مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

ارسال ۹۰ مقاله به دبیرخانه نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری در چهارمحال و بختیاری

سرهنگ «ذوالفقاری» با اشاره به برگزاری آیین اختتامیه نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری در ۲۳ اسفندماه امسال در شهرکرد گفت: ۹۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره ملی در استان ارسال شده است.
کد خبر: ۵۱۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶ - 12March 2022

ارسال ۹۰ مقاله به دبیرخانه نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری در چهارمحال و بختیاریبه گزارش دفاع‌پرس از شهرکرد، سرهنگ «منوچهر ذوالفقاری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه هشت دوره گذشته این کنگره ملی در دانشگاه کرمان برگزار شده بود، اظهار داشت: نهمین دوره این کنگره ملی در دانشگاه شهرکرد برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: ارسال مقاله به دبیرخانه این کنگره ملی نسبت به دوره گذشته رشد سه برابری داشت که از بین مقالات ارسال شد ۷۰ مقاله در این کنگره مورد پذیرش قرار گرفت و مقالات پذیرش شده در فصلنامه‌های علمی و پژوهشی کشور منتشر خواهد شد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه موضوعات انتخاب شده در این دوره از کنگره موضوعات به‌روز و جدید است، گفت: موضوعات تکراری حذف شده و موضوعات کنگره به‌روزرسانی شده و موضوعاتی که قابلیت تدریس در دانشگاه را داشته باشند برای برگزاری این دوره از کنگره انتخاب و تایید شد.

به گفته وی، پیگیری مطالبه مقام معظم رهبری، شناسایی نویسندگان و برترین‌های ادبیات پایداری، استفاده از ظرفیت دانشجویان و فعالان در تولید محتوای ادبیات پایداری، پرداختن به آثار ادبیات پایداری و معرفی عوامل اثرگذار و نقش آفرین به نسل جوان با زبان علم از اهداف برگزاری این کنگره ملی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری افزود: برای برگزاری این کنگره ۳۰ داور از سطح کشور ارزیابی مقالات را انجام دادند و مقالات پذیرش شده به عنوان محتوای درسی در دانشگاه‌ها استفاده خواهد شد.

ذوالفقاری گفت: در کشور در چهار دهه اخیر ادبیات پایداری در عرصه شعر و نثر جریان قالب شده است که علت آن وقوع ۲حادثه مهم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود و هر ۲ اثرات عمیقی در گونه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشتند.

وی گفت: این ۲حادثه بزرگ در جمهوری اسلامی زمینه را فراهم کرد تا نویسندگان، شاعران و هنرمندان به تولید آثار ادبی در قالب‌های شعر، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه، خاطره نویسی، سفرنامه و داستان‌نویسی بپردازند.

ذوالفقاری با بیان اینکه مساله ادبیات پایدار یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است که این ادبیات به فضای دانشگاه وارد شود، گفت: وارد کردن ادبیات پایداری و مقاومت و انقلاب به فضای دانشگاهی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است که این کار انجام شده و هر ساله کنگره ملی ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود تا بر غنای کمی و کیفی موضوعات آن افزوده شود.

دانشگاه شهرکرد دومین دانشگاه در راه‌اندازی رشته ادبیات پایداری در کشور است

استاد گروه ادبیات داستانی دانشگاه شهرکرد و دبیر علمی نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری نیز با اشاره به اینکه هشت دوره قبلی کنگره ادبیات پایداری با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه کرمان برگزار شده بود، گفت: دانشگاه شهرکرد بعد از دانشگاه کرمان دومین دانشگاه کشور است که رشته ادبیات پایداری در آن دایر شده و در برگزاری هشتمین کنگره ملی پایداری با دانشگاه کرمان همکاری داشته است و این امر باعث شد که نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری با تلاش‌های بنیاد حفظ آثار استان به دانشگاه شهرکرد واگذار شد.

جهانگیر صفری افزود: راه‌اندازی رشته ادبیات پایداری در دانشگاه از ۱۰ سال گذشته مصوب شد که دانشگاه شهرکرد به عنوان دومین دانشگاه کشور این رشته را دایر کرد و چندین دوره دانشجویان این رشته فارغ‌التحصیل شده و استادان این رشته نیز راهنمایی و مشاوره چند پایان‌نامه و پژوهش مرتبط با ادبیات پایداری در کارنامه علمی خود دارند.

وی اظهار داشت: مهمترین موضوعات این کنگره ملی پرداختن به جریان‌های فکری ادبیات پایداری و بازیابی رگه‌های پایداری از زمان مشروطه تاکنون است که با هدف پرداختن به آثار ادبی این حوزه در ۱۰۰ سال اخیر برگزار می‌شود.

صفری افزود: مقالات پذیرفته شده و برتر این کنگره در نشریه علمی پژوهشی ادبیات پایداری و پژوهشنامه ادبیات معاصر ایران قرار و سامانه‌های ISC و civilica منتشر خواهد شد و کتاب مجموعه مقالات کنگره ادبیات پایداری نیز چاپ و نشر می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار