در نشست شب شیدایی مطرح شد

روضه سیدالشهدا(ع) اولین برنامه شهید زین الدین در فرماندهی لشکر 17 بود

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های شب شیدایی مؤسسه روایت سیره شهدای قم، در گلزار شهدای سوم خرداد برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸ - 23October 2014

روضه سیدالشهدا(ع) اولین برنامه شهید زین الدین در فرماندهی لشکر 17 بود

به گزارش سرویس حماسه و جهاد دفاع پرس، در ابتدای این مراسم، شعرخوانی مجید تال، از شاعران آئینی استان قم اجرا شد که با استقبال گسترده حاضران در این برنامه همراه بود.

در ادامه نقش روضه و مناجات به عنوان "راه بلد"، "دارالشفا" و اصلاح جامعه در پنجمین نشست شب شیدایی در قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پنجمین محفل شب شیدایی که در آستانه ماه محرم، چهارشنبه شب با حضور حجت الاسلام ماندگاری عضو هیئت مدیره موسسه روایت سیره شهدا، حاج منصور ارضی مداح و ذاکر اهل بیت و حاج حسین کاجی راوی و رزمنده 8 سال دفاع مقدس در گلزار شهدای سوم خرداد برگزار شد، سخنرانان مراسم به بیان دیدگاه ها و خاطرات خود در ارتباط با نقش و اهمیت روضه و ذکر توسل در دوران دفاع مقدس پرداختند.

روضه سیدالشهدا(ع)، راه بلد و دارالشفای رزمندگان اسلام بود

حجت الاسلام ماندگاری طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه هر چه داریم از اهل بیت(ع) و بخصوص روضه سیدالشهدا(ع) داریم، گفت: آنهایی که فکر می کنند روضه افسردگی و پژمردگی می آورد، در واقع آن را به درستی درک نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) نیز روضه می خوانند، به نقش روضه در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در جنگ و جهاد همه نیاز دارند خشاب اسلحه خود را پر کنند؛ بوسیله روضه است که انسان خشاب را پر کرده و خود را شارژ می کند و لذا اولین نقش روضه در دوران دفاع مقدس، تدارکات معنوی بود.

عضو هیئت مدیره موسسه روایت سیره شهدا در ادامه عنوان کرد: ما در جنگ نه به غرب متکی بودیم و نه به شرق و حضرت امام(ره) در بحبوحه جنگ تقویت معنوی، توسل به ائمه(ع) و روضه اهل بیت(ع) را به رزمندگان اسلام آموخت.

 وی دومین کارکرد روضه را دارالشفا و بهداری معنوی و روحی عنوان کرد و افزود: توسل به سیدالشهدا(ع)، سینه زنی و ذکر مصائب آن حضرت، تقویت کننده، التیام بخش و روحیه بخش رزمندگان اسلام بود.

ماندگاری با بیان اینکه انبیاء و اولیاء الهی خود را با روضه تجهیز می کردند، سومین تاثیر روضه را "راه بلد"، راهنما و پیش برنده رزمندگان اسلام خواند و ادامه داد: روضه و ذکر توسل فرماندهان در شبهای عملیات، قوت قلب ایجاد می کرد کما اینکه روضه حضرت امام(ره) و توسل شهدای بزرگواری چون شهید برونسی به حضرت زهرا(س) گویای این مطلب است.

وی روضه را ارتباط با خدا، اولیاء خدا و کلام الهی دانست و با تاکید بر اینکه روضه، راه بلد و راهنمای جنگ نرم امروز است، خاطرنشان ساخت: ایجاد این ارتباط به همراه طهارت نفس دو دلیل معنویت افزایی روضه در دوران دفاع مقدس بود.

مناجات و شب زنده داری خوبان، جامعه را اصلاح می کند

حاج منصور ارضی نیز طی سخنانی در این مراسم، به اهمیت نقش روضه در دفاع مقدس پرداخت و گفت: روضه را نه تنها در دوران جنگ بلکه در کل خلقت باید دید.

وی با بیان اینکه نجات انسان در روضه و مناجات است، افزود: انسان با روضه قدرت و روحیه مافوق تصور پیدا می کند؛ رزمندگان اسلام پس از روضه، آماده بذل جان در راه خدا می شدند و سرور و شادی معنوی خاصی پیدا می کردند.

ارضی همچنین به بیان اهمیت روضه و مناجات نیمه شب پرداخت و یادآور شد: باید در طول روز موانع را از سر راه برداریم تا بتوانیم شب زنده داری و مناجات کنیم؛ اگر روضه همراه با مناجات نیمه شب و سحرگاهی باشد، بهره زیادی دارد و نجات بخش انسان است.

میهمان "پذیرایی معنوی" را کارکرد مهم روضه برشمرد و افزود: باید با خدا و اولیاء الهی خلوت داشته باشیم بخصوص که دعا به درگاه الهی و ذکر مصیبت سیدالشهدا(ع) بسیار تاثیرگذار است و مناجات و شب زنده داری خوبان، جامعه را اصلاح می کند.

روضه سیدالشهدا(ع) اولین برنامه شهید زین الدین در فرماندهی لشکر 17 بود

حاج حسین کاجی راوی و پیشکسوت دفاع مقدس سومین سخنران پنجمین محفل شب شیدایی بود، وی گفت:
انسان با روضه مقدس می شود زیرا روضه در مکان های مقدسی چون خانه خدا یا مجلس اهل بیت(ع) برگزار می شود و از آنجاست که انسان به جایی می رسد.

وی با بیان اینکه روضه پناهگاه است، با بیان خاطراتی از رزمندگان اسلام و شهدا به نقش روضه در دوران دفاع مقدس پرداخت و یادآور شد: در جبهه رقابت بر سر پرچم و علم و کتل و آرم نبود بلکه رقابت بر سر این بود که چگونه دلها را آماده کنیم تا سیدالشهدا(ع) به مجلس روضه سر بزنند.

کاجی با تاکید بر اینکه با روضه و توسل به اهل بیت(ع) می توان در مقابل تمامی مظاهر شیطانی ایستاد، خاطرنشان ساخت: شهید زین الدین اولین کاری که در شروع فرماندهی لشکر 17 علی بن ابی طالب(ع) انجام داد این بود که روضه و زیارت عاشورا را در جمع فرماندهان و نیروهای لشکر نهادینه کرد.

شعر خوانی مجید تال در وصف امیرالمومنین(ع) و عظمت عاشورا بخش دیگری از این مراسم بود

دکتر رضا فقیهی معاون هماهنگ کننده سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) و مسئولانی از اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، راویان و پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده های معظم شهدا به همراه جمع کثیری از روحانیون و دانشجویان جوان و علاقمندان به فرهنگ ایثار و شهادت، از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار