دیپلماسی عزتمندانه و فعال ۳_/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

قاره سیاه پایگاه جدید انقلاب اسلامی/ دامنه تعاملات اقتصادی-سیاسی ایران به آفریقا رسید

خوشبختانه کابینه سیزدهم در راستای دیپلماسی عزتمندانه و فعال قطارش در آمریکای لاتین متوقف نمانده است و امروز در مقصد قاره سیاه قرار دارد.
کد خبر: ۶۰۳۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۲ - 13July 2023

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه مقصد آخرین سفرهای دیپلماتیک حجت‌الاسالام رئیسی رئیس جمهوری کشورمان طی امروز و روزهای آینده است تا دولت سیزدهم پیرو منویات امام خامنه‌ای در مسیر دیپلماسی عزتمندانه و فعال بتواند کشورهای آفریقایی را هم در زمره متحدان و هم‌پیمانان ایران اسلامی قرار دهد.

در حالی که چندی پیش آقای رئیسی در سفر به سه کشور آمریکای لاتین دستاوردهای اقتصادی-سیاسی و فرهنگی درخور شأنی کسب کرد و روابط راهبردی ایران را در حوزه آمریکای لاتین گسترش داد، اما خوشبختانه دولت در راستای دیپلماسی عزتمندانه و فعال قطارش در آمریکای لاتین متوقف نمانده است و امروز در مقصد قاره سیاه قرار دارد.

روابط ایران با کشورهای آفریقایی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در مسیر تعامل

رئیس جمهور در نخستین دقایق بامداد چهارشنبه، پیش از عزیمت به سفر منطقه‌ای به سه کشور آفریقایی، در گفت‌وگویی با خبرنگاران درباره برنامه‌ها و اهداف سفرش گفت: این سفر به دعوت رسمی روسای جمهور کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام می‌شود.

قاره سیاه پایگاه جدید انقلاب اسلامی/ دامنه تعاملات اقتصادی-سیاسی ایران به آفریقا رسید

وی افزود: روابط ایران با کشورهای آفریقایی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روابط بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف بوده است، اما این روابط به مرور زمان و به‌ویژه در دهه اخیر، در برخی عرصه‌ها دچار توقف‌هایی شد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه کشورهای آفریقایی ثروت‌ها، منابع، استعدادها و ظرفیت‌های عظیمی دارند که می‌تواند با ظرفیت‌های بزرگی که به برکت انقلاب اسلامی و حضور مردم در ایران ایجاد شده، مبادله شود، اظهار داشت: یکی از بهترین حوزه‌هایی که امروز برای همکاری در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، حوزه کشورهای آفریقایی است که هم ظرفیت‌های خوبی دارد و هم این کشورها به همکاری با ایران علاقمند هستند.

استقبال رسمی «ویلیام سامویی روتو» از حجت‌الاسلام رئیسی

پس از فرود هواپیمای آقای رئیسی در فرودگاه شهر نایروبی، مطابق عرف دیپلماتیک رئیس جمهور کشورمان توسط «آلفرد موتوآ» وزیر خارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

قاره سیاه پایگاه جدید انقلاب اسلامی/ دامنه تعاملات اقتصادی-سیاسی ایران به آفریقا رسید

در گام بعدی «ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا در محل کاخ ریاست‌ جمهوری این کشور به صورت رسمی از حجت‌الاسلام رئیسی، استقبال کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی: به برکت خون شهدا و راهنمایی‌های امام خامنه‌ای پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم

آقای رئیس جمهور در برنامه بعدی خود در این سفر در نشست خبری مشترک با رییس جمهور کنیا، اظهار داشت: همکاری ایران با قاره آفریقا ریشه تاریخی دارد و ما معتقدیم این روابط می‌تواند میان دو ملت ایران و کنیا روز به روز توسعه یابد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه آفریقا قاره ظرفیت‌هاست، ادامه داد: ظرفیت‌های بسیاری در این قاره وجود دارد. نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به این قاره نگاه کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی، معنوی، منابع طبیعی و معدنی است.

قاره سیاه پایگاه جدید انقلاب اسلامی/ دامنه تعاملات اقتصادی-سیاسی ایران به آفریقا رسید

رئیس جمهور افزود: نگاه ما به آفریقا و کشور دوست خود کنیا این است که این کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد که تبادل ظرفیت‌های میان دو کشور می‌تواند به ارتقای روابط کمک کند.

حجت‌الاسلام رئیسی عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا و راهنمایی‌های رهبر فرزانه کشورمان، کشورمان علیرغم وجود همه تحریم‌ها توانسته پیشرفته‌ای خوبی داشته باشد.

امضای ۵ سند همکاری میان ایران و کنیا

همچنین در راستای تعاملات دوجانبه مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کنیا برگزار شد و مقامات دو کشور ۵ سند همکاری امضا کردند.
 
قاره سیاه پایگاه جدید انقلاب اسلامی/ دامنه تعاملات اقتصادی-سیاسی ایران به آفریقا رسید
 
این اسناد همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای بود که از سوی وزاری «امور خارجه»، «اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال»، «گردشگری، حیات وحش و میراث»، «معدن، اقتصاد آبی و امور دریایی» و «آموزش کنیا» و  وزاری امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا به امضا رسید.
 
انتهای پیام/371
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار