شهید شاطری، حسامِ قلب مردم لبنان بود

رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن خبر شهادت شهید شاطری فرمودند: خوشا به حال حاج حسن، جوانیش در مسیر خدمت به دین و انقلاب و امام بود و در پایان با نوشیدن شربت شیرین شهادت بهترین پایان را برای زندگی خود رقم زد.
کد خبر: ۱۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵ - 03February 2014

شهید شاطری، حسامِ قلب مردم لبنان بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "مهندس حسام" نامی بود که لبنانیها برای سردار سرافراز سپاه اسلام یعنی سردار حسن شاطری برگزیده بودند و در این میان تفاوتی بین شیعه و سنی و مسیحی نبود.

جاده، پل و خانههایی که به همت بلند این شهید در لبنان بنا شد هدیهای برای تمامی لبنانیها بود. صهیونیستهای غاصب و عوامل تروریست آنها هم به خیال خام خود به درستی او را به عنوان یکی از استوانههای مقاومت اسلامی در منطقه شناسایی نموده و به شهادت رساندند تا گامی در تضعیف جبهه مقاومت بردارند، اما همچون همیشه تحلیلهایشان غلط از آب درآمده و خون این شهید درخت تنومند مقاومت اسلامی را که ثمرات آنرا جهانیان در غزه، لبنان و سوریه به نظاره نشستهاند؛ آبیاری خواهد کرد. همانگونه که دبیرکل مومن و مجاهد حزب الله لبنان پس از شهادت اسطوره مقاومت اسلامی شهید حاج عماد مغنیه فرمود: اگر چه عماد مغنیه به شهادت رسید اما هزاران سرباز و مجاهد شجاع راه او را ادامه خواهند داد.

جالب آنکه شهادت حاج حسن شاطری مصادف شد با پنجمین سالگرد شهادت حاج عماد مغنیه که او نیز توسط دستان صهیونیستی بیرون آمده ار آستین مزدوران سلفی و وهابیهای مرتجع در سرزمین پر بلا، شام، به شهادت رسید.

علاقه مردم لبنان به شهید شاطری وی را ملقب به مهندس حسام کرد

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با اشاره به علاقه مردم لبنان به شهید حسن شاطری گفت: مردم لبنان به خاطر علاقهای که به این شهید داشتند وی را مهندس حسام خطاب میکردند.

وی درباره این شهید اظهار داشت: زندگیِ کاری شهید شاطری به دو مقطع دوران دفاع مقدس و دوران پس از جنگ ۳۳ روزه تقسیم میشود.


فرمانده نیروی زمینی سپاه، شهید شاطری را از فرماندان بنام و شجاع سپاه در جبهههای جنوب و شمال غرب ایران در زمان جنگ تحمیلی دانست و تصریح کرد: این شهید از فرماندهان یگان مهندسی بود که کارنامه بسیار درخشانی دارد.

سردار پاکپور با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه مناطق شیعهنشین و مسیحینشین لبنان را با خاک یکسان کرده بود یادآور شد: شهید شاطری به عنوان نماینده جمهوری اسلامی برای بازسازی مناطق جنگزده به لبنان رفت و در جهت بازسازی این مناطق تلاش بسیاری انجام داد. تک تک مردم محروم لبنان شهید حسن شاطری را به عنوان "مهندس حسام" میشناسند چراکه وی نه تنها در مناطق شیعهنشین بلکه در مناطق مسیحی و سنینشین نیز زحمات بسیاری برای مردم کشید و مشکلات بسیاری را از مردم مرتفع کرد. از این رو بنده خودم شاهد بودم که مردم لبنان مانند شمع به دور شهید شاطری میگشتند.

واکنش رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن خبر شهادت شهید شاطری

حجت الاسلام شیرازی نماینده ولی فقیه در قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در سخنانی با اشاره به ولایتمداری و سخت کوشی شهید شاطری در راه آرمانهای امام و انقلاب گفت: وقتی خبر شهادت ایشان را به رهبر معظم انقلاب دادیم، فرمودند: خوشا به حال حاج حسن، جوانیش در مسیر خدمت به دین و انقلاب و امام بود و در پایان با نوشیدن شربت شیرین شهادت بهترین پایان را برای زندگی خود رقم زد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده شهید شاطری، خطاب به فرزندان وی فرمودند: از این پس من پدر شما هستم.

هدف تروریستها از ترور شهید شاطری از بین بردن یاوران لبنان بود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت شهید سردار سرتیپ حسن شاطری که اول اسفند ۱۳۹۱ در محل حسینیه حضرت زهرا(س) برگزار شد اظهار داشت: شهید شاطری عمر خودش را برای مجاهدت و رفاه مردم لبنان صرف کرد و سالها در لبنان برای آبادانی این کشور تلاش کرد و جای جای لبنان نشانی از زحمات شهید شاطری است.

وی افزود: شهید شاطری همچنین تلاش کرد که وضع مردم لبنان سامان پیدا کند و بنابراین شهادت سردار شاطری ضایعهای بزرگ برای مردم لبنان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی هدف تروریستها را از بین بردن یاوران لبنان دانست و تصریح کرد: تروریستها میخواهند دستی برای امثال شاطریها به مردم لبنان قطع شود.



شهید شاطری ویرانههای لبنان را آباد کرد

سردار اسماعیل قاآنی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، در حاشیه آیین تشییع و خاکسپاری پیکر سردار شهید شاطری گفت: سردار شهید شاطری در مدت حضورش در کشور لبنان، خرابههای این کشور را یکی پس از دیگری آباد کرد.

 
اسماعیل قاآنی اظهار داشت: شهید حسن شاطری خدمات ارزشمندی را چه قبل از انقلاب و چه پس از آن در زمان هشت سال جنگ تحمیلی به انجام رساند و خدمات این شهید بزرگوار در داخل و خارج از کشور زبانزد است. آخرین حوزه مسئولیتی این شهید بزرگوار در جنوب لبنان بود.
 
وی همچنین افزود: بعد از جنگ ۳۳ روزه که رژیم صهیونیستی تأسیسات لبنان را نابود کرده بود، شهید شاطری بلافاصله به این جغرافیای محروم که زیر بار ظلم استکبار جهانی آمریکا و اسرائیل له شده بود، رفت.


شهید شاطری با ساخت پارک بازی روحیه اسرائیلیها را نابود کرد

حجت الاسلام پناهیان در آئین تشییع پیکر شهید حسن شاطری گفت: شهید شاطری درایت و درک انقلابی بسیار بالایی داشت. وقتی که در سفارت برای اولین بار ایشان را دیدم، گفت ما پارکی به نام پارک ایران ساختیم که مشرف به مرز اسرائیل است و میخواهم در این پارک بساط بازیهایی را هم فراهم کنم که جوانها بیایند بازی کنند، بازیهایی با اسلحههای مصنوعی که اسم خاصی هم دارد. میخواهم یک زمین ورزشی برای آن طراحی کنم و جلوی چشم اسرائیلیها وقتی دارند نگهبانی میدهند، لبنانیها بیایند و با اسلحههای مصنوعی و بانشاط بازی کنند تا روحیه آنها نابود شود. تنها جایی بود که اشراف عالی داشت و اسرائیلیها میتوانستند با چشم غیرمسلح ببینند. پرچم جمهوری اسلامی ایران را با افتخار بر فراز مرز اسرائیل با این درایت طراحی کرد و به بهانه اینکه پارک ساختیم، اسمش را گذاشت ایران و پرچم ایران را در آنجا نصب کرد. آلاچیقهایی که در آنجا ساخته شده بودند، هر یک به اسم یکی از استانهای ایران بودند. ما با گروهی از هنرمندان رفتیم و پارک را دیدیم و این بچهها بهقدری به وجد آمده بودند که احساس غرور و افتخار میکردیم که ما در اینجا بر اسرائیلیها مسلط هستیم و مدام تنشان میلرزد. در باره این پارک حرف دیگری هم میزد و میگفت این محرومین که سالها تحت ستم اسرائیل بودند، اینجا میآیند، فریاد میکشند و با همدیگر عصرانه و چای میخورند.

پناهیان افزود: ولی خدایا تو شاهد باش که شهید ما به دست اشقی الاشقیا کشته شد. خیلی مهم است به دست چه کسی کشته میشویم، برای اینکه آنهایی که اسم شمر و یزید روی خودشان میگذارند آنها حاجی ما را کشتند.

وی اظهار داشت: در ایام تقریبی سالگرد شهادت شهید عماد مغنیه هستیم، شاطری ما کمتر از عماد نبود و جایگاه ویژهای داشت؛ در غربت و خلوصش همین بس که نمیشود خدمات پنهان او را گفت. شهید شاطری کس دیگری بود، ما را میبرد تا مرز اسرائیل و میگفت من اینجا را آسفالت کردم جادهها را نگاه میکردید، احساس میکردید با دستهایش دارد آسفالتها را مرتب میکرد. با عشق کار میکرد. فضایل و خدماتش را نمیشود گفت، این هم نوش جانش که همه خوبیهایش را غریبانه با خودش برد.


حرفی که میزنیم باید با عملمان یکی باشد

پدر سردار شهید حسن شاطری که فرزند شهیدش را به نام حاج حسن آقا صدا میزد، گفت: حاج حسن از همان اولین روزهای جنگ به مناطق جنگی رفت، یکسال بعد از شروع جنگ، فرمانده عملیاتی منطقه کردستان را به دست گرفت، تا پایان جنگ در کردستان بود، بعد از جنگ نیز مسئول بازسازی مناطق جنگ زده شد، سپس به ارومیه رفت و فرمانده تیپ ۵۳قرارگاه حمزه سید شهداء ارومیه شد، زمانی بعد فرمانده لشکر۴۰ مهندسی صاحب الزمان(عج) اصفهان شد، سپس در سالهای آخر خدمت خود به بیروت منتقل شد و مسئول بازسازی لبنان بعد از جنگ ۳۳روزه شد.

ایشان همیشه میگفت این دنیا ماندنی نیست و باید آخرت را مد نظر قرار دهیم. شهید میگفت حرفی که میزنیم باید با عملمان یکی باشد.

پدر سردار شهید حسن شاطری، درستکاری، پشتکار زیاد، مردم داری، رسیدگی به مستضعفین و احترام به بزرگان را از خصوصیات اصلی فرزند شهیدش عنوان کرد و افزود: شهید شاطری ناامیدی در کارش هیچجایی نداشت، کار نشدنی برای او معنا و مفهومی نداشت.

خاطرنشان میکند مراسم گرامیداشت اولین سالروز شهادت شهید شاطری ۱۷ بهمن ماه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب وعشاء از ساعت ۱۸ الی ۲۱ در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس تهران واقع در بزرگراه شهید حقانی خیابان سرو برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار