فتح خرمشهر، فتح خون/

ترس بعثی‌ها از سلاح فوق‌العاده ایرانی‌ها در فتح خرمشهر

عملیات بیت‌المقدس با رمز «یا علی بن ابیطالب (ع)» با هدف آزادسازی شهر‌های خرمشهر، هویزه و جاده اهواز - خرمشهر و خارج کردن شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد و نیز جاده اهواز ـ آبادان از برد توپخانه دشمن انجام شد.
کد خبر: ۵۲۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ - 08May 2022

ترس بعثی‌ها از سلاح فوق‌العاده ایرانی‌ها در فتح خرمشهربه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات بیت‌المقدس روز دهم اردیبهشت‌ در غرب رودخانه کارون و خرمشهر با رمز «یا علی بن ابیطالب (ع)» با هدف آزادسازی شهر‌های خرمشهر، هویزه و جاده اهواز - خرمشهر؛ خارج کردن شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد و نیز جاده اهواز ـ آبادان از برد توپخانه دشمن و همچنین تأمین مرز بین‌المللی به‌صورت مشترک توسط نیرو‌های سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

طی این عملیات پنج هزار و ۳۸ کیلومتر از اراضی اشغالی از جمله شهر‌های خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز خرمشهر آزاد شدند.

بهره‌گیری از انگیزه‌های ریشه‌دار دینی و میهنی برای آزادسازی خرمشهر، طراحی مناسب و برنامه‌ریزی شده، انسجام ارتش و سپاه، سرعت عمل، راهکار عبور از رودخانه، گستردگی منطقه نبرد، تأثیرات منطقه‌ای و بازتاب جهانی، عواملی هستند که زوایای گوناگون نبرد بیت‌المقدس را نسبت به سایر نبرد‌های دوران هشت سال جنگ تحمیلی متمایز می‌کنند.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مصمم است با تکیه‌ بر آثار و اسناد موجود در این مرکز همزمان با سالروز آغاز این عملیات غرورآفرین، جلوه‌های شکوه مقاومت و پایداری این حماسه عظیم را به روایت فرماندهان حاضر در عملیات منتشر کند:

روایت سردار علی اسحاقی؛ مسئول واحد جنگال سپاه در دوران دفاع مقدس

سردار علی اسحاقی؛ مسئول واحد جنگال سپاه در دوران دفاع مقدس در باره عملیات بیت‌المقدس می‌گوید: «ما همه مکالمات دشمن را لحظه‌به‌لحظه انتقال می‌دادیم. همه تحرکات، پاتک‌ها و جابجایی‌ها را انتقال می‌دادیم. نکته مهم، همین شایعه فرار بود که فرمانده سپاه سوم با عدنان خیرالله، وزیر دفاع صحبت می‌کرد و به او می‌گفت، وضعیت این‌طوری است.

خیرالله می‌گفت «شما که وضعتان خوب است و این‌قدر امکانات دارید، ایرانی‌ها چطوری توانستند به شما برسند و شمارا به این شکل منهدم کنند؟!» فرمانده سپاه سوم، با جسارت به او می‌گفت «شما اینجا نیستید که ببینید؛ بسیجی‌های سر به سجده چه جوری ارتش تادندان‌مسلح شمارا تعقیب می‌کنند و این‌ها چطوری دارند فرار می‌کنند.» [۱]ایرانی‌ها آمدند، همه را له کردند

«هنگام ورود بچه‌ها به خرمشهر، اصلاً بی‌سیمی از عراقی‌ها فعالیت نمی‌کرد. یک سکوت رادیویی مطلق ۴ تا ۱۰ روز در کل منطقه حاکم بود. عراقی‌ها منطقه ر ا تخلیه کرده و فرار کرده بودند.

ارتباطات خیلی دور را می‌گرفتیم. عراقی‌ها خودشان رفته بودند در عماره و القرنه، با خانواده‌هایشان با تلفن تماس گرفته بودند.

ما ارتباط این‌ها را داشتیم که تعریف می‌کردند و می‌گفتند؛ شما این تبلیغات عراقی‌ها را باور نکنید. ایرانی‌ها آمدند همه را له کردند.

حالا رژیم بعثی چاخان هم می‌کرد و می‌گفت؛ اگر نیرو‌های ما این‌طرف شط العرب مقاومت نکرده بودند، الآن ایرانی‌ها تا خانه‌های شما تا بغداد آمده بودند!» [۲]

منابع

[۱] اردستانی، حسین، عملیات‌های دوره آزادسازی- بیت‌المقدس، تاریخ شفاهی دفاع مقدس، روایت محسن رضایی، جلد ششم، تهران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول، ۱۳۹۸، صفحه ۳۷۶.

[۲] ایزدی، یدالله، جنگ الکترونیک: تاریخ شفاهی دفاع مقدس: روایت: علی اسحاقی، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول،۱۳۹۷، صفحات ۱۹۴، ۱۹۵.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها