امام حسین (ع) با چه ساختاری مبارزه کرد؟

یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: نظامی که برای منکر‌های خود نظام علمی می‌سازد و برای از بین بردن معروف شروع به ساخت توجیهات می‌کند از سایر دسته‌های منکر خطرناک‌تر است، از این رو باید بدانیم که امام حسین (ع) با چه چیزی مبارزه کردند، آیا با یک گناه فردی مقابله کردند یا با یک منکر اجتماعی صرفا مبارزه کرده یا نه با منکری مبارزه کردند که در تلاش بود ساختاری را ایجاد کند که معروف‌کُش یا منکرساز باشد.
کد خبر: ۶۰۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰ - 12August 2023

امام حسین (ع) با چه ساختاری مبارزه کرد؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سیدجعفر حسینی» کارشناس مسائل مذهبی در سلسله مباحث هدف قیام امام حسین (ع) با اشاره به تفاوت منکرات با یکدیگر اظهار داشت: گاهی شخصی دچار منکر می‌شود، گاهی نیز یک مجموعه این منکر را در جامعه اشاعه می‌دهد، این دو هرکدام گناه کردند، اما گناه این دو با هم تفاوت دارند، اما در این میان منکر بزرگ‌تری وجود دارد گاهی یک نظام یا مجموعه‌ای ساختاری را ایجاد می‌کند که معروف‌کش یا منکرساز خواهد بود به عبارتی دیگر به دنبال تبدیل کردن معروف به منکر و بالعکس هستند، این موضوع بسیار خطرناک است و نسبت به دو منکر قبلی گناهش بیشتر است.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: مهم است که ما در نظام معروفات و منکرات بدانیم ریشه منرکات چیست. همانطور که فساد فردی، اجتماعی و تمدنی داریم در مقابلش نیز دین‌داری فردی اجتماعی و تمدنی هم متصور است؛ بنابراین این نکته مهم است که در نظام معروفات و منکرات ریشه‌ها کدام هستند.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ مردم یک رژیم منکرساز را نابود و نظام اسلامی را بر روی کار آوردند، اما این آخرین مرحله از معروف‌سازی نبود بلکه معروفات بزرگتری پیش‌روی مردم بود، مساله بیداری مردم منطقه و معروف بزرگتر یعنی آگاهی همه مردم دنیا مطرح بود، در نظام معروفات ریشه معروفات شکل‌گیری یک نظام مبتنی بر آموزه‌های اسلام است که بتواند حق را در دنیا گسترش دهد، همانطور که نظام کفر به دنبال اقامه فساد در عالم است.

وی افزود: حق نمی‌تواند گسترش پیدا کند مگر با نظامی که مبتنی بر اسلام باشد، رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشات خود فرمودند «بزگترین معروف نظام اسلامی و ایجاد و حفظ آن است»، یعنی هرکسی در هرجای این نظام اسلامی باشد باید بهترین اقامه معروف و حفظ آن کار را انجام دهد و هرکسی در هرجای این نظام اسلامی کار خود را درست انجام ندهد آنگاه گرفتار یک منکر شده است که در مقیاس فردی نیست بلکه در یک مقیاس تمدنی در حال ترک فعل است، فساد او با کسی که یک گناه فردی می‌کند یکسان نیست لذا مساله منکر مهم است. گناه، گناه است، اما آثار آن یکسان نیست.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: امام حسین (ع) در بیان معروف خود فرمودند «برای کار‌های بزرگ اراده‌های بزرگ نیاز دارد»، برای اقامه معروف بزرگ یک اراده بزرگ نیاز است، امام اراده‌اش تنها برای یک منکر و فساد فردی نبود، فرهنگ تقابل با جاهلیت‌ها و فرهنگ تقابل با منکرات از کوچه‌های تاریخ گذشت و نسل به نسل و عصر به عصر به دست ما رسید و امروز ما همان وظیفه‌ای را داریم که محبان و شیعیان امام حسین (ع) در کربلا داشتند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار