قمار مهمات

آمریکا و انگلیس که به ترتیب در رتبه اول و دوم تسلیح کنندگان اوکراین قرار دارند، دست به قماری بزرگ زده‌اند، زیرا از نگاه ناظران، زرادخانه‌های تسلیحات آن‌ها در حال ته کشیدن است و در داخل نیز با موجی از گرانی و تورم افسارگسیخته مواجه‌اند.
کد خبر: ۵۵۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴ - 29November 2022

قمار مهمات

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، فرسایش جنگ اوکراین، بسیاری از معادلات را بر هم زده است و کشور‌های اروپایی در حالی خود را پایبند به تداوم کمک نظامی به کی یف نشان می‌دهند که در واقع شرایط دشواری را برای مردم خود رقم زده اند.

به تازگی «ریشی سوناک» نخست وزیر جدید انگلیس از عزم لندن برای تداوم و افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۳ خبر داده و گفته است: شکی نیست که ما به حمایت از اوکراین تا طولانی‌ترین زمان ممکن ادامه خواهیم داد و با حفظ کمک‌های نظامی، آن را در سال آینده افزایش خواهیم داد.

وی افزود: ما برای حفاظت از اوکراینی‌ها و زیرساخت‌های حیاتی که بر آن تکیه دارند، سامانه‌های پدافند هوایی را ارائه خواهیم کرد. ما با حفاظت از اوکراین از خودمان محافظت می‌کنیم.

این در حالی است که وزارت دفاع انگلیس نیز از ارسال محموله موشک‌های «بریمستون۲» به اوکراین در چارچوب کمک‌های نظامی به کی یف خبر داده، اما اشاره‌ای به تعداد این موشک‌ها نکرده است.

شهریور ماه امسال یعنی قبل از اینکه آقای سوناک بر کرسی نخست وزیری تکیه بزند، روزنامه «تایمز» به نقل از منابع ناشناس خود در گزارشی اعلام کرد که نخست وزیر آینده انگلیس هر کسی که باشد، با انتخاب سختی روبرو است، چون او باید بین توقف کمک به کی‌یف یا صرف بودجه بیشتر در میان مشکلات مالی لندن دست به انتخاب بزند.

به نوشته روزنامه مزبور، سلاح لندن برای ارسال به اوکراین در حال تمام شدن است و انگلیس تا پایان سال ۲۰۲۲ دیگر نخواهد توانست برای تأمین نیاز‌های نظامی اوکراین به بودجه دست بزند.

از نگاه کارشناسان، لندن می‌داند که فعلاً سوار قطاری شده که امکان پیاده شدن از آن نیست، اما یکی از بزرگترین دغدغه‌های فعلی شهروندان انگلیسی افزایش قیمت گاز و برق همزمان با ادامه جنگ در اوکراین است.

نظرسنجی‌های عمومی در انگلیس نیز کاهش موافقان حمایت از ادامه جنگ را نشان می‌دهد.

انگلیس با ۴.۳۷ میلیارد دلار بودجه برای ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین پس از آمریکا در رتبه دوم کمک کنندگان به اوکراین قرار دارد، اما اکنون که هزینه‌های این حمایت نظامی تا به این اندازه زیاد شده، نخست وزیر جدید انگلیس دست به قمار بزرگی زده است.

دولت بایدن به عنوان بزرگترین حامی اوکراین، تا کنون موافقت کنگره را برای کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین در سال ۲۰۲۲ جلب کرده و درخواست خود برای اعطای کمک اضافی ۳۷.۷ میلیارد دلاری را نیز ارائه کرده است. بیش از نیمی از مجموع این رقم برای کمک نظامی و دفاعی در نظر گرفته شده است.

دولت آمریکا بر این باور است که کمک نظامی ۴۰ میلیارد دلاری در مقابل کل بودجه دفاعی ایالات متحده که برای سال جاری میلادی ۷۱۵ میلیارد دلار تعیین شده، چندان رقم قابل توجهی نیست و تنها معادل ۵.۶ درصد از کل هزینه‌های دفاعی ایالات متحده را در سال ۲۰۲۲ تشکیل می‌دهد. اما در مقابل، این جنگ فرصتی را برای ایالات متحده فراهم کرده تا توان دفاعی و نظامی روسیه، دشمن اصلی آمریکا را بدون مشارکت مستقیم در جنگ، تضعیف کند.

مقام‌های دفاعی دولت بایدن بر پایه این گزارش استدلال می‌کنند که سهم تهدید‌های روسیه در بودجه نظامی این کشور سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ولی در سال ۲۰۲۲ این کشور موفق شده تا با صرف تنها ۴۰ میلیارد دلار نزدیک به نیمی از توان نظامی روسیه را منهدم کند. این موفقیت نظامی، پیامی هم به چین ارسال می‌کند که در صورت هرگونه اقدام نظامی در تایوان با شکست در برابر غرب مواجه خواهد شد.

تازه‌ترین گزارش پنتاگون حاکی از تصویب و ارسال کمک نظامی مستقیم به ارزش بیش از ۱۹ میلیارد دلار به اوکراین حکایت دارد که از جمله آن می‌توان به بیش از ۴۶ هزار سامانه ضدزرهی، حدود ۲۰۰ عراده توپخانه هویتزر، ۳۸ سامانه موشک هیمارس و فهرستی از سایر تسلیحات و خودرو سنگین و مهمات اشاره کرد.

اما واقعیت چیز دیگری را به تصویر می‌کشد و نشریه «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشت، مقامات آمریکا نگران این موضوع هستند که ارسال بیش از اندازه تسلیحات نظامی به اوکراین در آینده شرایطی ایجاد می‌کند که طرح‌های بلندمدت واشنگتن برای مسلح کردن تایوان در میانه افزایش تنش‌های این جزیره با چین را با مشکل جدی روبرو کند.

این نشریه به نقل از مقامات دولتی و کنگره آمریکا نوشته که ارسال بیش از اندازه تسلیحات نظامی به اوکراین موجب کاهش موجودی انبار‌ها برای تسلیح کردن تایوان می‌شود.

به گفته این مقامات در دسامبر ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۸ تسلیحات ضدتانک جاولین و همچنین ۲۱۵ موشک استینگر سطح به هوا برای تایوان سفارش داده شد، اما هنوز در اختیار این جزیره قرار نگرفته است.

این منابع همچنین افزودند که تا دسامبر پارسال محموله‌ها و سفارش‌های عقب‌افتاده و تحویل داده نشده به تایوان ۱۴ میلیارد دلار بود که اکنون به ۱۸.۷ میلیارد دلار رسیده است.

نشریه «نیویورک‌تایمز» هم در گزارشی به ارسال بی شمار تسلیحات از کشور‌های غربی به اوکراین اشاره کرد و نوشت که تداوم تأمین اسلحه برای اوکراین، زرادخانه تسلیحاتی اکثر کشور‌های غربی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تحلیل برده و در نتیجه این اتفاق ارتش کشور‌های غربی نمی‌توانند وعده سیاستمداران این کشور‌ها برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین را برآورده کنند!

به نوشته این نشریه آمریکایی، ظرفیت کشور‌های کوچک تحلیل رفته و به گفته یک مقام ناتو، زرادخانه تسلیحاتی دست‌کم ۲۰ کشور از ۳۰ عضو این ائتلاف نظامی، «کاملا ته کشیده» و تنها متحدان بزرگ‌تر یعنی فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند برای تداوم کمک نظامی به اوکراین یا افزایش آن در انبار‌های خود موجودی کافی دارند.

بنابراین، آمریکا و انگلیس و دیگر کشور‌های غربی اگر چه در ظاهر خود را متعهد به حمایت مالی و نظامی از اوکراین نشان می‌دهند، اما در واقع با کلافی در هم تنیده از بحران‌ها مواجه اند؛ مصائبی از ناتوانی در انجام توافقات مشابه گرفته تا خالی شدن انبار‌های سلاح و مشکلات اقتصادی- معیشتی داخلی. شرایطی که باعث شده طی ماه‌های اخیر، مردم این کشور‌ها برای رهایی از ادامه و تشدید بحران به خیابان‌ها کشیده شوند.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها