پاکدامنی از نگاه قرآن

پاک بودن از حرام جنسی یکی‌از اوصاف مؤمنین است، از آثار مخرب ناپاکی در جامعه و خانواده می‌توان به پیدایش هرج و مرج در روابط خانواده، ظهور جنایات و ظلم به‌وسیله فرزندان نامشروع، اشاعه بیماری‌های عجیب و غریب، سقط جنین و از بین بردن فرزندان نامشروع اشاره کرد.
کد خبر: ۹۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶ - 06August 2016

پاکدامنی از نگاه قرآن

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،خداوند متعال در آیه ۵ سوره مؤمنون یکی از اوصاف مؤمنین را پاک بودن از حرام جنسی ذکر کرده و فرموده است: «وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ؛ و کسانىکه پاکدامنند».


همچنین در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه نور با این مضمون «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، فرموده است: «به مردان بگو که چشمان خود را بپوشانند و اندام های خود را از حرام حفظ کنند که این برایشان پاکیزه تر است و به زنان مومنه بگو که چشمهای خود را بپوشانند و اندامهای خود را از ناروا حفظ نمایند».


در آیه ۵۶ سوره نمل آمده است: قوم لوط وقتی که مقاومت لوط و خانواده او را در مقابل کارهای زشت آنها دیدند به آنها گفتند: «فَمَا کَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْیَتِکُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ» خانواده لوط را اخراج کنید زیرا اینها پاکیزه خویی مینمایند و حاضر نیستند اعمال زشت ما را انجام دهند.


یوسف پاکدامن
حضرت یوسف(ع) از پاکان روزگار بوده است که با وجود مهیا شدن انواع وسایل فسق و فجور از طرف زلیخا و دیگر زنان ماهروی مصر، در پیشگاه الهی عرضه داشت: «قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ وَإِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَکُن مِّنَ الْجَاهِلِینَ؛ خدایا زندان در نزد من از آنچه اینان میخواهند بهتر است».او زندانی شدن جسم و آزادی روح را بر آزادی جسم و زندانی شدن روح ترجیح داد لذا خداوند پس از این آزمایش بسیار سخت، مقام و پادشاهی به او عنایت نمود.


از آثار مخرب ناپاکی در جامعه و خانواده میتوان به پیدایش هرج و مرج در روابط خانواده، ظهور جنایات و ظلم بهوسیله فرزندان نامشروع، اشاعه بیماریهای عجیب و غریب، سقط جنین و از بین بردن فرزندان نامشروع اشاره کرد.


نتیجه تسلط شهوات بر همه امور ملتهای غربی و حضور بیقید و شرط زن برهنه و عریان در همه جا، آثار مخربی است که نصیب این ملتها شده است که از جمله آنها میتوان به فساد نظام خانوادگی ، افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج، کثرت فرزندان نامشروع و کشتن فرزندان نامشروع با فراغت بال، افزایش بیماران روانی، کثرت تجاوز و جنایت و از بین رفتن اخلاق سالم در جامعه و بیاعتمادی به هم و مردن فضیلتهای اخلاقی در بین اقشار مختلف مردم از بین رفتن عاطفه و محبت احساس پوچی در بین اکثر جوانان اشاره کرد.


تاثیر پاکدامنی در ازدواج
یکی از ملاکهای انتخاب همسر که هم در کتب دینی و هم در مباحث روانشناسی مورد تأکید قرار گرفته، ملاک پاکدامنی است. پاکدامنی بهمعنای دوری از آلودگیها و روابط نامشروع جنسی، خویشتنداری و مقاومت در برابر وسوسهها و محرکهای غریزه جنسی و نیز نداشتن سابقه طولانی از رفتارها و دوستیهای غیر اخلاقی است. اما پیش از هر چیز باید بدانیم پاکدامنی چه پیامدهایی دارد که اینقدر نسبت به آن توصیه شده است.


از مهمترین پیامدهای عفت و پاکدامنی میتوان انرژی روانی بیشتر، اعتقاد متقابل همسران، احساس رهایی و آزادی، نداشتن نگرانی در رابطه با ابتلا به بیماریهایی مثل ایدرز و هپاتیت، افزایش اعتماد به نفس، توانایی برخورداری از عشق واقعی، کاهش خطر طلاق و آرامش خاطر نام برد.


افرادیکه پیش از ازدواج با جنس مخالف رابطهای ندارند، ذهنشان را درگیر مسائل حاشیهای نکرده و بهجای صرف وقت و انرژی خود در مورد روابط نامشروع، انرژی خود را برای مسائل مهمی مانند کار، تحصیل یا رسیدگی به امور خانوادگی سرمایهگذاری کرده و بنابراین از همسالان خود پیشی میگیرند. فردی که تا قبل از ازدواج عفت و پاکدامنی خود را حفظ کرده، نسبت به همسر خود نیز اعتماد بیشتری داشته و متقابلاً همسرش نیز به وی اعتماد دارد. این اعتماد متقابل از شروط اصلی یک زندگی زناشویی موفقیتآمیز بهشمار میرود.


شاید در نگاه اول افرادیکه دوستیهای غیراخلاقی دارند، افرادی آزاد و روشنفکر به نظر آیند، اما چطور میتوان فردی را که در بند و اسارت غرایز است، آزادی دانست؟ این افراد میکوشند تا عمل نادرست خود را بهوسیله ژستهای روشنفکرانه توجیه کنند آزادی واقعی از آن کسی است که توانسته کنترل جسم خود را به دست گرفته و ورای غرایز عمل کنند.


با توجه به روند رو به رشد بیماریهای مقاربتی غیرقابل درمان ازجمله ایدز و هپاتیت در جهان، حفاظت از خود در برابر آنها ضروری به نظر میرسد. مهمترین شیوه حفاظت انجام ندادن رفتارهای پرخطر مانند روابط نامشروع و استفاده از مواد مخدر است.


فردی که میتواند در برابر وسوسهها و محرکهای جنسی مقاومت کند، دارای مهارتی است که بسیاری از افراد فاقد آن هستند یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر میزان اعتماد به نفس، باور فرد در کنترل موقعیت است. اگر فرد بداند که میتواند موقعیتی را کنترل کند، این موضوع موجب افزایش اعتماد به نفس وی میشود.


بیشتر روابطی که خیلی زود به صمیمیت جسمانی میانجامند، خیلی زود هم از هم میپاشند. ممکن است در آغاز آشنایی، میل جنسی با عشق اشتباه گرفته شده و نزدیکی جسمی زودهنگام مانع از ایجاد یک صمیمیت درست و بالغانه شود. اما در روابطی که در آنها شناخت بر همه چیز مقدم است، دخالت ندادن احساسات و غرایز، به فرد اجازه میدهد تا انتخاب صحیحی داشته باشد و فرد ایدهآل خود را بیابد.


نتایج پژوهشها نشان داده است که نرخ طلاق در خانوادههایی که زوجین پیش از ازدواج رابطهای با جنس مخالف نداشتهاند، ۶۳ درصد کمتر از خانوادههایی است که زوجین پیش از ازدواج با جنس مخالف رابطه دوستی داشتهاند.


افرادیکه به روابط نامشروع روی میآورند، چه قبل و چه بعد ازدواج آرامش خود را از دست میدهند از آنجاییکه داشتن رابطه با جنس مخالف در دین و فرهنگ ما پسندیده نیست، فرد مجبور است که در این مورد به والدین و دوستان و آشنایان خود دروغ بگوید و زمان و انرژی زیادی را صرف ادامه این رابطه کند.

از طرف دیگر، بعد از ازدواج نیز چنین فردی مدام از این میترسد که مبادا همسرش از سابقه وی مطلع شود و چون خودش با راستی وارد زندگی نشده، نسبت به همسرش نیز اعتماد نداشته و در تردید و دلواپسی به سر میبرد.


ممکن در آغاز آشنایی، میل جنسی باعشق اشتباه گرفته شده و نزدیکی جسمی زود هنگام مانع از ایجاد یک صمیمیت درست شود. اما در روابط شناخت محور دخالت ندادن احساسات و غرایز، به فرد اجازه میدهد تا انتخاب صحیحی داشته باشد.
منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها