رئیس‌جمهور مستعفی یمن، عدن را «پایتخت موقت» خواند

رئیس‌جمهور مستعفی یمن در اقدامی یکجانبه شهر عدن را «پایتخت موقت» این کشور خواند و اذعان کرد که «از طریق تونلی مخفی» از صنعاء به عدن فرار کرده است.
کد خبر: ۴۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲ - 08March 2015

رئیس‌جمهور مستعفی یمن، عدن را «پایتخت موقت» خواند

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «عبدربه منصور هادی» رئیسجمهوری مستعفی یمن که به عدن فرار کرده است، بار دیگر جنبش «انصارالله» را «اشغالگر پایتخت» خواند و «عدن» را «پایتخت موقت» یمن اعلام کرد.

بنا بر گزارش روزنامه الشرق الاوسط، عبدربه منصور هادی، در گفتوگو با هیئتهایی از جمعیتهای جامعه مدنی «ابین»، «لحج»، «ضالع» و جمعی از اهالی «حضرموت»، شهر عدن را پایتخت اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز با اعلام این خبر، این اقدام منصور هادی را «نمادین» خواند و نوشت: تغییر پایتخت نیازمند اصلاح قانون اساسی است که هنوز صنعاء را پایتخت یمن میداند.


و از طرفی دیگر علی عبدالله صالح دیکتاتور و رئیس جمهوری سابق این کشور را در آنچه آن را «سقوط صنعاء» نامید، سهیم دانست، حال آنکه جمال بنعمر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، هرگونه توافق با انصارالله برای تشکیل شورای ریاستی را تکذیب کرد.

منصور هادی در این دیدارها ایران و حزبالله را به همدستی با علیعبدالله صالح متهم کرد و منابعی در عدن به الشرق الاوسط در این خصوص ادعا کردند که ائتلافی میان عبدالله صالح با انصارالله برای ساقط کردن صنعا بوده و ایران از این ائتلاف حمایت کرده اما دبیر کل حزبالله لبنان مخالف این مسئله بوده است.

این منابع که الشرق الاوسط هویت آنان را فاش نکرد، همچنین مدعی شدند که «تصمیم پایتخت اعلام کردن هادی در عدن، تصمیمی سیاسی است که طبق اختیارات قانونی خود و با توجه به شرایط فعلی کشور اتخاذ شده است».


همچنین روزنامه الحیات گزارش کرد که «منصور هادی با تأکید بر تقسیم کشور به شش منطقه فدرالی، عدن را پایتخت موقت یمن خواند».

رئیس جمهور مستعفی یمن که دوم بهمن ماه از سمت خود استعفا داده بود، یک ماه بعد، دوم اسفندماه به عدن فرار و اعلام کرد که در شهر جنوبی عدن به فعالیتهای خود ادامه میدهد.

منصور هادی تلاش میکند در عدن دولتی موقت تشکیل دهد که این اقدام با مخالفتهای جدی از سوی رهبران جنوبی یمن و چهرههای سرشناس عدنی و همچنین جریانهای سیاسی در شمال یمن مواجه است.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار