معاون اول رئیس جمهور:

نقاط بحرانی را پشت سرگذاشتیم/ با قدرت مذاکره کردیم

محمد مخبر با اشاره به این که وضعیت ذخایر برخی از کالا‌های اساسی حساس بالای ۱۲۰ درصد است، گفت: با تلاش همه قوا نقاط بحرانی را پشت سر گذاشتیم.
کد خبر: ۵۴۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹ - 25August 2022

نقاط بحرانی را پشت سرگذاشتیم/ با قدرت مذاکره کردیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمد مخبر عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های عمرانی هفته دولت مازندران در بابلسر با اشاره به اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، فروش نفت نداشتیم، افزود: همچنین آن قدری را که می‌فروختیم نمی‌توانستیم پولش را جابجا کنیم و پول‌هایمان تقریباً بلوکه شده بود.

وی با اظهار اینکه وضعیت کالا‌های اساسی در مرز قرمز نگران کننده‌ای قرار داشت، گفت: با تورم بالای ۵۰ درصد نیز روبرو بودیم و، اما به حول قوه الهی و تلاش جدی دولت و همه قوا تمامی نقاط بحرانی را پشت سر گذاریم.

وی گفت: آنان تدارکی دیده بودند وقتی در مذاکرات و مقابل دشمن می‌نشینیم با ضعف بنشینیم و مدت موقتی مذاکراتی به تعویق انداختیم و گفتیم وقتی مقابل طرفمان به مذاکره می‌نشینیم که هیچیک از نیاز‌ها ومشکلات را نداشته باشیم و وقتی گفتند ارز چه می‌شود، بگوئیم ارز و کالا‌های اساسی را تأمین می‌کنیم.

مخبر با اظهار اینکه وضعیت ذخایر برخی از کالا‌های اساسی حساس بالای ۱۲۰ درصد است، درباره حذف ارز ترجیهی گفت: حذف انی ارز طبق قانون و مصوبه باید انجام می‌شد و همچنین به دلیل تفاوت قیمت سنگین بین ما و همسایگان، قاچاق وضعیت کشور را به خطر می‌انداخت و در عین حال به دور از عدالت بود.

وی با بیان اینکه در سال قبل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای برنج، گندم، جو، مرغ، گوشت، روغن و ... پرداخت شد، گفت: کسی می‌توانست از این یارانه استفاده کند که بیشترین خرید را در این بخش داشت و خانواده‌های محتاج استفاده چندانی از آن نداشت و ناچار باید ارز ترجیحی را حذف می‌کردیم.

مخبر با عنوان این که حذف ارز ترجیهی طبق برنامه پیش بینی شده محقق شد، گفت: در عین حال سه بسته اقتصادی سنگین تدارک دیدم که در دست اجرا است و سرمایه گذاری و اشتغال و ایجاد عدالت از اهداف این بسته‌ها است.

تورم مهندسی معکوس شده است

معاون اول رئیس جمهور با در حال حاضر وضعیت تورم و مؤلفه‌های مؤثر بر آن در حال کنترل است، گفت: تورم مهندسی معکوس شده و رقم آن روزانه بررسی و چک می‌شود و رشد تورم ماهانه در خردادماه ۱۲.۶ درصد، در تیرماه شش و مردادماه دو درصد شده است.

وی با اظهار اینکه دیپلماسی اقتصادی کشور با جهت گیری‌های درست رئیس جمهور جواب داده است، گفت: متأسفانه تمامی همسایسگان را رها کرده بودیم و استفاده درستی از آن‌ها نمی‌شد و ۶۰ میلیارد دلار از طریق دیپلماسی اقتصادی در حال سرمایه گذاری است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ملاقات با دستیار معاون رئیس جمهور گفت: تمامی طرح‌ها مطابق برنامه در حال پیش رفتن است.

مخبر آب را یکی از مسائل کلان دانست و گفت: نمی‌توان در شمال و جنوب کشور دریا، ولی وسط آن خشک باشد، ولی شرکت‌هایی با سود‌ها و سپرده‌های سنگینی، آب مردم را استفاده می‌کردند، ولی مردم بدون آب می‌مانند.

طراحی ۵ خط تأمین آب از دریا

وی با اشاره به طراحی پنج خط برای تأمین آب از دریا گفت: تأمین آب برای سیستان، کرمان، یزد، خراسان و ... از جمله برنامه‌ها است و در کنار آن باید بتوانیم چند هراز کیلومتر قطار پرسرعت نیز در کشور راه اندازی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اظهار این که نعمت‌های کشور فراوان است، گفت: سه پالایشگاه بزرگ بشکه‌ای در دست ساخت است وب رأی ایجاد اشتغال نیز همه روش‌ها را به کار گرفته ایم.

مخبر با بیان این که دولت مردمی و انقلابی است، گفت: اگر اقتصاد را دست مردم دهیم محدودیت مالی و ایده از بین می‌رود و بهره گیری از استعداد‌های کشور می‌تواند، کشور را اداره کند.

معاون اول رئیس جمهور با عنوان این که کل درآمد نفتی در بهترین شرایط ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار است، گفت: این درحالی که در استان شمالی ظرفیت ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار صادرات داریم و در بخش معدن نیز چنین ظرفیتی را دارا هستیم.

وی با اظهار این که ۳۰ شهر کنار دریا طراحی شده است، گفت: ظرفیت آن را داریم که ۵۰ شهر نظیر آبادان در کنار دریا ایجاد کنیم و شرکت‌های دانش بنیان آمادگی آن را دارند که در کنار دریا شهر معدنی ایجاد کنند.

مخبر تاکید کرد: اگر قوانین دست و پاگیر را باز کنیم می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد و این دولت جزو دولت‌هایی خواهد شد که بیشترین نقش را در حل مسائل اقتصادی کشور ایفا کرده باشد، اما هر استانی در نقشه کشور باید نقش جدی ایفا کند.

معاون اول رئیس جمهور انقلابی بودن را ویژگی دیگر دولت برشمرد و گفت: انقلابی بودن به معنای از خود گذشتن و همه چیز را برای پیشرفت کشور درنظر گرفتن است و خط قرمز دولت معیشت و رفاه مردم است.

نظر شما
پربیننده ها