یادداشت/ مهدی شهرودی

دفاع مقدس؛ صحنه اقتدار نیروهای مسلح

جنگ در شرایطی به کشور تحمیل شد که به لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی در شرایط خوبی قرار نداشتیم، اما به رغم این نابسامانی ارتش که از یک بدنه مردمی قابل توجهی برخوردار بود، توانست در مقابل هجمه گسترده دشمن و ماشین جنگی بزرگ صدام مقاومت کند.
کد خبر: ۶۱۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۲ - 19September 2023

دفاع مقدس؛ صحنه اقتدار نیروهای مسلحگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ مهدی شهرودی؛ با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، آمریکایی‌ها دست به اقدامات مختلفی زدند تا مانع ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی در سطح منطقه شوند.

در ابتدا آمریکایی‌ها تلاش کردند در مسیر انقلاب از طریق دولت موقت انحراف ایجاد کنند که خوشبختانه موفق نشدند. سپس دست به توطئه‌ها و ترور‌های مقامات و مسئولان و اقدامات امنیتی زدند و ناامنی‌های گسترده‌ای را در سطح کشور ایجاد کردند؛ اما خوشبختانه از این اقدامات نیز نتیجه‌ای نگرفتند.

در این راستا آمریکایی‌ها پس از توطئه‌های سیاسی و امنیتی به ترفند نظامی روی آوردند و با حمایت و پشتیبانی صدام حسین جاه‌طلب جنگ تمام عیاری را علیه جمهوری اسلامی ایران که یک نظام نو پا بود را تحمیل کردند.

بر این اساس جنگ در شرایطی به کشور تحمیل شد که به لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی در شرایط خوبی قرار نداشتیم، اما به رغم این نابسامانی ارتش که از یک بدنه مردمی قابل توجهی برخوردار بود و قدرت نظامی بالایی نسبت به ارتش‌های منطقه داشت توانست در مقابل هجمه گسترده دشمن و ماشین جنگی بزرگ صدام مقاومت کند.

ما در سال اول جنگ تحمیلی شاهد رشادت دلاورمندان ارتشی بودیم و مسائل اول جنگ تحمیلی شاید کمتر بیان شده باشد؛ لذا این رشادت‌های نیروهای ارتشی بود که ماشین جنگی مورد حمایت شرق و غرب (آمریکا و شوروی) را که به لحاظ تجهیزاتی و اطلاعاتی و آموزش و مورد حمایت‌های مالی کشور‌های عربی منطقه بود و به صورت گسترده با ۱۲ لشکر به خاک ایران اسلامی تجاوز کرد را ظرف مدت کوتاهی متوقف کرد.

با توجه به اینکه ارتش در سال اول جنگ تحمیلی نیرو‌های نظامی همچون سپاه و بسیج آنچنان ساماندهی درستی پیدا نکرده بودند و درگیر مسائل داخلی بودند لذا نقش ارتش در سال اول جنگ برجسته بود.

بعد از تثبیت و متوقف کردن ماشین جنگی عراق و طراحی‌های عملیات‌های بزرگی همچون بیت‌المقدس و فتح‌المبین، عملیات‌های بزرگ دیگری توسط ارتش انجام شد که منجر به آزادسازی و فتح خرمشهر شد.

پس از این مرحله به بعد بود که ما شاهد وحدت، هم‌افزایی و همبستگی بین نیرو‌های ارتش سپاه و بسیج و سایر نیرو‌های نظامی بودیم و توانستیم عملیات‌های مختلفی را طرح‌ریزی و اجرا کنیم که پیروزی‌های زیادی برای کشورمان در پی داشت.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها