به گزارش دفاعپرس از قم، فصل دوم هیئت اندیشهورز کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور علما و اندیشمندانی از ایران و عراق و با محوریت نقش روحانیت و مساجد در تربیت نوجوانان و جوانان برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین «کمالالدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری کشور در این نشست، با بیان اینکه مخاطبان اصلی ما در هیأت اندیشهورز، مربیان و ائمه جماعت هستند، اظهار داشت: ما در این نشستها مبنای تربیت توحیدی را دنبال میکنیم؛ این روش با تربیت اخلاقی منافاتی ندارد و باید اخلاق هم کنار این مباحث گفته شود.
وی با بیان اینکه ورود به عرصه عرفان ظرافتهای خاص خود را دارد، اما این نباید مانع از ورود و استفاده از آن شود، عنوان کرد: اگر عرفان حقیقی و ناب را عرضه نکنیم و آن را دست نیافتنی جلوه دهیم، جوان و نوجوان ما عرفان را از دیگر مواضع و دکّانها طلب و تهیه میکند.
فعالیت ۶ هزار کانون تربیت محور در کشور
در ادامه این نشست، حجت الاسلام «محمدرضا حیدری»، دبیر هیأت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اهداف تشکیل هیأت اندیشهورز در ستاد کانونهای مساجد، گفت: هیأت اندیشهورز با این هدف که مبانی دینی را در حوزه فرهنگ و هنر در رشتهها و رسته ها، اتخاذ مبنا و کاربردی و آن را در بستر مسجد جریان ساز کند، فعال شده است و نتیجه این تلاشها تهیه کتاب نظام تربیت توحیدی شد.
مدیر ستاد کانونهای مساجد استان قم تأکید کرد: قریب شش هزار کانون تربیت محور در کشور فعالیت میکنند که اساسا فعالیت آنها حول محور تربیت است و این کتاب دقیق و به شدت کاربردی و متناسب با جوان معاصر است که میتواند برای آنها کاربردی باشد.
ذائقه بچههای مسجد را در برنامهها لحاظ کنیم
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی، عضو هیأت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانونهای مساجد کشور گفت: از جاذبههای مهم کانونهای مساجد پرداخت به امور وهمی و خیال در لابلای فعالیتهای فرهنگی هنری است اینچنین نوجوان و جوان جذب میشود و در لایههای بعد مسائل عقلی و حتی مافوق عقلی را هم میپذیرند.
وی افزود: اگر مخاطب اصلی کانونهای مساجد نوجوانان و جوانان اند، پس باید مطابق با ذائقه آنها برنامه داشته باشیم.
مبارزه با ظلم، عرفان عملی است
حجت الاسلام و المسلمین «الدراجی» استاد حوزه و دانشگاه بغداد نیز در این نشست با بیان اینکه عبادت صرف ارزشی ندارد، تأکید کرد: امام خمینی (ره) نقطه مرکزی همه فعالیتهای خود در عرصههای مختلف را مبارزه با ظالمان تعیین کردند و در ایران با شاه و در عراق با صدام مبارزه داشتند.
الدراجی با اشاره به نقش مسجد و اهمیت آن در عصر جدید، گفت: مسجد پیونددهنده امت با فقاهت است. مسئله دیگر، پیوند امت با امام حسین (ع) به طور خاص است. امت باید بداند راه به سمت خداوند از مسیر امام حسین (ع) است.
مسجد پایگاه انتقال مفاهیم است
حجتالاسلام «علی امینینژاد» نیز در این نشست با اشاره به اهمیت دوران نوجوانی و جوانی در زندگی و تاثیری که میتوان در این سنین بر افراد گذاشت، گفت: وقتی از نوجوان صحبت میکنیم با مسائل مختلفی مواجه هستیم و مسجد قبل و بعد از این دوران تاثیر مهمی دارد و پایگاه انتقال مفاهیم است.
۹۰ درصد کار مسجد وابسته به امام جماعت است
در ادامه آیت الله حسن رمضانی، عضو هیأت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانونهای مساجد گفت: اگر امام جماعت و مربی خودخواسته عالم و پاک و وارسته داشته باشیم ۹۰ درصد راه را رفته ایم و ۱۰ درصد باقیمانده با توجه به شرایط و اقتضائات مکان و مخاطب ادامه پیدا کند.
آیت الله رمضانی تأکید کرد: ما اگر هزاران طرح داشته باشیم، اما افراد مجری آنها را نداشته باشیم، راه به جایی نخواهیم برد. امام جماعت باید آماری از خانوادههای محله مسجد خود داشته باشد و با آنها ارتباط برقرار کند و برایشان برنامه داشته باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه بحث در خصوص نوجوانان است، باید بگویم، چون این قشر از جامعه دغدغههای بزرگسالان را ندارند و به راحتی تاثیرپذیر هستند.
علما در مسجد حضور داشته باشند
در ادامه مهدی مقدم، معاون فرهنگی هنری ستاد کانونهای مساجد کشور گفت: اگر میخواهید با معنویت نسبت به جذب جوانان و نوجوانان اقدام کنید باید یکی از علما را در مسجد بگمارید تا این اتفاق رخ دهد.
وی عنوان کرد: در غیر این صورت این امر میسر نخواهد شد یعنی آنچنان مقدمات را سخت و دشوار میکنند که اتفاقات خوب همیشه در حد حرف باقی میمانند و هیچ وقت وقوع نخواهند افتاد.
روحانی در همه حال باید دغدغه مردم را داشته باشد
حجت الاسلام و المسلمین «شیخ محمدسعید نعمانی»، از شاگردان شهید صدر نیز در این نشست با بیان اینکه الگو، مسئله مهم ماست گفت: متاسفانه بعضی از ما وقتی این لباس را میپوشیم، گمان میکنیم همه مردم باید در مقابل ما بایستند.
وی افزود: شهید صدر وقتی کتاب اقتصادنا را مینویسد که هنوز جایگاه خود را از دست نداده است، روی جلد آن مینویسد محمد باقر صدر نه سید، نه حجت الاسلام، نه آیت الله ابدا هیچ یک از اینها را نمینویسد؛ این مسئله باید برای ما الگو باشد.
حجت الاسلام و المسلمین شیخ نعمانی تأکید کرد: مردم هم از ما توقع دارند. امام خمینی یک الگوی مسلم برای ماست چرا که فقط آنگونه نبود که بالای منبر سخنرانی کنند و مردم را به جنبش و حرکت درآورند. تربیت مسئله آسانی نیست.
وی گفت: شهید صدر تعبیری داشت و میگفت اگر من امکان داشتم برای هر ۱۰۰ نفر یک روحانی میگذاشتم، به اعتقاد ایشان کار روحانی فقط این نیست که در بالای منبر سخنرانی کند. روحانی باید در حالت دارایی و نداری و در همه حالتها در موضوع تربیت، همراه مردم باشد.
حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن وکیلی، عضو هیأت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور نیز ابراز کرد: بر اساس خصوصیات فطری میتوان در فرآیند تربیت راهکار عملیاتی جزیی ارائه داد؛ برخی از اینها ناظر بر ارتباط مستقیم نوجوانان و جوانان با خداوند متعال است و برخی ناظر به فرآیند جذب، تعمیق بخشیدن و استمرار دادن است.
مولف کتاب «نظام تربیت توحیدی» تصریح کرد: نسبت به ارتباط با خداوند مجموعهای از اوصاف فطری است که اگر به شکل صحیح معرفی شوند به طور طبیعی انسان به آنها جذب خواهد شد.
از جمله محورهای نشست هیات اندیشه ورز کانونهای مساجد کشور راهکارهای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد با تاکید بر فطرت، معنویت و عرفان حقیقی، چگونگی گرایش جوان به معنویّت، چگونگی شکل گیری سلوک و آئین رفتار از منظرگاه عرفان حقیقی در نوجوانان و جوانان در بستر مسجد، راههای تطهیر قوه خیال جوان با تاکید بر مباحث عرفانی و ... بود.
انتهای پیام/