آیت‌الله مدرسی یزدی:

فتنه‌گران هنوز قصد فتنه‌انگیزی دارند/ خودشان می‌دانستند که تقلب دروغ است

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: فتنه‌گران می‌‌دانستند که تقلب دروغ است، بنابراین تا عملاً توبه نکنند معلوم است که قصد دارند فتنه را ادامه دهند.
کد خبر: ۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸ - 27December 2013

فتنه‌گران هنوز قصد فتنه‌انگیزی دارند/ خودشان می‌دانستند که تقلب دروغ است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، آیتالله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در سخنانی در همایش ناظران انتخاباتی استان کرمان ضمن تقدیر از زحمات ناظران در حفظ امانت آرای ملت، گفت: به همان اندازه که شورای نگهبان حفظ کننده اساس نظام در بُعد اسلامیت و جمهوریت است، شما هم در این زمینه نقش دارید و بازوان توانا و چشمان بینای شورای نگهبان هستید.

وی افزود: از اساس، انقلاب اسلامی با این انگیزه پدید آمد که ملت میخواست اسلام در جامعه ما حاکم باشد. زیرا اگر اسلام بر جامعه حاکم شد ما همه چیز خواهیم داشت و اگر اسلام برکشور حاکم نباشد هر چه هم داشته باشیم، دچار نقص و کمبود هستیم.
 
عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: اسلام هم در اقامه حکومت اسلامی بر مردم مسلمان متکی است. زیرا تا مردم و تودههای عظیم ملت به صحنه نیایند و علما و نواب امام زمان (عج) را یاری نکنند، حکومت اسلامی توفیق وسیعی ندارد. تا مردم، ولی فقیه را یاری نکنند نمیشود کار مثبتی که دارای اثر ملموس و مهمی باشد، انجام داد.
 
آیتالله مدرسی یزدی یادآور شد: بنابراین انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، وابسته به "اسلام" و وابسته به "مردم دلباخته اسلام" است.
 
وی افزود: پس هم باید اسلام را فرا گرفت و هم مردم باید کمک کنند تا احکام اسلامی در جامعه پیاده شود و وقتی چنین اتفاقی رخ داد، تمام خیرات و برکات به ملت روی خواهد آورد.
 
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با تشریح جایگاه این نهاد در حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی، گفت: شورای نگهبان اساسیترین و منحصر به فردترین نقش را در زمینه اجرای احکام اسلامی در نظام و نیز حفظ جمهوریت نظام دارد.
 
آیتالله مدرسی یزدی، افزود: قوانین را مجلس شورای اسلامی، تصویب میکند؛ اعم از قوانینی که به صورت لایحه از سوی دولت ارائه شود و یا قوانینی که به صورت طرح از سوی نمایندگان ارائه شود. در نهایت باید قانون، مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.
 
وی گفت: اما تضمین اسلامی بودن قوانین و اینکه یک مصوبه مجلس، صد در صد در خط اسلام است و از نظر احکام اسلامی دارای اشکال و ابهامی نباشد، با شورای نگهبان است. این نهاد که متصدی تشخیص انطباق قوانین با اسلام و قانون اساسی است، نهادی منحصر به فرد و زیر سایه رهبری نظام است. به ویژه فقهای شورای نگهبان که مستقیماً منصوب رهبری نظام هستند.
 
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: همچنین حفظ و صیانت از قانون اساسی که یک میثاق ملی است بر عهده شورای نگهبان اعم از اعضای حقوقدان و فقیه است.
 
آیتالله مدرسی یزدی، تصریح کرد: بنابراین آنچه باعث طمأنینه خاطر و آرامش دل مسلمانان میشود از حیث اسلامی بودن قوانین و حفظ آرای ملت و حفظ قانون اساسی که میثاق ملی است «شورای نگهبان» است. اتکای نظام به مردم و حفظ جمهوریت نظام و حفظ آرای مردم با شورای نگهبان است و مرجع نهایی در این خصوص شورای نگهبان است.
 
وی گفت: همچنین تشخیص نهایی صلاحیتهای افراد چه برای ریاست جمهوری و چه برای مجلس شورای اسلامی و حتی فعلا از همه ابعاد نه تنها از بعضی ابعاد مجلس خبرگان قانون اساسی از مسئولیتهای شورای نگهبان است. علاوه بر آنها نظارت بر فرآیند انتخابات به نحوی که صحیح و درست برگزار شود و نهایتاً بررسی شکایات انتخاباتی و اعلام نظر و کلام آخر درباره صحت برگزاری انتخابات، با شورای نگهبان است. بنابراین مسئولیت و نقش شورای نگهبان، خیلی امر عظیمی است.
 
عضو فقهای شورای نگهبان، افزود: به همین دلیل است که میگوییم هم اسلامیت نظام در گرو شورای نگهبان و مسئولیت شورای نگهبان است و هم جمهوریت نظام. البته مقام معظم رهبری و ولایت فقیه بر همه امور اشراف دارند و فرامین ایشان بر اساس حکم شرع و به نص قانون اساسی بر همه اینها مقدم است.
 
آیتالله مدرسی یزدی، گفت: پس معلوم میشود به همان اندازه که شورای نگهبان دارای ارزش و اهمیت است، ناظران انتخاباتی و کسانی که در این راستا به شورای نگهبان کمک میکنند و بازوان شورای نگهبان و چشمان این نهاد هستند، کار آنها هم به همان اندازه با عظمت و دارای ارزش است.
 
وی با اشاره به برخی فراز و فرودها در نظام اسلامی، گفت: این که در جامعه و در طول زمانهای متفاوت گاهی نوساناتی در کشور اتفاق بیفتد، چندان مهم نیست. بلکه مهم این است که اساس نظام اسلامی، قانون اساسی و احکام اسلام صیانت شود.
 
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: اگر بدنه اصلی نظام حفظ شود، جهت حرکت نظام اسلامی، درست است و حرکت آن به سوی هدف اصلی انقلاب اسلامی است. حالا گاهی این حرکت ممکن است با شتاب باشد و گاهی ممکن است از شتاب حرکت، کاسته شود. اما جهت اصلی نظام، آن قلهای است که ما در نظر گرفتهایم.
 
آیت الله مدرسی یزدی، گفت: رسیدن به قله، ممکن است نوساناتی داشته باشد. حتی گاهی ممکن است پایین آمدن و بالا آمدنی داشته باشد، اما اینها نباید هیچ تأثیری در عزم پولادین انسانهای وظیفهشناس داشته باشد.
 
وی با اشاره به وقایع کربلا و نقش آن در حفظ اسلام، گفت: الگو و اسوه ما، ائمه هدی(س)، امام حسین بن علی علیهاسلام و امام سجاد علیهالسلام است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با گرامیداشت ایام اربعین، افزود: این ایام متعلق به امام سجاد (ع) است زیرا ایامی است که هنگام بازگشت امام سجاد(ع) از سفر پر محنت شام است. حضرت پس از زیارت قبور شهدا و قبر مطهر پدر بزرگوارشان در کربلا، در چنین ایامی وارد مدینه شدند.
 
آیتالله مدرسی یزدی با تأکید بر اهمیت درس گرفتن از کلمات و حرکات معصومین و اولیای الهی، گفت: با درس گرفتن از ائمه هدی(س) میتوانیم همیشه روحیه با نشاط برای خدمت به اسلام و رسیدن به هدف را در خود زنده نگهداریم و در هیچ شرایطی احساس ضعف و شکست نکنیم، زیرا مؤمن همیشه پیروز است.
 
وی با اشاره به روایتی درباره پیروزی همیشگی مؤمن، گفت: در روایت داریم که هر اتفاقی رخ دهد برای مؤمن «خیر» است. اگر مؤمن تمام دنیا را مالک شود؛ برای او خیر است. اگر مؤمن را با مقراض، قطعه قطعه کنند؛ باز هم برای او خیر است. این سخن در سطح خرد و در سطح کلان صادق است و در حرکتهای اجتماعی و اصلاحی هم صادق است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اقدامات حضرت امام زین العابدین(ع) بعد از واقعه کربلا، گفت: زمانی که امام سجاد(ع) به طرف مدینه برگشتند با وجود تحمل آن همه مرارت، سختی، مصیبت و شهادت پدر، برادران و بستگان، حرکت نویی را آغاز کردند.
 
وی افزود: هر انسان عادی، حتی اگر در میان اقرانش سرآمد باشد، وقتی این همه مصیبت را تحمل کند؛ شهادت پدر ،برادران، نزدیکان و اصحاب را ببیند و بعد هم مصائب سنگین اسارت را تحمل کرده باشد، دیگر طاقت یک حرکت نو را ندارد. اما در این سختترین شرایط و مشکلترین وضعیت، امام حرکتی نو را آغاز کرد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: وقتی امام سجاد(ع) به نزدیک مدینه میرسند به بشیر می فرمایند؛ پدرت، شاعر بود آیا تو هم شعر میگویی؟ جواب میدهد بله. میفرماید: برو، خبر شهادت حسین(ع) و آمدن ما را به اهل مدینه برسان. بشیر پیام امام را دریافت میکند و میداند امام چه میخواهد. لذا با سرودن دو بیت شعر زیبا، مردم مدینه را آگاه میکند و بر احساسات آنها اثر میگذارد و آنها را بسیج میکند. یعنی، در شرایط سختی که عمال بنیامیه بر مدینه حاکمند و هیچ کس جرأت نفس کشیدن ندارد، حضرت دوباره حرکتی از نوعی دیگر آغاز میکند.
 
آیتالله مدرسی یزدی، تصریح کرد: حضرت، در خارج مدینه توقف کردند و خیمهای را بنا نمودند و دستگاهی درست کردند تا مردم برای عرض تسلیت، به سوی حضرت حرکت کنند. حضرت، بر فراز یک کرسی مستقر می شود و مردم برای عرض ارادت به خدمت می رسند و یک مانوری در مقابل بنی امیه برپا می شود. البته مانوری است که عمال بنی امیه، نمی توانند برای جلوگیری از آن بهانه بگیرند؛ مانور، برای مراسم تسلیت است. پدر و برادران حضرت به شهادت رسیدهاند، حضرت خودشان، گرفتاریها کشیده اند و مردم مسلمان گروه گروه برای عرض تسلیت آمدهاند. در این میان کسی به نام «ابراهیم طلحه» که کینهای نسبت به اهل بیت داشت برای ابراز تسلیت خود را نزدیک امام رساند. اما به جای تسلیت، زخم زبان زد و گفت: در این جنگ چه کسی غالب شد؟ امام سجاد(ع) جواب کوبندهای داد که تا پایان تاریخ این جواب زنده است و در هر حال برای مؤمن قابل استفاده است. فرمودند: وقتی که هنگام اذان ظهر و مغرب فرا رسید؛ اذان و اقامه بگو، آن وقت میفهمی که غالب چه کسی است.
 
وی با اشاره به ناکامی بنی امیه در انهدام اسلام، یادآور شد: هدف امام حسین(ع) این بود که اسلام زنده بماند و هدف دشمن این بود که اسلام نابود بشود. ابوسفیان صریحاً گفته بود؛ وقتی خلافت به دستتان رسید مثل توپ بازی با خلافت رفتار کنید و آن را به هم پاس بدهید و مبادا راه دیگری بروید. فرزند او در جای دیگری گفته بود؛ من از پای نمینشینم تا نام پیامبر اسلام(ص) را دفن کنم. هدف دشمن، دفن نام پیامبر بود و هدف امام حسین(ع) احیای اسلام و ابقای اسلام و رسوا کردن نفاق و کفر بود. امام سجاد(ع) در آن شرایط سخت، با اشاره به اذکار اذان، میفرماید؛ ما غالب هستیم.
 
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به مسئولیت ناظران انتخاباتی، تصریح کرد: هدف شما هم حفظ اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه است و حفظ حضور مردم در صحنههای مختلف اجتماعی است و بحمدلله از اول انقلاب تا به حال در این هدف موفق بودهاید.
 
آیتالله مدرسی یزدی، گفت: البته نظام اسلامی، نشیب و فرازهایی داشته است. ولی غالب و پیروز شما بودید زیرا توانستید اسلام را حفظ کنید. خوشا به حال شما که با اخلاص برای احیای اسلام و احیای مکتب اهل بیت و ولی فقیه آماده بودهاید. همه ما از شما متشکریم ولی بدانید حتی اگر ما هم از شما تشکر نکنیم، خداوند از شما تشکر میکند.
 
حضرت آیت الله مدرسی یزدی با تأکید بر حفظ اخلاص در انجام امور و اتکای به خداوند متعال، افزود: اما بدانید که اگر بالاترین درجه اخلاص را داشته باشیم باز هم در معرض خطر هستیم. باید اخلاص را تا آخر حفظ کرد. در این جمهوری اسلامی خیلی ها خدمت کردند اما به نقطه پایان نرسیدند و قبل از رسیدن به قله سقوط کردند. ای کاش فقط سقوط میکردند، بلایی شدن بر سر مردم مسلمان. آنان با این سقوط، چه ضایعات و مشکلاتی را برای نظام اسلامی فراهم کردند. البته به لطف خدا، جمهوری اسلامی با وجود دادن هزینه، از این مشکلات سربلند بیرون آمد.
 
وی با ابراز تأسف از سقوط برخی افراد با سابقه گفت: کسانی که انسان توقع داشت، اینها خدمتگزار جمهوری اسلامی و بازوان ولایت فقیه و در خدمت قانون اساسی باشند؛ یکدفعه در مقابل قانون اساسی، رهبری، شورای نگهبان به ناحق و حتی بدون یک شبهه قابل اعتنا ایستادند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فتنه انگیزی برخی افراد در سال 88 گفت: آنها هیچ بهانه ای برای قانون شکنی و مخالفت با شورای نگهبان و رأی مردم نداشتند. البته هر کسی برای خودش یک بهانه درست میکند و گاهی با تکرار این بهانه خودش هم باور میکند که بهانه مهمی دارد. ولی باید بداند منشأ این اشتباه خودش است.
 
آیتالله مدرسی یزدی گفت: در فتنه 88 ملاقاتی با یکی از مراجع عظام داشتیم. گفتم؛ اگر شما یک ذره هم درباره مسائل انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، ابهام دارید بفرمایید. اما انسان اگر اندکی با روند برگزاری انتخابات آشنائی داشته باشد متوجه خواهد شد که اگر کسی واقعاً هم بخواهد در این سطحی که اینها مدعی هستند، در انتخابات تقلّب کند، امکان ندارد بتواند منویات خود را عملی کند. بعد برای ایشان مباحث انتخاباتی را توضیح دادم. نهایتاً فرمود؛ چرا اینها را بیان نمیکنید؟
 
وی تصریح کرد: سیستم نظارتی و اجرایی ما به حول و قوه الهی با صداقت و اخلاصی که مسئولین ما داشتند و با درایت و فهم و تیزبینی که نویسندگان قانون اساسی و تصویب کنندگان قانون انتخابات داشتند چنان تنظیم شده و مسئولیتها روشن شده که تقلب در نظام اسلامی و سیستم انتخاباتی امکان ندارد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته موارد خاصی، به نحو جزئی ممکن است در جایی پیش بیاید و کسی تخلفی کند. اما این تخلف جزئی، چیز دیگری است. اینکه این موارد جزئی، بتواند سرنوشت یک انتخابات آن هم مثل انتخابات ریاست جمهوری را متحول و منقلب کند، چنین چیزی شدنی نیست.
 
آیتالله مدرسی یزدی گفت: عدم امکان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را هر انسان عاقلی که به فرآیند انتخابات، اندکی تأمل کند میفهمد. اینها را تمام افراد دستاندرکار و درگیر انتخابات، میدانند. عدهای که خودشان مدتی مجری انتخابات ریاست جمهوری بوده و حتی برخی از آنها نقش نظارتی در انتخابات داشتهاند، مثل آفتاب میدانستند که دارند دروغ میگویند. با این وجود بازهم در مقابل نظام اسلامی ایستادند.
 
وی، با اشاره به تاریخ اسلام، شواهدی از تقابل افراد با سابقه و خوشنام در برابر حق را ذکر کرد و افزود: زبیر هم جزو کسانی بود که بعد از قضیه سقیفه از امام علی (ع) و اهل بیت(س) دفاع کرد و حتی برای دفاع از حضرت، شمشیر به دست گرفت. من یاد ندارم که در تاریخ کسی بعد از سقیفه برای دفاع از ولایت امیر مومنان(ع) شمشیر به دست دفاع کرده باشد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: از امام صادق (ع) روایت است که زبیر، در پرتو اسلام و نور ایمان حرکت کرد تا جایی که آن پسر پلیدش به دنیا آمد و بزرگ شد. پس از آن، عبدالله بن زبیر کاری کرد که زبیری که با شمشیرش بسیاری از غمها را از چهره رسول اسلام (ص) زدوده بود، در مقابل امیرالمؤمنین(ع) که نفس پیامبر(ص) بود، قرار بگیرد.
 
آیتالله مدرسی یزدی، تقابل افراد با شورای نگهبان را به دلیل نقش این نهاد در دفاع از اسلام و نظام اسلامی دانست و گفت: به دلیل اهمیتی که شورای نگهبان دارد، این نهاد همیشه مورد آماج حملات مخالفین نظام قرار میگیرد.
 
وی با تأکید بر وظیفه مهم شورای نگهبان ادامه داد: کسانی که با اسلام، با ولایت فقیه، با شیعیان و با جمهوریت نظام مخالفند شورای نگهبان را هدف قرار میدهند چون نمیتوانند ایستادگی این نهاد را تحمل کنند. زیرا اگر شورای نگهبان محکم و استوار باشد و مسیر خودش را بپیماید، همه نقشههای آنها بر باد میرود. طبیعی است که آنها هر کاری که بتوانند علیه شورای نگهبان انجام میدهند. لذا از داخل، از بیرون، سرویسهای جاسوسی و عناصر معاند داخل همه این هدف را دنبال میکنند که شورای نگهبان را تضعیف کنند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یادآور شد: شورای نگهبان و تمام وابستگان به این شورا باید آن چنان عمل و تلاش کنند که کمترین بهانه را به دست مخالفین و دشمنان ندهند. البته، دشمن بهانه درست میکند و از دشمن جز این انتظاری نیست. اما ما نباید بهانه به دست آنها بدهیم.
 
حضرت آیت الله مدرسی یزدی با بیان روایتی از پیامبر اکرم (ص) بر لزوم حفظ آبروی افراد وابسته به شورای نگهبان تأکید کرد و افزود: آبروی شورای نگهبان در گرو آبروی شما و آبروی شما در گروی آبروی شورای نگهبان است. این موقعیت، امانتی است که باید به خوبی حفاظت شود.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تداوم فتنه 88 تاکنون گفت: از حرکات و رفتار فتنهگران معلوم است که قصد آنها برای فتنه انگیزی ادامه دارد. آنان هنوز هم توبه نکردهاند. هر وقت، در لفظ و در عمل اعلام کردند که توبه کردهاند، معلوم میشود که دیگر فتنه انگیزی آنان، ادامه ندارد.
 
حضرت آیت الله مدرسی یزدی در پاسخ به سؤالی دیگری درباره هدف فتنه گران از تکرار مداوم ادعای تقلب در انتخابات سال 88، گفت: ادعای تقلب از پیراهن عثمان و ادعای خون خواهی عثمان هم زشت تر است. زیرا پیراهن عثمان، پس از آنکه عثمان کشته شد، بهانه خون خواهی قرار گرفت و آن را علم کردند. اما تقلب در انتخابات اصلاً وجود خارجی نداشت.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: من در همان سال 88 در جائی سخنرانی کردم و گفتم؛ اگر معاویه توانست مشکلاتی را برای امیر المؤمنین(ع) به بهانه قتل عثمان درست کرد، یک بهانه داشت که مقداری از آن راست و مقداری دروغ بود. بالآخره عثمان کشته شده بود. اما نقش امیرالمؤمنین در قتل او دروغ بود. یعنی وقتی عثمان کشته شد؛ معاویه آن را بهانه کرد. اما قضیه تقلب انتخابات سال 88 از اساس دروغ بود. نه تنها تقلب دروغ بود، بلکه کشتههایی که اعلام شد، تقلبی بود.
 
حضرت آیت الله مدرسی یزدی گفت: بنابراین پتانسیلی که در قضیه قتل عثمان برای بهانه جوئی و مخالفت داشت، قضیه ادعای تقلب در انتخابات 88 وجود نداشت. برای همین ادعای تقلب، زود خوابید و فتنه گران، خیلی زود نشان دادند که با اساس نظام و اسلام مخالف هستند.
نظر شما
پربیننده ها