سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد؛

پیگیری بازپس‌گیری پول‌های مسدودی ایران در ژاپن از سوی وزیر امور خارجه

کنعانی گفت: در دیدار سال گذشته آقای رئیسی با نخست وزیر ژاپن موضوعات دو جانبه از جمله اخذ پول‌های بلوکه شده ایران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت که برای تحقق این موضوع در سفر آقای امیرعبداللهیان هم پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.
کد خبر: ۶۰۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸ - 07August 2023

بازپس‌گیری پول‌های بلوکه شده ایران از ژاپن در دستور کار سفر امیرعبداللهیانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) با تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه اظهار داشت: از دیدار با شما عزیزان مجددا اظهار خرسندی می‌کنم، فردا یادآور شهادت هشت دیپلمات ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در شهر مزار شریف افغانستان است که یاد و خاطره این عزیزان را گرامی می‌دارم.

کنعانی خاطرنشان کرد: نامگذاری یک روز به عنوان روز خبرنگار نشان از نقش و اهمیت ویژه شما خبرنگاران دارد. ما اعتقاد داریم که خبرنگاران چشمان بیدار جامعه هستند و با قلم خود می‌توانند حافظ شفافیت، راستی و درستی افکار عمومی و آحاد جامعه باشند.

وی افزود: در عصر ارتباطات نقش خبرنگاران بسیار پر رنگ‌تر شده و همچنین اهمیت جایگاه آنان افزایش پیدا کرده است. آرزو می‌کنم همه قلم‌های شما و تلاش هایشان مانا و ماندگار باشد، بنده به سهم خودم این روز را به همه خبرنگاران به ویژه خبرنگاران حوزه سیاست خارجی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مد نظر داشتیم که همانند سال‌های گذشته نشست مشترکی بین شما و آقای امیرعبداللهیان برگزار شود که با توجه به سفر ایشان امکان این مهم فراهم نشد.

کنعانی در خصوص سفر وزیر امور خارجه به ژاپن گفت: در جریان هستید که جناب آقای امیرعبداللهیان امروز وارد ژاپن شدند که دیدار با مقامات ژاپنی از محور‌های این سفر است.

وی افزود: موضوعاتی مختلفی بین ایران و ژاپن وجود دارد که در چارچوب روابط تاریخی انجام می‌شود. دیدگاه‌های مشترک زیادی در گسترش روابط وجود دارد و جزو اولویت‌های مهم دولت سیزدهم محسوب می‌شود لذا اهتمام ویژه‌ای برای گسترش روابط با ژاپن داریم که یکی از موضوعات مهم این سفر موضوع مطالبات ایران از ژاپن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در دیدار سال گذشته آقای رئیسی با نخست وزیر ژاپن موضوعات دو جانبه از جمله اخذ پول‌های بلوکه شده ایران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت که برای تحقق این موضوع در سفر آقای امیرعبداللهیان هم پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: با توجه به روابط خوب دو کشور ایران و روسیه زمینه و فرصت خوبی در سفر معاون وزیر خارجه روسیه به تهران ایجاد شد تا در این زمینه گفت‌وگو‌های لازم صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: سفر آقای باقری به مسقط نیز به منظور پیگیری گفت‌وگو‌های دو جانبه، مسائل منطقه و بین الملل انجام شد که ما موضوعات بسیار مهمی را با نقش‌آفرینی عمان در دست پیگیری داریم که به طور مستمر نیاز به پیگیری و گفت‌وگو دارد.

وی افزود: مقامات عمانی هم در تحقق این مهم اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند که در مورد تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا ملاک جمهوری اسلامی نگاه انسانی به آن است و این موضوع هم جزو موضوعات جاری بین طرف‌های مختلف است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حضور نظامی آمریکا در تنگه هرمز گفت: معتقدیم که تامین امنیت آب راه‌ها و کشتیرانی ایمن در خلیج فارس جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است و باید در چارچوب همکاری مشترک کشور‌های حوزه خلیج فارس انجام شود.

کنعانی بیان داشت: کشور‌های حوزه خلیج فارس توان لازم را دارند که بدون دخالت بیگانگان امنیت منطقه را تامین کنند. دخالت بیگانگان با هدف تامین امنیت، هیچ پایه و اساسی ندارد و حضور نظامی آمریکا هیچگاه موجب تامین امنیت نشده است بنابراین هیچ ضرورتی به حضور نیرو‌های بیگانه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اختلاف ایران و عربستان سعودی بر سر موضوع میدان نفتی آرش تاکید کرد: موضوع میدان نفتی آرش را یک موضوع حقوقی و فنی می‌دانیم و در این زمینه هم بر حقوق ملت ایران تاکید داشته واعلام کردیم که در چارچوب فنی مذاکره می‌کنیم.

کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است این اختلافات بدون از فضای رسانه پیگیری و مورد بررسی قرار بگیرد، حسن همجواری ایجاب می‌کند که اختلافات با همسایگان در فضای آرامش انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بهبود روابط تهران - قاهره گفت: در ارتباط با قاهره تحولات جدیدی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشور‌های منطقه هیچ محدودیتی قائل نیست و از هر مذاکره‌ای در این زمینه استقبال می‌کند.

وی افزود: در خصوص ارتباط با عربستان و بازگشایی سفارت این کشور در تهران هم روند بازگشایی در حال انجام است و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته که هر زمان آمادگی کامل در این زمینه به وجود بیاید، قطعا اقدامات نهایی انجام خواهد شد.

کنعانی در خصوص هتک حرمت قرآن کریم گفت: از ابتدا که اولین اقدام در سوئد انجام شد جمهوری اسلامی ایران تمام اقدامات لازم را انجام داد و در اولین اقدام وزیر امور خارجه از دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی درخواست تشکیل جلسه اضطراری کرد.

وی افزود: همچنین در نشست جنبش عدم تعهد در باکو این موضوع با قاطعیت پیگیری شد و منتج به یک بیانیه شد و در نشستی که وزارت امور خارجه پیگیری کرد پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران مطرح سد و در بیانیه پایانی مورد توجه قرار گرفت، همچنین برای سفرای کشور‌های اسلامی در سازمان ملل مسئولیت‌هایی نیز در این زمینه تعریف شد.

کنعانی با بیان اینکه وزیر امور خارجه تماس‌های تلفنی متعددی با وزرای خارجه کشور‌های مختلف داشت، گفت: دستگاه دیپلماسی گفت‌وگو‌های متعددی انجام داد و یاداشت‌های اعتراضی خود را به دانمارک و سوئد انجام داد، همچنین در ارتباط با تشکل‌های دینی تعامل کامل وجود دارد، بنابراین دستگاه دیپلماسی از هیچ اقدامی برای بازدارندگی نسبت به هتک حرمت مجدد قرآن کریم دریغ نکرده است.

خبر در حال تکمیل است

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار