رئیس مرکز مطالعات راهبردی «القمة» عراق:

روسیه و چین چگونه از انقلاب ایران الهام گرفتند؛ استراتژیست عراقی پاسخ می‌دهد

الموسوی با برشمردن گم‌های بزرگ ایران بعد از انقلاب گفت: قدرت‌هایی مانند روسیه و چین با شجاعت ایران در برابر آمریکا، جرات تازه‌ای یافتند.
کد خبر: ۵۷۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷ - 12February 2023

روسیه و چین چگونه از انقلاب ایران الهام گرفتند؛ استراتژیست عراقی پاسخ می‌دهدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حیدر عرب الموسوی» رئیس مرکز مطالعات راهبردی «القمة» عراق در گفت‎وگویی اظهار داشت: با ورود امام خمینی (ره) به ایران، انقلاب واقعی رخ داد و چهره و نقشه جغرافیای سیاسی در منطقه، تغییر کرد. ما دیدیم که چطور این انقلاب بر بسیاری از جوانان در عمق عربی و اسلامی و حتی عمق بین المللی تاثیر گذاشت.

الموسوی افزود: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌گفتیم که دنیا وارد وضعیت تک قطبی شده است و چه کسی می‌تواند به این نظام تک قطبی پایان دهد؟ این جمهوری اسلامی است که موازنه قوا را بازگرداند تا بتوانیم دوباره از دنیای چند قطبی با نقش آفرینی اصلی محور مقاومت صحبت کنیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی القمة ادامه داد: باور دارم که انقلاب اسلامی، توان مضاعفی به جوانان مبارز و انقلابی داد. همچنین، پشتوانه‌ای به دولت‌های بزرگ دیگر داد تا بتوانند رو در روی امپریالیسم جهانی بایستند. روسیه و چین پیشتر (بعد از تک قطبی شدن جهان با فروپاشی شوروی) در رکاب ایالات متحده آمریکا بودند، اما چرا حالا مواضع متفاوتی دارند؟ این نتیجه شارژ و نیروی محرک شجاعت از سوی جمهوری اسلامی ایران است؛ حکومتی که به محض روی کار آمدن، جنگ ۸ ساله بر آن تحمیل شد، اما از این جنگ قوی‌تر بیرون آمد.

وی خاطرنشان کرد: اتحاد جماهیر شوروی چگونه فروپاشید؟ این اتفاق با اقدامات آمریکا علیه آن افتاد. نه چین و نه روسیه، نمی‌توانستند تصمیمی علیه آمریکا داشته باشند؛ وتو‌های مکرر روس‌ها و چینی‌ها بعد از ظهور جمهوری اسلامی و تاسیس محور مقاومت، وارد کارزار شد. در قضیه تصمیم برخی کشور‌های عربی و آمریکا برای پایان دادن به دولت سوریه نیز دیدیم که دمشق، زمانی پیروز شد که ایران برای نجات آن ورود کرد و با تصمیم ایران بود که روسیه و چین هم وارد تقابل با غرب در شورای امنیت و در غائله سوریه شدند.

به اعتقاد الموسوی «جمهوری اسلامی ایران بود که موفق شد این موازنه را در سطح بین المللی ایجاد کند.»

استراتژیست عراقی توضیح می‌دهد: وقتی ترامپ می‌گوید ما جنگ دیپلماسی را در برابر ایران باختیم، این نشان می‌دهد که ایران در عرصه‌های نظامی، سیاسی، تکنولوژیک و اقتصادی پیروز شده است. بسیاری از محصولات فناوری ایران، اکنون به کشور‌های بزرگی مثل روسیه و چین صادر می‌شود. در عرصه‌های پزشکی و علمی نیز موفقیت‌های ایران در سطح رقبای جهانی است.

حیدر الموسوی می‌افزاید: جمهوری اسلامی با بنیانگذار خود یعنی امام راحل (ره) و رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای توانست گام‌های بزرگی به جلو بردارد.

وی به تاثیرپذیری جوانان از انقلاب اسلامی هم اشاره و تاکید می‌کند: بهترین نشانه این تاثیرگذاری انقلاب بر جوانان جهان، تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌هایی بود که بعد از ترور فرماندهان شهید پیروزی، حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس به راه انداختند. این تظاهرات‌ها همه جای دنیا حتی داخل آمریکا، فرانسه و انگلیس هم برگزار شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها