مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان:

۴۰ درصد تولیدات استان صادرات محور است

«خلیقی» با بیان اینکه بیشترین مراودات تجاری ما با اقلیم کردستان عراق است، گفت: ۴۰ درصد تولیدات استان صادرات محور است و معاملات بین تجار عراقی و ایرانی با ارز کشورمان یعنی ریال انجام می‌شود.
کد خبر: ۶۰۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸ - 14August 2023

۴۰ درصد تولیدات استان صادرات محور استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «بختیار خلیقی» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در پنجاه و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سنندج اظهار داشت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی براساس قانون بهبود کسب و کار تشکیل شده و مصوبات آن ضمانت اجرایی دارد و دستگاه‌های اجرایی هم مکلف به اجرای آن هستند.

وی عنوان کرد: صادرکنندگان برای صادرات به کشورهای افغانستان و عراق تا قبل از سال ۱۳۹۷ نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات معافیت داشتند ولی از این سال به بعد براساس مصوبات شورای اقتصادی سه قوه این معافیت برداشته شد.

این مسئول با بیان اینکه بیشترین مراودات تجاری ما با اقلیم کردستان عراق است، گفت: ۴۰ درصد تولیدات استان صادرات محور است و معاملات بین تجار عراقی و ایرانی با ارز کشورمان یعنی ریال انجام می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان داشت: هفت روش بازگشت ارز حاصل از صادرات شامل فروش از طریق سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات، تهاتر کالا به کالا، فروش ارز به صورت اسکناس بانک مرکزی و بازپرداخت تسهیلات ارزی اعطای است.

خلیقی با بیان اینکه در کردستان کارت‌های بازرگانی تاکنون ابطال نشده است، گفت: ۲۶۷ واحد مشمول بازگشت ارز حاصل از صادرات در استان هستند که از این تعداد ۷۰ مورد تولیدی و ۱۹۷ واحد هم غیر تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در استان ۱.۲ میلیارد یورو بازگشت ارز حاصل از صادرات داشتیم، متذکر شد: در بخش واحدهای تولیدی تاکنون ۵۵ میلیون یورو به عبارتی ۴۶.۷ درصد و در واحدهای غیرتولیدی ۷۱ میلیون یورو معادل ۶.۶ درصد تاکنون ارز حاصل از صادرات برگشت داده شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار