نقوی در گفت‌و گو با دفاع پرس مطرح کرد:

فشار شدید لابی‎های رژیم صهیونیستی اجازه تصمیم عقلایی به اوباما نمی‌دهد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: فشارهای شدید لابی‎های صهیونیستی اجازه نمی‌دهد تا اوباما تصمیم عقلایی بگیرد.
کد خبر: ۳۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵ - 22November 2014

فشار شدید لابی‎های رژیم صهیونیستی اجازه تصمیم عقلایی به اوباما نمی‌دهد

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، در خصوص روند مذاکرات ایران با 1+5 گفت: روند مذاکرات ایران و 1+5 با نگاه مثبت طرفین مذاکره کننده آغاز شد و تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات به دنبال این است که به نتیجهای مثبت و در شأن ملت و نظام برسد.

وی با تأکید بر این مطلب که تنها راه حل پرونده هستهای ایران، مذاکرات است، اظهار داشت: ایران با مستندات شفاف و اصولی پا به عرصه مذاکرات گذاشت و این امر باعث شد تا طرفین در ژنو یک به توافق اولیه برسند. بعد از توافق نامه اولیه در ژنو ایران به تعهداتی که در توافق نامه اولیه ژنو داده پایبند بود و مذاکرات بعد از دور اول چند دوره نیز در  ژنو و وین و مسقط ادامه یافت.

نماینده مردم ورامین در ادامه اظهار داشت: قبل از برگزاری مذاکرات در مسقط، ملت و تیم مذاکره کننده شاهد رفتارها و اعلام نظرها و دیدگاههای مغایر با روند یک ساله مذاکرات از سوی مقامات آمریکایی بودند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مواضع خصمانه اوباما اشاره و تصریح کرد: اوباما بعد از توافق نامه اولیه ژنو ایران را به حمایت از تروریسم متهم و درخواست تضمین از مقامات ایران در این زمینه مطرح کرد.

نقوی با اشاره به درخواست وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص بررسی تأسیسات هستهای اراک و فردو، اذعان داشت: جان کری در این مدت موضوع تأسیسات هستهای اراک، فردو و نطنز را مطرح و خواستار تعطلیلی این تأسیسات شده است که این رفتارها باعث شد تا تیم مذاکره کننده ایرانی در اجرای تعهدات در مذاکرات و توافقات از سوی آمریکا دچار تردید شود.

وی در بخش دیگر گفتوگوی خود، قرار گرفتن سه شرکت ایرانی در لیست تحریمها را از دیگر رفتارهایی دانست که آمریکا بر خلاف توافق نامه ژنو علیه ایران اجرا کرد و اظهار داشت: تمدید وضعیت اضطراری ایران از سوی آمریکا ختم کلام آنها بود که همه این رفتارها نشان دهنده این است که غرب بویژه آمریکا همچنان بر مواضع خصمانه خود علیه ایران اصرار دارد و تغییری در رفتار این کشورها تاکنون علیه ایران بوجود نیامده است و این گونه تصمیمات از سوی آمریکاییها باعث شد تا تیم مذاکره کننده ایران به جمع بندی کامل در خصوص توافق نامه جامع میان طرفین نرسد و امیداریم هرچه به زمان توافق نامه نهایی نزدیک میشویم آمریکاییها و کشورهای 1+5 دست از زیاده خواهیها و خود برتر بینیها و عهد شکنیهای خود بردارند.

این نماینده مجلس در ادامه بیان داشت: تا آمریکاییها حقوق ملت ایران را به رسمیت نشناسند بدانند که تیم مذاکره کننده ایران به آنها به توافقی نخواهد رسید.

وی خطاب به کشورهای اروپایی و جامعه جهانی گفت: امیدواریم که کشورهای اروپایی در این مذاکرات به هدف اصلی ایران در بحث هسته ای پی برده باشند و بدانند که ایران در بحث هسته ای به دنبال دست یابی به انرژی هسته ای صلح آمیز است و این را نیز متوجه شوند که آمریکاییها با ایران خصومت دارند و رفتارهایشان نیز بر پایه خصومتشان با ایران است و اگر کشورهای اروپایی می خواهند پای آمریکا بسوزند این موضوع به ما مربوط نمی شود، اما به آنها می گوییم که بهتر است کشورهای اروپایی در برخورد با ایران منافع خود را در نظر بگیرد و با آمریکا علیه ایران همسو نشوند.

نقوی بیان کرد: فشارهای شدید لابیهای صهیونیستی اجازه نمی دهد تا اوباما تصمیم عقلایی بگیرد. تغییر آرایش سیاسی آمریکا بعد از انتخابات پارلمانی در این کشور رئیس جمهور را ملزم می کند تا مسیری را در فضای جهانی انتخاب کند که لطمه به منازع میان خود و جریانی که امروز پیروز انتخابات شده است وارد نکند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار