رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی:

تقدیر از آثار حقوقی بین‌المللی به‌منظور هدایت تألیفات به‌سوی یافتن راهکار‌های تأمین منافع ملی کشور است

حبیب‌زاده در نخستین جشنواره آثار و تألیفات حقوقی بین‌الملل گفت: تقدیر از آثار و تألیفات حقوقی بین‌المللی می‌تواند تا حدودی مهجور بودن رشته حقوق بین‌الملل در نظام دانشگاهی و حقوقی کشور را جبران کند.
کد خبر: ۵۹۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴ - 31May 2023

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نخستین جشنواره آثار و تألیفات حقوقی بین‌الملل توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهور سالن شماره ۲ اجلاس سران برگزار شد. در این مراسم «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم و «امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری، اساتید دانشگاه و دانشجویان و همچنین ناشران و نویسندگان در حوزه حقوقی بین‌الملل حضور داشتند.

حبیب‌زاده: تقدیر از آثار و تألیفات حقوقی بین‌المللی می‌تواند تا حدودی مهجور بودن رشته حقوق بین‌الملل در نظام دانشگاهی و حقوقی کشور را جبران کند

در ابتدای این مراسم «توکل حبیب‌زاده» رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی با تأکید بر اینکه برگزاری این جشنواره بعد از ۴۰ سال از ایجاد این مرکز، گام اول و مقدماتی جهت تدوین و جلب‌توجه به ضرورت تقویت و توسعه حقوق بین‌الملل در کشور است، اظهار داشت: مدیریت و یا نظارت بر پرونده‌های بین‌المللی نیازمند نیروی کارشناسی مجرب و آشنا به اقتضائات وکالتی است. در حال حاضر در مرکز امور حقوقی بین‌المللی یک نیروی کارشناس در استخدام مرکز وجود ندارد.

وی متذکر شد: در طول سالیان متمادی پرونده‌ها عمدتاً با انعقاد قرارداد وکالت با وکلای خارجی مدیریت شده است و همچنان به‌ناچار چنین وضعیتی حاکم است. البته در طول سال‌های گذشته و حتی در حال حاضر از کارشناسان حقوقی دانشگاهی و یا دستگاه اجرایی دیگر استفاده شده است.

رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی به جشنواره آثار و ارتباط آن با مدیریت پرونده‌های حقوقی در سطح بین‌الملل اشاره و بیان کرد: تقدیر از آثار و تألیفات حقوقی بین‌المللی می‌تواند تا حدودی مهجور بودن رشته حقوق بین‌الملل در نظام دانشگاهی و حقوقی کشور را جبران کند. از طرفی تقدیر از آثار تألیفی، به‌منظور هدایت تألیفات به‌سوی یافتن راهکار‌های تأمین منافع ملی کشور است و برای ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان و پژوهشگران عرصه حقوق بین‌الملل در راستای تأمین نیاز‌های کشور است.

زلفی‌گل: ما باید به‌وسیله حضور دانشجویان دکترا در عرصه بین‌الملل به‌عنوان کارآموز، از حیثیت خود در مجامع بین‌المللی دفاع کنیم

در ادامه «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در اکثر کشور‌های پیشرفته و صنعتی جهان از نخبگان در مدیریت کلان بهره می‌برند، اظهار داشت: به‌رغم اینکه ما در کشور نخبگان زیادی داریم، اما متأسفانه توزیع متوازن استعداد‌ها را در رشته‌های مختلف نداریم، ولی با این‌ وجود در رشته حقوق، این نگرانی نیست.

وی بر ضرورت توجه ویژه به رشته حقوق بین‌الملل در کشور تأکید کرد و گفت: اگر در دعاوی بین‌المللی نیرو‌های توانمند و متخصص نداشته باشیم و بخواهیم از ظرفیت وکلای خارجی استفاده کنیم، ممکن است در مواردی آسیب‌های غیرقابل جبرانی را ببینیم؛ چراکه در برخی از این پرونده‌ها نیازمند ارائه اطلاعاتی هستیم که بعضاً سرّی هستند و همین امر ممکن است برای کشور زیان‌بار باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بنابراین هر نوع هزینه کردن در حوزه حقوق بین‌الملل سرمایه‌ای است که برای ما سودآور است.

تقدیر از آثار حقوقی بین‌المللی به‌منظور هدایت تألیفات به‌سوی یافتن راهکار‌های تأمین منافع ملی کشور است/ تقدیر از آثار حقوقی بین‌المللی برای ایجاد انگیزه بیشتر در پژوهشگران حقوق بین‌الملل در راستای تأمین نیازهای کشور است

زلفی‌گل با اشاره به بهره‌مندی ایران از مزیت‌های نسبی از جمله نفت و گاز و اقلیم چهارفصل کشور، بیان کرد: امروزه در دنیا صرفاً به مزیت‌های نسبی متکی نیستند و درصددند با استفاده از علم و فناوری مزیت سازی کنند؛ بنابراین ما بدون داشتن ابزار بین‌الملل و علم و دانش نمی‌توانیم استفاده لازم را از داشته‌هایمان داشته باشیم و نیاز‌های آیندگان را رفع کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید سرمایه نمادین خود را در این عرصه افزایش دهیم، تصریح کرد: برای این امر باید بر روی دانشجویان در حوزه حقوق بین‌الملل سرمایه‌گذاری کنیم و با ایجاد زمینه فرصت‌های مطالعاتی و حضور دانشجویان دکترا در عرصه بین‌الملل به‌عنوان کارآموز و دیدن آموزش به‌صورت عملی و کسب تجربیات از حیثیت خود در مجامع بین‌المللی دفاع کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره بر گسترش دیپلماسی حقوق بین‌المللی افزود: ما باید منافع ملی را با منافع بین‌المللی هم‌سو کنیم، برای این امر باید در دانش حقوق بین‌الملل توجه ویژه شود و اگر این اقدام را انجام دهیم دنیا هم‌سو با ما خواهد بود.

در ادامه این جشنواره، از آثار و تالیفات برتر و منتخب داوران و کمیته علمی در سه بخش «کتاب تألیفی»، «طرح پژوهشی» و «رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد» تقدیر به عمل می‌آمد.

قابل ذکر است در هر بخش دو اثر به‌عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند و آثاری نیز از اساتید با سابقه حقوق بین‌الملل به صورت مجزا برگزیده شدند.

رحیمی: اگر ما از دیپلماسی حقوقی استفاده کنیم و قواعد مناسبی داشته باشیم، باعث انسجام هرچه بیشتر بین کشور‌های دنیا خواهد شد

در ادامه «امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری در این جلسه اظهار داشت: درباره رعایت حفظ منافع ملی و حقوق بین‌المللی باید بگویم این موضوع کمتر موردتوجه قرار گرفته، اما گویا قرار است مورد توجه قرار بگیرد. واقعیت این است که در حوزه منافع ملی، رشته حقوق بین‌الملل از همه رشته‌های حقوقی مهم‌تر است؛ لذا باید به همه ابعاد آن توجه شود. یکی از علل مهجور ماندن این رشته کمتر توجه شدن به رشته حقوق بین‌الملل است.

وی افزود: امروز حقوق خصوصی در امور داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما در بُعد منافع ملی باید بگویم امروز کمتر موضوعی است که در فرامرز‌ها حل نشود. امروز همبستگی بین‌المللی باعث شده تا کشور‌ها تلاش کنند ارزش مشترک تعریف کنند و با تشکیل ائتلاف کار خود را پیش ببرند. در این دوره دو یا چندجانبه‌گرایی بین کشور‌ها الزام‌آور شده و نظم حقوقی تشکیل شده است. گرچه نظام سلطه به‌ویژه آمریکا در تلاش است تا از اثرگذاری نظام الزام‌آور بکاهد و خواسته‌های خود را در اولویت قرار دهد، اما باید تلاش کنیم یک‌جانبه‌گرایی به‌جایی نرسد و حقوق بین‌الملل رشد کند.

تقدیر از آثار حقوقی بین‌المللی به‌منظور هدایت تألیفات به‌سوی یافتن راهکار‌های تأمین منافع ملی کشور است/ تقدیر از آثار حقوقی بین‌المللی برای ایجاد انگیزه بیشتر در پژوهشگران حقوق بین‌الملل در راستای تأمین نیازهای کشور است

رحیمی تصریح کرد: امروز باید با دنیا با نظام حقوقی حرف زد. استفاده از زبان حقوقی بسیار مهم است. دنیا متوجه این موضوع شده است که توافقات الزام‌آور را باید رعایت کند؛ بنابراین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید تجدید نظر درباره این رشته انجام دهند تا تعداد دروس و زمان تحصیل آن مشخص شود.

وزیر دادگستری تصریح کرد: برای تربیت حقوقدان بین‌الملل باید فکر‌هایی بکنیم تا در رشته کاربردی همراه با کارآموزی علمی و تجربی بتوانیم حقوقدان متخصص تربیت کنیم. برای این کار باید دیپلماسی حقوقی و قضایی انجام دهیم. منظور از «حقوق دیپلماسی» این است که در هنجار‌های بین‌المللی مؤثر واقع شوند و با تشکیل ائتلاف بتوانند حقوق دیپلماسی ایجاد شده در قواعد بین‌الملل استیفا کنند.

وی ادامه داد: اگر ما از دیپلماسی حقوقی استفاده کنیم و قواعد مناسبی داشته باشیم، باعث انسجام هرچه بیشتر بین کشور‌های دنیا خواهد شد و از نفوذ در قواعد بین‌الملل کاسته خواهد شد؛ به‌طور مثال ما در موضوع آزادی آقای اسدی در مدت کوتاهی با نظام قضایی بلژیک مکاتبات قضایی و دیپلماسی حقوقی را انجام دادیم و منجر به آزادی آقای اسدی شد.

رحیمی تصریح کرد: بنابراین امروز چاره‌ای نداریم جز اینکه برای حفظ ارزش‌های منافع ملی به حقوق بین‌الملل توجه کنیم مرکز امور حقوق بین‌المللی رئیس‌جمهور با وزارت دادگستری و وزارت خارجه سند دیپلماسی حقوقی را تدوین کنند و به مرحله اجرا دربیاورند.

همچنین در حاشیه این مراسم «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و «امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری از نمایشگاه کتب، مدارک، تصاویر، اسناد و نقشه‌های منتخب که با تلاش مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد در ایران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و معاونت تدوین و تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری ایجاد شده بود، بازدید کردند.

تقدیر از آثار حقوقی بین‌المللی به‌منظور هدایت تألیفات به‌سوی یافتن راهکار‌های تأمین منافع ملی کشور است/ تقدیر از آثار حقوقی بین‌المللی برای ایجاد انگیزه بیشتر در پژوهشگران حقوق بین‌الملل در راستای تأمین نیازهای کشور است

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌عنوان یک مرکز پژوهشی در حوزه دفاع مقدس، آثار خود در حوزه حقوق بین‌الملل ازجمله «مجموعه ۱۰ جلدی جنگ ایران و عراق در اسناد سازمان ملل»، «اتحاد شوم»، «حقوق بشردوستانه در جنگ ایران و عراق»، «دیپلماسی ایران و قطعنامه ۵۹۸»، «جنگ ایران و عراق و نظریه جنگ عادلانه»، «شوروی و جنگ ایران و عراق»، «جنایت جنگی»، «نظام دوقطبی و جنگ ایران و عراق»، «جنگ ایران و عراق از نگاه نظریه‌های روابط بین‌الملل»، «درس‌هایی از راهبرد حقوق دیپلماسی در جنگ ایران و عراق»، «رابطه زهرآگین آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه» را در نخستین جشنواره آثار و تألیفات حقوقی بین‌الملل ارائه داد.

بنابر این گزارش کتاب «اتحاد شوم» به نویسندگی مجید کریمی که به اسناد همکاری وزارت خارجه آمریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی (سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ میلادی) اشاره دارد و راز این همکاری را فاش کرده است. از هدایای ویژه این مراسم بود که به میهمانان هدیه داد شد. این کتاب حاوی اسنادی است که آرشیو امنیت ملی آمریکا پس از ۳۰ سال، اقدام به انتشار آن کرده است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار