رسوایی بزرگ آپارتاید رسانه‌ای

برخورد قهری شبکه اجتماعی «ایکس» با رسانه‌های ایرانی و حذف تیک آبی و طلایی آنها، در نوع خود نشانه‌ای عینی از عمقِ تاثیرگذاری قابل توجه این رسانه‌ها است که به طور خاص جریان‌های رسانه‌ای و فکری رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا را در بحبوحه جنگ غزه به شدت آشفته و نگران کرده است.
کد خبر: ۶۵۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰ - 19February 2024

رسوایی بزرگ آپارتاید رسانه‌ایبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، قدرت‌های غربی چندین دهه است که با تفوقِ امکانات مادی و نظامی و البته ارائه یک گفتمان خاص فکری و ایدئولوژیک در عرصه بین‌المللی، خود و جهان بینی‌هایشان را به مثابه نقطه اوج مدنیت به جهانیان معرفی کرده و می‌کنند. در این راستا، اساسا خوب یا بد بودن و یا اینکه یک کشور مستحق پاداش و یا مجازات باشد، گزاره‌ای است که قدرت‌های غربی به واسطه ارزیابی نسبتِ یک کشور با ارزش‌ها و اصول مطلوب ادعایی خود، آن را می‌سنجند. 

در این راستا، به تازگی پرده‌ای جدید از تبعیض آمیز بودن و به طور خاص شعاری بودنِ ادعا‌های غرب در مورد مفهوم ازادی بیان و رسانه، خود را نمایان ساخته است. ماجرا از این قرار است که شبکه اجتماعی ایکس به تازگی در حرکتی به حذف تیک آبی و طلایی برخی رسانه‌های برون مرزی کشورمان نظیر پرس تی وی، هیسپان تی وی، شبکه العالم و البته شماری از وب سایت‌های خبری ایرانی اقدام کرده و استدلال اصلی خود در این رابطه را نیز این مساله تعریف کرده که مراودات شبکه احتماعی ایکس با رسانه‌های ایرانی به عنوان کشوری که تحت تحریم‌های آمریکا است، نقض قوانین و مقررات محسوب می‌شود و باید از آن جلوگیری شود. 

این حرکت نشان داد که تا چه اندازه ادعا‌های دور و دراز غرب در رابطه با تعهد به آزادی بیان و دموکراسی، دروغ و ریاکارانه است و آنچه غرب حقیقتا به آن معتقد است، چیزی جز استاندارد‌های دوگانه و فرصت طلبی نیست. البته که در سال‌های اخیر و در قالب مسائل و نمونه‌های مختلف، شاهد این رویکرد منافقانه جهان غرب و جریان‌های همراه و متحدِ سیاسی و رسانه‌ای آن بوده ایم با این حال، آنچه اخیرا شبکه اجتماعی ایکس علیه رسانه‌های کشورمان انجام داده، نمود‌های عینی از این موضوع را به نمایش گذاشته است.

برخورد قهری شبکه اجتماعی ایکس با رسانه‌های ایرانی و حذف تیک آبی و طلایی آن ها، در نوع خود نشانه‌ای عینی از عمق تاثیرگذاری قابل توجه این رسانه‌ها را به نمایش می‌گذارد که به طور خاص جریان‌های رسانه‌ای و فکری رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا را در بحبوحه جنگ غزه (به واسطه روشنگری رسانه‌های ایرانی در مورد جنگ غزه) به شدت آشفته و نگران کرده است. 

از این منظر، اگر این رسانه‌ها از قدرت تاثیرگذاری برخوردار نبودند، اساسا چه دلیل داشت که لابی‌های صهیونیستی و آمریکا با اعمال فشار بر شبکه اجتماعی ایکس، به دنبال انجام برخورد‌های قهری با رسانه‌های ایرانی باشند؟

اقدام اخیر شبکه اجتماعی ایکس در برخورد با رسانه‌های ایرانی، نمودی عینی از این مسأله را به نمایش گذاشت که تا چه اندازه رسانه‌های اجتماعی و عمومی در غرب، از ماهیت مستقل، عاری هستند. موضوعی که کاملا در تضاد با ادعا‌های دور و دراز آن‌ها در زمینه استقلال شان قرار دارد و این طیف از رسانه‌ها همواره از تعهد خود بر به اصطلاح جریان آزادِ اطلاعات سخن گفته‌اند. 

به بیان ساده‌تر، آپارتاید رسانه‌ای غرب در جریان اقدام اخیر شبکه اجتماعی ایکس و البته جریان‌های پشت پرده سیاسی علیه رسانه‌های ایرانی، بیش از هر زمان دیگری جلوه‌های عینی خود را به نمایش گذاشته است.

منبع: سایت الف

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار