امام جمعه بخش مرکزی یزد:

گفتمان مهدویت باید به اجتماعات کشانده شود

آیت‌الله «مدرسی» گفت: سرود «سلام فرمانده» نشان داد که گفتمان مهدویت را باید از سالن‌های همایش به اجتماع بکشانیم و از کتاب‌ها به میدان‌ها ببریم و از نخبگان به توده‌های مردم سرایت بدهیم.
کد خبر: ۵۲۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲ - 27May 2022

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، آیت الله «سید محمدکاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی یزد در خطبه‌های این هفته نمازجمعه با تسلیت شهادت امام صادق (ع) اظهار داشت: سیره آن حضرت در زمینه تربیت شاگردان، حفظ دوستان، برخورد شایسته با خانواده و اقوام و سیره معیشتی ایشان قابل تفکر و تامل است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در زمان امام صادق (ع) وجود داشت، تکانه‌های اقتصادی بود و حضرت باید علاوه بر همراهی با شیعیان خود، رهنمود و توصیه‌هایی سازنده نیز داشتند که در روایتی خطاب به شیعیان بیان فرمودند که نوسانات بازار و تکانه‌های اقتصادی که بعضاً مقتضای زمانه است، سه اثر نامبارک دارد؛ اخلاق اجتماعی را بهم می‌ریزد، توکل، قناعت و برخورد‌های شایسته را از بین می‌برد و مدیریت بر اقتصاد ضعیف می‌شود و خانواده‌ها و مقام شکرگذاری را بهم می‌ریزد.

مدرسی با اشاره به اینکه جامعه ما نیز از این مشکلات رنج می‌برد، عنوان کرد: سال قبل همین موقع در کشور دچار مشکلاتی بودیم همه نگاه‌ها به برجام و انبار‌ها خالی بود، نفت فروش نمی‌رفت و مرغ و تخم مرغ کمیاب شده بود، برق در بعضی از شهر‌ها حدود شش ساعت خاموشی داشت و می‌گفتند باید بپذیریم، بیماری کرونا غوغا می‌کرد و ۷۰۰ کشته در روز داشتیم و می‌گفتند این‌ها بخاطر این است که اف‌ای تی اف را نپذیرفتیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تاکید بر اینکه نباید این حوادث را فراموش و ناشکری کنیم، افزود: برخی کارخانه داران و فعالان اقتصادی هوشیار باشند که امکانات همین کشور است که شما را به جایی رسانده، چرا تولید نمی‌کنید چرا تولیدات خود را در برخی موارد احتکار می‌کنید و به شکل مناسب در بازار عرضه نمی‌کنید.

وی خطاب به مغازه داران نیز بیان کرد: آقای مغازه دار چرا اجناس خودت را با انصاف و طبق اصول کسب و کار عرضه نمی‌کنی، آقای تولید کننده شما چرا جنس مرغوب را با نامرغوب در هم و سپس عرضه می‌کنی، آقای فروشنده چرا جنسی که باید به دست مردم برسانی را برایش بازار سیاه درست می‌کنی، این اثر منفی دیگری است که سلب امانتداری در جامعه می‌کند و حقوق اجتماعی را از بین می‌برد و برخی از افراد که به این کار‌های ناشایست و غیر اخلاقی و به دور انصاف در بازار مشغول هستند.

مدرسی تاکید کرد: حقوق یک کشور و ملت اسلامی را بر گردن می‌کشند و این خیانت بزرگی است و همچنین اثر بعدی که امام صادق بیان می‌کنند این است که بر آرامش و امنیت اجتماعی اثر منفی دارد و آن را بهم می‌ریزد.

سرود سلام فرمانده نشان داد که گفتمان مهدویت باید به اجتماعات کشانده شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرود سلام فرمانده و آثار آن در جامعه اظهار داشت: این سرود دارای ویژگی‌هایی است که با استقبال خوب و چشمگیر مردم همراه بوده، اولاً که این سرود در رابطه با امام عصر (عج) است و برای ما روشن می‌شود که امام عصر نوری هستند که خاموش شدنی نیست و این سرود نشان می‌دهد که مردم چقدر دلداده گمگشته خود هستند.

مدرسی افزود: این سرود نشان داد که گفتمان مهدویت را باید از سالن‌های همایش به اجتماع بکشانیم و از کتاب‌ها به میدان‌ها ببریم و از نخبگان به توده‌های مردم سرایت بدهیم و از ادبیات سنگین و بعضاً دور از دسترس فهم عامیانه به زبان عامیانه مردم تبدیل کنیم و از فکر انحرافی منهای سیاست که همان سکولاریسم است، مهدویت را به میدان سیاست بکشانیم.

وی بیان کرد: این سرود در حقیقت پمپاژ مهدویت راستین است و سیاست دینی و رشادت و روحیه شهادت طلبی را در جامعه به شکلی زیبا ترویج و پمپاژ می‌کند.

حادثه آبادان هشداری برای پیمانکاران و دست اندرکاران ساخت و ساز در یزد

مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرو ریختن ساختمانی در آبادان و تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه اظهار داشت: این اتفاق هشداری برای دست اندرکاران ساخت و ساز‌های شهری اعم از صاحبان ساختمان‌ها، پیمانکاران، ناظران و مسئولان دست اندرکار، شهرداری‌ها و شورا‌های شهر است.

وی تصریح کرد: گذشتگان ما ساختمان‌های چند صد ساله را برای ما به یادگار گذاشتند و هنوز خراب نشده و رنگ گنبد‌ها بعد از چند صد سال تغیر نکرده، اما ساختمانی هنوز تکمیل نشده فرو می‌ریزد که این بخاطر نگاه اقتصادی تک بعدی به این جریان است و نگاه کاربردی و مهندسی و توجه به حفط جان و مال مردم در آن مدنظر نبوده است.

مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ساخت تفریحگاه‌های اختصاصی بانوان تاکید کرد و گفت: مسئولان برای ساخت آموزشگاه ها، تفرجگاه‌ها و مکان‌های اختصاصی دیگر برای تقویت بنیه‌های فکری، روحی و عملی بانوان همت کنند.

وی به دختران توصیه کرد: اعتماد به نفس را در وجود خود تقویت کنند، زیرا ارزش بانو بودن و ارزش دختر بودن در فرهنگ اسلامی و اجتماعی ارزش بسیار بالایی است و کار به جریانات غرب و پمپاژ منفی بافی‌های غرب نسبت به بانوان نداشته باشیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد به مردان نیز توصیه کرد: در انجام مسئولیت خود دقت داشته باشند و اجازه ندهند افرادی به خانواده‌ها تعرض کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار