یادداشت/ فهیمه روح‌اللهی

جایگاه تاریخ در جهاد تبیین

تاریخ یکی از بهترین قرارگاه‌های جهاد تبیین است. تلاش‌های مستمر دشمنان ملت ما برای تحریف تاریخ و یا فراموش کردن آن موید اهمیت این قرارگاه است.
کد خبر: ۵۶۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸ - 10December 2022

جایگاه تاریخ در جهاد تبیینگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ فهیمه روح‌الهی؛ دوست اهل کتابی می‌گفت «تاریخ و طبیعت به آدمی پرسپکتیو می‌دهد، عمق می‌دهد.» عمق؛ کیمیای شفابخشی است که فطرت همه انسان‌ها تشنه آن است، اما در ازدحام ماشین و رسانه، دروغ و خشم، کوتاهی افکار و فقدان اندیشه و مهر، نیازِ به آن فراموش شده و همین نسیان، فقدانش را پنهان کرده است.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند ما را از این فقدان تلخ و نیز رنج سطحی‌نگری برهاند، آشتی با تاریخ است. اگر یک ملت حافظه تاریخی نداشته باشد بار‌ها هزینه‌های سنگین تکرار تجربه‌ها را می‌پردازد و تلخ‌تر اینکه به راحتی دستاورد‌هایی را که به سختی به دست آورده از دست می‌دهد. نمونه بارز آن، اتفاقاتی است که اخیرا در کشور ما به وقوع پیوست.

دشمن که به خوبی عظمت تاریخ و تمدن اسلام و ایران را می‌شناسد عمدتا صفی از نوجوانان و جوانان را تحریک کرد که تاریخ را نمی‌دانستند و قدرت درک شرایط زمانه خود را نیز نداشتند و کف خیابان‌ها بر سر عزت و امنیت خودشان فریاد زدند! البته حساب کسانی که، چون جنایتکاران تاریخ دست به سلاح بردند و بهترین جوانان و فرزندان این دیار را هدف قرار دادند جداست که در دل‌های آلوده و جان‌های آمیخته با شیطان این عده، هیچ حقیقتی طلوع نمی‌کند و این‌ها از نسل شمرند و تجسم شیطان.

واکاوی ریشه‌های اتفاقات اخیر در کشور کار متخصصان این حوزه است، اما همه می‌دانیم که سهم برخی مسئولان در این چهل و چند سال بسیار پررنگ است؛ آن‌ها که متاسفانه طی سالیان، به جای تامین عزتمندانه این مردمان بی‌نظیر و وفادار، در حوزه اقتصاد و نیز مهندسی فرهنگی برای آن‌ها، خود درگیر دنیا شدند و به جای تعمیق آگاهی‌های جامعه و جوانان، بنیان‌های غلطی را پایه‌گذاری کردند که سبک اصیل زندگی مردم ما در هیاهوی آن بنیان‌های عمدتا غربی و مصرف‌زده ذبح شد و دشمن را امیدوار کرد به ویرانی این ملت.

دشمنان زخم‌خورده ما شادمانه، شیرینیِ پرسه در شبکه‌های اجتماعی را به کودک و نوجوان ایرانی پیشکش کردند و منتظر شدند تا این خوراک اطلاعاتی مسموم، نسل‌های مختلف را بیمار کند، خانواده را فرو بریزد تا آن‌جا که سگ‌ها را هم‌سفره و فرزندخوانده مسلمانان کند.

کسب آگاهی‌های تاریخی یک ضرورت جدی‌ است برای حرکت متین یک جامعه به سوی رشد. جامعه ما شایسته و تواناست برای این حرکت پویا. نگاه به تاریخ از سه منظر برای همه مردم و به ویژه نسل نو فرصتی است که اگر عالمانه، هنرمندانه و صبورانه به آن توجه شود پیامد‌های مطلوب و ماندگاری به دنبال دارد. مطالعه تاریخ پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)، تاریخ معاصر ایران و تاریخ غرب به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ می‌دهد و راه آینده را روشن می‌کند. پژوهشگران مشفق اگر در این سه منظر، غبار از تاریخ بزدایند و ابر‌های فراموشی و تحریف را از رخ این خورشید کنار بزنند، تابش حقیقت، دل‌ها را روشن می‌کند و جهاد تبیین دور از شعار بر بستر شعور، جان می‌گیرد.

تاکید می‌کنم انتقال تاریخ اگر آگاهانه، منصفانه و هنرمندانه جامه عمل بپوشد تاثیرگذار است. برخی شیوه‌هایی که آموزش و پرورش ما در انتقال تاریخ به نسل نو اتخاذ کرده همان آب بر آسیاب دشمن ریختن بوده، زیرا با تکرار خسته‌کننده و شیوه‌های منسوخ، فرزندان جامعه را از شنیدن منزجر و قطعا کار دلسوزان را سخت‌تر کرده است. فراموش نکنیم که تاریخ یکی از بهترین قرارگاه‌های جهاد تبیین است. تلاش‌های مستمر دشمنان ملت ما برای تحریف تاریخ و یا فراموش کردن آن موید اهمیت این قرارگاه است. جهاد تبیین و قرارگاه‌های آن را دریابیم که اگر به توصیه‌های مقام معظم رهبری در این موضوع توجه شده بود، حوادث تلخ این روز‌ها رخ نمی‌داد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار