معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری جشنواره آوای مهر تاکید کرد؛

حمایت از موسیقی حماسی در قالب برگزاری جشنواره «آوای مهر»

هاشمی گفت: امسال اولین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی آوای مهر را برگزار می‌کنیم که در راستای حمایت و تشویق ما از آثار موسیقی حماسی است.
کد خبر: ۶۲۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶ - 02October 2023

.به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست خبری جشنواره بین المللی موسیقی «آوای مهر»، با حضور «سید محمدصادق هاشمی» معاون فرهنگی بنیاد شهید برگزار شد.

هاشمی با تشریح جزئیات اولین جشنواره بین المللی موسی حماسی ایثار با عنوان «آوای مهر» اظهار داشت: استفاده از ظرفیت آواها و نواها یکی از آثار ماندگار انقلاب اسلامی است که از آن دوران تا به امروز همچنان استفاده می‌شود. یکی از ابزارهای انجام رسالت ما در تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت استفاده از هنرهایی چون فیلم، کتاب و نیز ظرفیت موسیقی است تا در جایی که کشور نیازمند حمایت و ترغیب ما از هنرمندان برای تولید آثار انقلابی و مردمی است کارهای خوبی تولید شود. در این راستا برگزاری جشنواره‌ها را تدارک دیدیم. هرچقدر کار ما تداوم داشته باشد نقش موثری در تولیدات آثار بیشتر خواهیم داشت.

وی بیان کرد: امسال اولین دوره جشنواره بین المللی موسیقی نوای مهر را برگزار می‌کنیم. ۱۸۴ اثر به دست ما رسیده است که در شش گروه بین المللی از ۴ کشور سوریه، لبنان، افغانستان و عراق برای اجرا در اختتامیه انتخاب شدند. بقیه ۲۳ اثری که در مرحله نهایی در این جشنواره شرکت کردند از ۱۴ استان کشور خودمان هستند که همه گروه ها آثار خود را به شش هزار شهید استان لرستان تقدیم کردند. 

معاون فرهنگی بنیاد شهید گفت: جشنواره از ۱۱ تا ۱۳ مهر در استان لرستان و اختتامیه آن در روز ۱۳ مهر در خرم آباد برگزار می‌شود. از آنجا که در حوزه موسیقی کشوری غنی هستیم و همه اقوام موسیقی خاص خود را دارند تصمیم بر این شد اولین دوره بین المللی این جشنواره در استان لرستان که موسیقی آن ذاتا حماسی است برگزار شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در انتخاب آثار برگزیده بیشترین تمرکز ما بر اشعار بوده که پیام شهدا و انقلاب اسلامی را برساند و از دیگر نکات قابل توجه در انتخاب آثار موسیقی آنها است. 

هاشمی با اشاره به آثار حمایت شده بیان داشت: ما گروه تولیدی نداریم و کار تولید را به گروه‌های فعال این حوزه می‌سپاریم. برگزاری جشنواره‌ها نیز یکی دیگر از کارهای ماست که برخی شهرها درخواست کردند تا این جشنواره‌ها را در استان‌های مختلف برگزار کنیم که از آن استقبال می‌کنیم. قصدی برای تولید مستقیم نداریم بلکه حمایت و تشویق و ترغیب از برنامه‌های ماست.

معاون بنیاد شهید گفت: در سال گذشته ۶۰ اثر استانی و ملی در حوزه موسیقی داشتیم. امسال طرحی را دنبال می‌کنیم که بیش از ۶ فیلم داشته باشیم. یکی دیگر از ماموریت‌های ما معرفی جوانان خودجوش و گمنامی است که در نقاط دورافتاده زندگی می‌کنند و فعالانه گروه‌هایی را راه اندازی می‌کنند که بعضا نتیجه فعالیت اقداماتی مثل سرود سلام فرمانده می‌شود. یکی از بهترین راه‌های شناسایی گروه‌ها برگزاری همین جشنواره موسیقی است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد شهید برنامه‌ای برای حمایت از پیشکسوتان موسیقی نواحی دارد یا نه تصریح کرد:  قرار نیست همه بار انقلاب را ما برداریم. مسوولیت ما در حوزه موسیقی ایثار و شهادت است.‌ معتقدیم این حوزه سال‌ها بعد دفاع مقدس به دلیل عدم حمایت مسوولین به فراموشی سپرده شد و در این چند سال به صورت جدی و با فرمایش مقام معظم رهبری بار دیگر دنبال شد. حتما هنرمندان شاخصی که در این حوزه اثر داشته باشند و بخواهند کاری تولید کنند حمایت خواهند شد.

هاشمی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا از اجرای آثار در کشورهای مقاومت حمایت می‌شود، گفت: تمرکز ما در خود استان لرستان است و آثار در سه روز در سه سالن آثار اجرا می‌شوند. حوزه سرود و موسیقی و هنر خودش، خودش را معرفی می‌کند و فقط نیازمند ایجاد عرصه است.‌ اگر عرصه ایجاد شود و رسانه‌ها بپردازند کار خوب و زیبا و مردم پسند به خودی خود توسط کار برجسته خواهد شد. لذا فعلا برای اعزام گروه‌ها به کشورهای دیگر برنامه‌ای نداریم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار