یادداشت/ علی عبدالصمدی

نگاهی به مستند بی‌دربار؛ تاریخ به روایت تاریخ

تهیه و تولید چنین آثار مستندی خواه در قالب مستند و خواه در قالب داستانی می‌تواند برای نسل‌هایی که آن دوران پر اُفت و خیز را ندیده‌اند بسیار مفید باشد.
کد خبر: ۵۰۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 12February 2022

نگاهی به مستند بی‌دربار؛ تاریخ به روایت تاریخگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ این شب‌ها به مناسبت فرارسیدن دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی در کنار بازپخش سریال‌های تکراری و قدیمی تلویزیون، مجموعه‌های مستندی درباره‌ی تاریخ انقلاب اسلامی روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رود. یکی از این مجموعه‌های مستند «بی‌دربار» است.

این مستند به نویسندگی و کارگردانی مهدی نقویان روی آنتن شبکه‌ی اول سیما رفته است. نقویان عضو گروه تدوین این اثر تاریخی مستند نیز بوده است. کارگردان این اثر مستند تاریخی با استفاده از صدا‌های ضبط شده از خاطرات، گزارشات و مصاحبه‌های اشخاص مختلف دولت و حکومت شاهنشاهی سعی کرده تا روزشمار سقوط دولت شاهنشاهی را به شکلی مستدل روایت کند.

جهت آشنایی بیشتر مخاطبین با صدای اشخاص عکس یا فیلم‌های آرشیوی این افراد همزمان با پخش صدایشان به نمایش در می‌آید. جهت انسجام روایی این برنامه‌ی مستند از راوی استفاده شده است.

اکثر کسانی که خاطراتشان به صورت صوتی پخش می‌شود کسانی هستند که مانند نخست وزیر یا برخی از وزراء کابینه در تاریخ معاصر شناخته شده نبوده‌اند و بعد از انقلاب اسلامی در دهه‌ی شصت هجری خورشیدی در کشور‌های غربی با برخی از رسانه‌های فارسی زبان مصاحبه کرده‌اند و از خاطراتشان از روز‌های سقوط حکومت گذشته می‌گویند.

افرادی که اتفاقا در حکومت گذشته صاحب منصب بوده‌اند و به هیچ عنوان در زندگی فردی یا اجتماعی خود گرفت‌وگیری نداشتند. افرادی که شاید گمنام بودند، ولی از قبل حاکمیت گذشته توانسته بودند رشد کنند و به درجات اجتماعی بالایی هم رسیده بودند.

اصولا تهیه و تولید چنین آثاری، خواه در قالب مستند و خواه در قالب داستانی می‌تواند برای نسل‌هایی که آن دوران پر افت  و خیز را ندیده‌اند بسیار مفید و تصویرگر تاریخی مستند از سقوط حکومت سابق باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار