وحید جلیلی خبر داد:

دفتر با طرح "شهید احمدی روشن"؛ پرفروش‌ترین محصول نوشت‌افزار ایرانی اسلامی

رئیس مرکز مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی روشنا، از استقبال بی‌نظیر خانواده‌ها برای تهیه دفتر با طرح "شهید احمدی روشن" خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۵ - 21August 2013

دفتر با طرح

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم رونمایی از محصولات نوشتافزاری ایرانی - اسلامی «روشنا»  29 مردادماه در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.


وحید جلیلی رئیس مرکز مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: خوشبختانه نیروهای حزباللهی در عرصههای مختلف فرهنگی وارد میشوند و تلاش میکنند قدمهایی در راه تغییر دادن چهره نامطلوب برخی از عرصههای فرهنگی بردارند. بطور مشخص در رابطه با ماجرای نوشتافزار باید نگاهی به سابقه آن بیندازیم. طبق جلسه 474 در تاریخ 11/11/1379 در شورای عالی انقلاب فرهنگی آئیننامه نحوه نظارت در البسه و لوازمالتحریر تصویب شد. این آئیننامه در 13 سال پیش هم به موارد سلبی و هم به موارد ایجابی پرداخته است.


وی افزود: ماده یک این آئیننامه میگوید جلوگیری از به کار بردن علائم، نشانهها و تصاویری که از فرهنگ ایرانی - اسلامی به دور است و بر فرهنگ عمومی تاثیر منفی دارد. همچنین یکی دیگر از تبصرهها تشویق به استفاده از نقوش مبهم در اینگونه کالاها را ممنوع کرده است.


در ادامه مشخصا به لوازمالتحریر اشاره میکند و در ماده 3 اشارات را ریزتر عنوان میکند. ماده 11 میگوید رسانههای گروهی بالاخص صدا و سیما و مطبوعات موظفند نسبت به ترویج نقوش هنر ایرانی اسلامی تلاش کنند. این موضوع 13 سال پیش تصویب شده است.


وحید جلیلی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسهای با حضور رئیس جمهور داشت که گزارشی تخصصی با موضوع لوازمالتحریر ارائه کرد بعد از آن مسئولین فرهنگی متفاوتی در این عرصه صحبت کرده و گفتند که بعد از ماه رمضان شاهد اتفاقات جدی در عرصه لوازمالتحریر خواهیم بود. همچنین یکی از مسئولین وزارت ارشاد اعلام کرد کما و کیفا لوازمالتحریر مناسب در بازار ترویج خواهد شد.


رئیس مرکز مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به آمار بالای نسخ دفترچهها گفت: 150 میلیون نسخه دفترچه وجود دارد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است که 4 هزار میلیارد تومان گردش مالی این حوزه بوده است. به این دلیل این عرصه نیاز به کارشناسی بسیاری دارد در حالیکه در واقعیت اوضاع را به گونهای دیگر میبینیم. یک دلیل نپرداختن به چنین موضوعات مهمی این است که بخش عمده فعالیتهای فرهنگی منوط به بخش های خاص فرهنگ بوده است. ما در عرصه فرهنگ عمومی کمتر ورود کردهایم. در بحثهای اندیشهای سمینارهای زیادی گذاشته شده است اما در عرصه فرهنگ عمومی ورود جدی نداشتهایم در حالی که ورود به این عرصه سخت نبوده است.


وحید جلیلی با اشاره به لوازمالتحریر دارای نشان احمدی روشن گفت: برخی از دوستان گفتند برای تبرک عکس احمدی روشن را روی یکی از کارها بگذاریم اما فکر نمیکردند که حتی برای فروش مناسب باشد. نتیجه آن این شد که تلفنهایی پی در پی زده میشد و سراغ از محصولات احمدی روشن میگرفتند و در نتیجه پرفروشترین دفتری با نشان شهید احمدی روشن معرفی شد.


وی یادآور شد: با این واقعیات دیدیم که با ذهنیتهای غلط فرصتها و ظرفیتهای بزرگی را در طی این سالها از دست دادهایم؛ اما خوشبختانه این حرکت آغاز شده و هم برخی در دستگاههای دولتی و هم برخی NGOهای مستقل فرهنگی وارد عمل شدهاند اما به نسبت اندازه بازار هنوز خیلی عقبیم مطمئنا اگر همه دست به دست هم دهیم و هماهنگی لازم بین دستگاه رسانهای، تبلیغاتی و فرهنگی به وجود بیاوریم به سرعت میتوانیم این فاصله طی کنیم.


وی افزود: با همت و عزم و برنامهریزی درست گام به گام این حرکت امسال میتواند نقطه عطفی بشود و به امید خدا بتوانیم عملیات فراگیر موفق در حوزه فرهنگ عمومی را به چشم ببینیم. اگر در این عرصه موفقیت به دست بیاید اعتماد به نفس حاصل از آن برای نیروی فرهنگی پای کار انقلاب آنها را به سمت عملیاتهای فرهنگی دیگر در زمینه سبک زندگی و دیگر حرکتها سوق خواهد داد. خیلی تخیلی نباید به فضای این میدان نگاه کنیم نه نا امید باشیم و نه تبلیغات مابه ازا داشته باشیم. امکان پیشرفت و ارتقای این نوع حرکتها در این حوزه وجود دارد.

نظر شما
پربیننده ها