مشروح/ حجت‌الاسلام سعیدی در نشست خبری:

دفاع ایران از سوریه، امنیتی، استراتژیک و سیاسی است/ کمک سپاه به دولت به معنای سهم‌خواهی نیست

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: خط مقدم معنوی ما سوریه است، لذا چنانچه این خط بشکند امنیت ما هم با مشکل مواجه می‌شود، به همین خاطر دفاع ما از سوریه، امنیتی، استراتژیک و سیاسی است.
کد خبر: ۲۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱ - 10June 2014

دفاع ایران از سوریه، امنیتی، استراتژیک و سیاسی است/ کمک سپاه به دولت به معنای سهم‌خواهی نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلاموالمسلمین «علی سعیدی» نماینده ولی فقیه در سپاه، در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به این مطلب و با بیان اینکه این اعلام آمادگی به معنای سهمخواهی نیست، اظهار کرد: متاسفانه این اعلام آمادگی سپاه برای کمک به دولت خوب تعبیر نشد. با این وجود سپاه با همه وجود در خدمت دولت قرار دارد و این امر همانگونه که رهبر معظم انقلاب عنوان کردند تنها راهکار مقابله با تحریم و فشارهای دشمن، تکیه بر استحکام درونی نظام و اقتصاد مقاومتی در همه زمینههاست.

وی در ادامه با اشاره به تحولاتی که در مجموعه نمایندگی ولی فقیه سپاه صورت گرفته، بیان کرد: یکی از تحولاتی که اخیراً صورت گرفته ارتقاء پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) به پژوهشگاه است و این کار با تایید رهبر معظم انقلاب در ماه جاری صورت گرفته است.

نماینده ولی فقیه در سپاه درباره کارکرد این پژوهشگاه گفت: این پژوهشگاه برای تامین کادر نمایندگی و همچنین نیازمندیهای عقیدتی و سیاسی ارتش، وزارت دفاع و ناجا تشکیل شده است و وظیفه دارد متون مورد نیاز نیروهای مسلح را در حوزه مورد اشاره تهیه و تدوین کند؛ بنابراین پشتیبانی از عقیدتی سیاسیهای نیروهای مسلح یکی از وظایف این پژوهشگاه است.

سعیدی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این پژوهشگاه میتواند با سایر پژوهشگاهها رقابت کند، تصریح کرد: این پژوهشگاه دارای پژوهشکدههای الهیات و معارف علوم سیاسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگ مقاومت، امنیتی و دفاعی، آینده پژوهی و مطالعات راهبردی است.

وی با یادآوری این نکته که ارتقاء پژوهشکده به پژوهشگاه نقطه عطفی در تحول نمایندگی ولی فقیه در سپاه محسوب میشود، خاطرنشان کرد: سپاه در گذشتههای دور و نزدیک همواره متکی به تدابیر رهبری بوده و در مسائلی که مدنظر ایشان بوده انجام وظیفه کرده است؛ لذا یکی از موارد مطرح شده توسط ایشان موضوع مقابله با تهاجم فرهنگی است. به همین خاطر بر اساس نگاه راهبردی مقابله با تهاجم فرهنگی، تمام توان خود را گذاشتهایم تا پاسدارن و بسیجیان از عمق معارف و معنویت برخوردار شوند و از ظرفیتهای بالایی جهت مقابله با تهاجم فرهنگی بهرهمند باشند.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه شناخت راهکارهای دشمن و توطئههای آنها در عرصه تهاجم فرهنگی نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: اگرچه بودجه نیروهای مسلح کاهش یافته است، اما ماموریتهای آنان کاهش نیافته و این نشان میدهد که با اتکا با نیروی داخلی و با مدیریت جهادی، بسیاری از موانع را حتی با کمترین اعتبارات میتوان از سر راه برداشت.

سعیدی در بخش دیگری از صحبتهای خود، با اشاره به اینکه نیازمند کمک برای تامین اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه هستیم، یادآور شد: طرح صالحین هم یکی از موضوعاتی است که پشتیبانی آن در نیروهای مسلح بر عهده سپاه قرار دارد.

وی با یادآوری این نکته که در حال طراحی و ساماندهی جدیدی برای تکمیل اعضا هیئت علمی و کادر علمی پژوهشگاه هستیم، گفت: تربیت پژوهشگر از برنامههای بعدی ما است که در حوزه علوم اسلامی و روششناسی علوم دینی باید کارهای زیادی صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه درباره سخنان اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر نحوه انتشار اخبار از سوی رسانههای منتسب به نیروهای مسلح نیز بیان کرد: برخی رسانهها که به سپاه منتسب هستند مانند خبرگزاری فارس، باید جامعیت خبر را راعایت کنند؛ البته امانتداری را انجام میدهند، اما ممکن است پرداختن بدون دقت اخبار، عوارضی داشته باشد؛ لذا به نظرم آنچه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کردند ناظر به دقت در نقد و بیان خبر است.

وی با تأکید بر اینکه هیچکس منکر نقد منصفانه و با حساب و کتاب نیست، ادامه داد: زیبنده رسانههای وابسته به سپاه نیست که بدون لحاظ کردن این موضوع به انتشار خبری بپردازند؛ هرچند رسانهها بهدنبال آن هستند که خبر خود را سریع منتشر کنند و ممکن است در این بین خبری به درستی مفهوم خود را نرسانَد، اما این باعث نمیشود که در انتشار اخبار دقت نکنند؛ چرا که بی دقتی باعث میشود هزینههای بیهودهای را بپردازیم.

حجتالاسلام سعیدی در ادامه درباره کلیپی که به تازگی از سخنان فرمانده کل سپاه در خصوص فتنه ۸۸ در فضای مجازی منتشر شده است، عنوان کرد: هرکس از هر صحبتی که میشود میتواند برداشتهای متفاوتی نسبت به ذهن و هدف گوینده داشته باشد؛ لذا پرداختن به آن خیلی ضروری نیست؛ چرا که بریدن (حذف) قبل و بعد جملهای، نمیتواند منظور گوینده را منتقل کند.

وی در ادامه با اشاره به چالشهایی که پس از انقلاب، مجموعه نظام با آن مواجه بوده عنوان کرد: ریشه چالشهای نظام مربوط به دو نوع برداشت از حکومت دینی است؛ لذا این دو برداشت در پنج حوزه اختیارات ولی فقیه و مشروعیت نظام، سیاستهای خارجی، فرهنگ، اقتصاد و سیاست داخلی سایه خود را انداخته است.  

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه مقابله با اسرائیل، دفاع از ملت فلسطین، دفاع معنوی از سوریه و ایستادن مقابل آمریکا، مبنایی، یا ابزاری متأثر از این دو دیدگاه است، افزود: آزاد بودن یا محدودیت در دسترسی به فیسبوک، ماهواره و...، داشتن اقتصاد آزاد، آزادی اقتصادی یا هر دو، تبعیت از بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول و انتخاب استانداران و فرمانداران، موضوعاتی هستند که از این دو نگاه متأثر می شوند.

حجتالاسلام سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال یکی دیگراز خبرنگاران گفت: اگر در چهار حوزه تغییراتی را انجام ندهیم نمیتوانیم تحول ایجاد کنیم؛ براین اساس، متن و محتوا، استادان، مدیریت و محیط از جمله حوزههایی هستند که برای رسیدن به هدف باید در آنها تغییراتی صورت گیرد.

نظر شما
پربیننده ها