رسید غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، طبیعی است که ایران اکنون به دنبال تضمین در قرارداد و توافق جدید باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آن چیزی که از اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌هایی که وزارت امور خارجه در اختیار کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه می‌کند این است که روند گفت‌وگو‌ها امیدوارکننده است اگرچه سنگ اندازی کشور فرانسه و مشکل سازی آمریکایی‌ها همچنان ادامه داد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها