شکستن قداست‌ها

شبکه های مجازی زنگ خطر را به صدا در آوردند

شبکه های اجتماعی مجازی و ماهواره ها اخیرا مورد هجمه ی پیام های توهین آمیز به شخصیت های مذهبی و سیاسی قابل احترام برای ملت ایران قرار گرفته اند، در صورتی که این اقدامات با واکنش مناسبی از سوی مسئولین مواجه نشود باید منتظر موج دیگری از اهانت ها به پیشوایان مذهبی و بزرگان دینی باشیم.
کد خبر: ۲۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹ - 01September 2014

شبکه های مجازی زنگ خطر را به صدا در آوردند

به گزارش خبرنگار اجتماعی "  دفاع پرس "، مدتی است که موضوعی با عنوان آسیب های نوپدید اجتماعی  به ویژه آسیب های ناشی از اینترنت، تلفن همراه، ماهواره و بازی های رایانه ای از سوی مسئولان و کارشناسان ذی ربط مطرح شده است و بر لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه ی پیشگیری از این اسیب ها تاکید می شود. آسیب شناسی را می توان شناسایی مجموعه ی عوامل و شرایطی دانست که موجب عدم سازگاری فعالیت ها و اعمال اجتماعی و روانی فرد با هنجار های اجتماعی و روان شناسی می گردند. آسیب های نوپدید در کشور به دلیل توسعه ی فناوری ها رو به گسترش هستند و در بسیاری از کشورها با در نظر گرفتن افزایش این فناوری ها  برای پیشگیری و مقابله با آسیب های نوپدید برنامه ریزی شده است؛ اما در ایران با توجه به سرعت گسترش فناوری ها و توسعه ی اینترنت و فضای مجازی برنامه ریزی و راهکار موثری برای مقابله با این گونه آسیب ها تدبیر نشده و این  امر منجر به افزایش دامنه ی مشکلات در این حوزه در سراسر کشور شده است.

کودکان و نوجوانان در هر خانواده از این امکانات بهرمند هستند و مانند گذشته با حضور در جمع همسالان  اوقات فراغت خود را پر نمی کنند.  این امر برای خانواده های ایرانی زنگ خطری به شمار می رود  که می تواند تاثیرات مخربی بر کودکان و نحوه ی رفتار آن ها با والدین در داخل چارچوب خانوادگی و با دوستان و آشنایان در قالب زندگی اجتماعی داشته باشد. در همین راستا اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای  پرکاربرد جامعه ی امروز بخش وسیعی از فعالیت های روزمره ی افراد را  سرعت بخشیده است.

اینترنت دنیای واقعی و الگوهای ارتباطات سنتی را به فضای مجازی پیوند زده است، به گونه ای که نحوه ی تولید، انتقال و مصرف اطلاعات در آن ها دیگر به شیوه ی سنتی صورت نمی گیرد و این الگوها کاملا دگرگون شده اند. گسترش فضای مجازی پیامد های مثبت و منفی را بر روی کاربران داشته است. همانگونه که در بخش قبل اشاره شد یکی از مهمترین ویژگی های مثبت اینترنت که با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی دیگر هم تا حد زیادی اشتراک دارد، سهولت و تسریع ارتباطات و تبادل اطلاعات است و مخرب ترین تاثیر آن را نیز می توان، تجاوز به حریم خصوصی افراد، تمایل به انزوا طلبی و ایجاد گسست در بنیان خانواده دانست.

آسیب های اجتماعی در دنیای مجازی به دلیل عدم وجود مقرراتی  مناسب جهت کنترل پیام های ارسال شده از طریق اینترنت به ابزاری مطمئن برای افراد سودجو وجریانات منحرف اعتقادی و سیاسی بدل گشته تا عقاید و تفکرات خود را در قالب ارسال پیام های انبوه به کاربران شبکه های مجازی منتقل کنند.

شبکه هایی مانند وایبر و واتس اپ نیز از جمله شبکه های مجازی هستند که اخیرا مورد هجمه ی پیام های توهین آمیز به شخصیت های مذهبی و سیاسی قابل احترام  برای ملت ایران قرار گرفتند، و در صورتی که این اقدامات با واکنش مناسبی از سوی مسئولین مواجه نشود باید منتظر موج دیگری از اهانت ها به پیشوایان مذهبی و بزرگان دینی باشیم، چرا که این جریان ها با عملیات تبلیغاتی خاصی  که صورت می دهند در ابتدا قباحت توهین به مقدسات را می شکنند و پس از آن که شرایط را محیا دیدند به ترویج عقاید خود می پردازند.

در این شرایط بهترین راهبرد در جهت مقابله با آثار تخریبی شبکه های مجازی اینترنتی که از سوی کشورهای دیگر مدیریت می شوند، ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی  با رویکردی ملی است تا بتوانند فضای امنی را برای کاربران بوجود آورده و آسیب های استفاده ی نامطلوب از محیط مجازی و اینترنت را به حداقل برساند.

به قلم: پوریا بهرادکیان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار