معرفی یادمان‌های دفاع مقدس شمالغرب/ ۳

دارساوین؛ محل عروج برادران شهید زین‌‌الدین

تاخت و تاز ضد انقلاب وابسته به استکبار در منطقه شمالغرب و روستای دارساوین باعث حضور فرماندهانی از جنس چمران، صیاد شیرازی و زین‌الدین در این منطقه شد.
کد خبر: ۲۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵ - 23September 2014

دارساوین؛ محل عروج برادران شهید زین‌‌الدین

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس دارساوین نام روستایی است در 22 کیلومتری شهر سردشت که در کنار جاده بانه – سردشت و در مرز استانهای کردستان و آذربایجان غربی قرار دارد. این منطقه به خاطر موقعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی خود، محل بسیار مناسبی برای کمین عناصر ضد انقلاب بود.

در سال 58 و در کشاکش نبرد با گروهکهای ضدانقلاب در منطقه کردستان برای اولین بار پاکسازی این جاده به فرماندهی شهید چمران و یاران او صورت گرفت. در همین سال، 52 نفر از پاسداران اصفهان که برای سرکوب ضد انقلاب به آذربایجان غربی رفته بودند؛ پس از پایان ماموریت در راه بازگشت از روستای "ربط" به سمت "بانه"  گرفتار کمین ضد انقلاب شدند و پس از یک نبرد طولانی و نابرابر همگی آنها به شهادت رسیدند.

همین امر موجبات حضور شهید صیاد شیرازی و سرلشکر رحیم صفوی به نمایندگی از استان اصفهان را در مناطق شمالغرب فراهم کرد. شهید صیاد شیرازی در دو مرتبه و به همراه نیروهای سپاه و ارتش اقدام به آزادسازی این جاده نمود؛ یک بار در مرداد سال 59، به همراه یک ستون نظامی و درگیری در هفت کمین دشمن و در مرتبه دوم در آذر سال60، طی 12 مرحله و 168 روز درگیری. در نزدیکی همین روستا برادران «زین الدین» گرفتار کمین ضد انقلاب شدند و به شهادت رسیدند.

در بخشی از خاطرات محمد حسن صادق زاده در کتاب "شبی در دارساوین" در ذکر اسامی فرماندهانی که در مجاهدتهای منطقه دارساوین رشادتهای بیشماری از خود نشان دادند، آمده است: "دارساوین در استان آذربایجان غربی قرار دارد . این استان مظلوم و دردکشیده در همسایگی استان کردستان ایران واقع شده است . شهر سردشت که جنوبی ترین شهر استان آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق است، از دو راه به مرکز ایران متصل می شود. راه پیرانشهر به مرکز استان آذربایجان غربی یکی از آن راه هاست. از سوی دیگر راه خاکی دیگری از مسیر بانه به سقِز در استان کردستان، این سرزمین ملکوتی را بر پیکره ایران زمین وصل می کند. می توان گفت که منطقه به طور کلی کوهستانی و صعب العبوراست. چند ارتفاع مهم بین راه بانه به سردشت قرار دارد که کوه دارساوین در پانزده کیلومتری شهر سردشت بعد از روستای کوخان قرار گرفته است.

قهرمانان دارساوین عبارتند از: سرپرست لشگر 28 کردستان سرهنگ رامتین، فرمانده سپاه کردستان برادر شهید کاظمی،  فرمانده سپاه غرب کشور برادر شهید بروجردی، نماینده فرماندهی نیروی زمینی ارتش سرلشکر شهید ستاد حسن آبشناسان، سرتیپ احمد دادبین  و سرتیپ  علیخانی. برادران بسیجی با فرماندهان سپاهی عملیات را عهده دار بودند و برادران ارتشی که بیشتر از لشگر 28کردستان بودند ، بلافاصله بعد از آزادسازی منطقه را تحویل گرفته و نگهداری می کردند."

یادمان شهدای دارساوین هر ساله میزبان زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور است که برای بازدید از مناطق عملیاتی شمالغرب به استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی سفرمیکنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار